سبک زندگی

جواب فعالیت و کاردرکلاس صفحه ۴۶ و ۴۷ ریاضی نهم ✍️ با تدریس ویدیویی

حل سوال های فعالیت و کاردرکلاس صفحه 46 و 47 ریاضی پایه نهم متوسطه از فصل سوم هم نهشتی مثلث ها

جواب صفحه ۴۶ و ۴۷ ریاضی نهم از فصل سوم، درس سوم «هم نهشتی مثلث‌ها» و پاسخ فعالیت و کاردرکلاس صفحه 46 و 47 ریاضی پایه نهم متوسطه را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا برای شما دانش آموز کوشا آماده کرده ایم.

پاسخ صفحه بعدی: جواب صفحه ۴۸ ریاضی نهم

جواب فعالیت و کاردرکلاس صفحه ۴۶ و ۴۷ ریاضی نهم

توضیح صفحه 46 و 47 ریاضی نهم

در ویدیو زیر می توانید پاسخ فعالیت و کاردرکلاس صفحه 46 و 47 را با توضیح کامل مشاهده کنید و مشکلات خود را برطرف کنید. همچنین در ادامه مقاله نیز به این سوالات پاسخ داده شده است.


پاسخ فعالیت صفحه ۴۶ ریاضی نهم

در شکل مقابل ABCD لوزی است و نقطه های M و N وسط های اضلاع CD و CB هستند. می خواهیم نشان دهیم ABN≅ADM.

۱- با توجه به ویژگی های لوزی، تساوی های زیر را کامل کنید:

جواب صفحه 46 ریاضی نهم و پاسخ سوال 1

۲- با توجه به نتیجه قسمت (۱) و تساوی های قسمت اول، ثابت کنید مثلث های ABN و ADM هم نهشت اند.

حل سوالات فعالیت صفحه 46 ریاضی نهم متوسطه

۳- حال با توجه به هم نهشتی دو مثلث ABN و ADM، اجزای متناظر آنها را بنویسید.

توضیح و حل فعالیت صفحه 46 ریاضی پایه نهم

پاسخ کاردرکلاس صفحه ۴۶ و ۴۷ ریاضی پایه نهم

می خواهیم ثابت کنیم که در هر متوازی الاضلاع، مانند شکل روبه رو، ضلع های مقابل، همواره با هم برابرند. مفروضات و داده های مسئله چیست؟ تمام آنها را بنویسید؛ حکم مسئله چیست؟ نظر دو دانش آموز را درباره این مسئله ببینید و به سوال های مطرح شده پاسخ دهید.

حل سوالات کاردرکلاس صفحه 46 و 47 ریاضی نهم متوسطه فصل 3

💬 شهرزاد: معلوم است که ضلع های روبه رو با هم مساوی است؛ با چشم هم می‌توان دید!
💬 شبنم: می دانیم که در تعریف متوازی الاضلاع، برابری ضلع های روبه رو آورده شده است. علاوه بر آن با اندازه گیری هم می توانیم این موضوع را نشان دهیم.

آیا می توانیم در حل مسائل هندسه فقط به چشم هایمان اعتماد کنیم؟ چرا؟
خیلی زیرا دقیق نیست و امکان دارد خطای دید رخ بدهد پس راه درستی برای اثبات مسائل نیست.

به تعریف متوازی الاضلاع در کتاب سال گذشته مراجعه کنید. آیا برابری اضلاع مقابل در این تعریف وجود داشت؟ آیا اگر با اندازه گیری اضلاع مقابل، برابری آنها را ببینیم، درستی حکم را ثابت کرده ایم؟ چرا؟
در کتاب سال گذشته فقط فقط موازی بودن اضلاع روبروی هم وجود دارد و حرفی از برابری اضلاع زده نشده است، همچنین اندازه گیری اضلاع هم قابل تعمیم به هر متوازی الاضلاع دلخواه نبود.

💬 ترانه: به نظر من باید دو مثلث هم نهشت بیابیم و با اثبات هم نهشتی آنها به برابری اضلاع مقابل در متوازی الاضلاع برسیم؛ اما در شکل دو مثلث نداریم، پس با اضافه کردن یک خط، یعنی یکی از قطرها، دو مثلث ایجاد می کنیم.
اثبات را به صورت زیر کامل کنید:

پاسخ سوال های کار در کلاس صفحه 46 و 47 کتاب ریاضی پایه نهم

با توجه به هم نهشتی دو مثلث ABD و CBD، تساوی های زیر را کامل کنید.

حل کاردرکلاس صفحه 46 و 47 کتاب ریاضی پایه نهم

چرا برای اثبات هم نهشتی مثلث های ایجاد شده، نمی توانیم از حالت های (ض ز ض) و (ض ض ض) استفاده کنیم؟
زیرا در این حالت ها نیاز است که از ویژگی برابری اضلاع روبروی هم استفاده شود. در واقع در هر دو حالت (ض‌ز‌ض) و (ض‌ض‌ض) باید از برابری اضلاع روبروی هم استفاده کنیم که دو واقع از حکم مساله برای اثبات استفاده می‌شود که قابل قبول نیست بلکه باید از مفروضات و معلومات برای اثبات استفاده کنیم.

با توجه به مباحث درس قبل (هندسه و استدلال) بگویید آیا می توانستیم همین نتیجه را با رسم قطر AC به دست آوریم؟
بله، مراحل اثبات را می توان به قطر AC نیز تعمیم داد چون همه ویژگی های اثبات با قطر BD در AC نیز می باشد.

از هم نهشتی مثلث های ایجاد شده در متوازی الاضلاع، به جز برابری ضلع های مقابل، نتیجه دیگری هم درباره زاویه های متوازی الاضلاع به دست می‌آید؛ این نتیجه را بنویسید.

نتیجه می گیریم زاویه های رو به رو هم با هم مساوی می باشند زیرا :

جواب کاردرکلاس صفحه 48 ریاضی نهم متوسطه

⚠️ در هر متوازی الاضلاع زاویه‌های روبه رو، مساوی ند.

❤️ دانش آموز عزیز مطالب این صفحه صرفا جنبه کمک آموزشی دارد و شما برای استفاده از آن ها باید یک بار خودتان تمامی سوالات این صفحه را حل کنید سپس اگر مشکلی داشتید از این مطالب کمک بگیرید. با این کار در امتحان و پرسش های کلاسی دچار مشکل نخواهید شد.

پاسخ صفحه قبلی: جواب صفحه ۴۵ ریاضی نهم

🔚 اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت و کاردرکلاس صفحه ۴۶ و ۴۷ ریاضی نهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را به همراه عبارت «ماگرتا» در گوگل جست و جو نمایید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫۱۱ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − سه =