سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ششم سلامت و بهداشت دوازدهم

توضیح و حل فعالیت های درس 6 ششم کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

جواب فعالیت های درس ۶ ششم «بیماری‌های غیر واگیر» کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم کلیه رشته های نظری ، فنی حرفه ای و کاردانش را می توانید در ادامه این مطلب از بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، مشاهده نمایید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس پنجم سلامت و بهداشت دوازدهم

جواب فعالیت های درس ششم سلامت و بهداشت دوازدهم
جواب فعالیت های درس ششم سلامت و بهداشت دوازدهم

جواب فعالیت های درس 6 سلامت و بهداشت دوازدهم

در ادامه شاهد پاسخ و حل فعالیت های صفحه ۴۸ ، ۵۰ ، ۵۲ ، ۵۴ ، ۵۵ ، ۵۶ ، ۵۹ ، ۶۲ ، ۶۳ و ۶۵ درس ششم کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم خواهید بود.

پاسخ فعالیت ۱ گفت و‌ گوی کلاسی صفحه ۴۸ درس ۶ سلامت و بهداشت دوازدهم

آیا میدانید؟!
🔴 طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، شایعترین سرطان‌ها در کل کشور ما، در زنان، به ترتیب سرطان‌های سینه، رودهٔ بزرگ، پوست، معده و تیروئید، و شایعترین آنها در مردان، سرطان‌های معده، پوست، پروستات، روده بزرگ و مثانه است!

🔴 امروزه ۷۶ درصد مرگ و میرهای ایرانیان ناشی از بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان، سکته و بیماریهای تنفسی است!

🔴 اچ.آی.وی متعلق به گروه جمعیتی، نژاد و یا ملیت خاصی نیست، بلکه هر انسانی در صورتی که در معرض تماس با ویروس اچ.آی.وی قرار گیرد می‌تواند مبتلا به آن شود!

فعالیت ۱ : گفت‌وگوی كلاسی

🔴 اطلاعات و مشاهدات شما دربارهٔ خبرهای بالا، در محل زندگی‌تان، چیست؟

پاسخ: بیماری های غیرواگیردار مانند انواع سرطان و سکته قلبی و مغزی به دلیل تغییر سبک زندگی در حال افزایش است. به طوری که از هر چهار مرگ، سه مورد به دلیل بیماری های غیرواگیردار است.

🔴 بیماری‌های شایع و دلایل ابتلا به آنها در محل زندگی شما کدام‌اند؟ آیا می‌توان از ابتلا به آنها پیشگیری کرد؟ راه حل پیشنهاد دهید.

پاسخ: در محل زندگی ما بیماری‌های شایع سکته‌های مغزی و قلبی است که دلایل آن مصرف غذاهای چرب و آماده، کم تحرکی، مصرف دخانیات و …. می باشد. برای پیشگیری از این بیماری ها باید مصرف دخانیات و مواد غذایی مضر و نامناسب را کاهش دهیم و فعالیت بدنی خود را افزایش دهیم تا کیفیت زندگی مان بهبود یابد.

حل فعالیت ۲ گفت و‌ گوی گروهی صفحه ۵۰ درس ششم سلامت و بهداشت دوازدهم

🔴 بیماری‌های غیرواگیر رایج در محل زندگی شما کدام اند؟

پاسخ: سکته قلبی – سکته مغزی – انواع سرطان‌ها

🔴 دلایل شیوع این بیماری‌ها چه هستند؟

پاسخ: ماشینی شدن زندگی و تغییر شیوه زندگی، مصرف دخانیات، کم‌تحرکی، رژیم غذایی نامناسب.

جواب فعالیت ۳ خودارزیابی صفحه ۵۲ درس ۶ سلامت و بهداشت دوازدهم

🔴 در جدول زیر، مهمترین عوامل خطر ابتلای به بیماریهای قلبی ــ عروقی را می‌بینید. هر یک از این عوامل را درباره خود و والدینتان بررسی کنید. در صورت وجود عامل خطر، اقدامات لازم پیشگیرانه را پیشنهاد کنید.

پاسخ: در تصویر زیر می توانید مشاهده کنید:

جواب فعالیت ۳ خودارزیابی صفحه ۵۲ درس ۶ سلامت و بهداشت دوازدهم
جواب فعالیت ۳ خودارزیابی صفحه ۵۲ درس ۶ سلامت و بهداشت دوازدهم

پاسخ فعالیت ۴ ایفای نقش صفحه ۵۴ درس ششم سلامت و بهداشت دوازدهم

🔴 به کمک یک دستگاه فشارسنج و با راهنمایی معلم به عنوان سفیران سلامت دانش آموزی نحوه صحیح اندازه گیری فشار خون چند فرد داوطلب کلاس را به نمایش بگذارید.

پاسخ: نحوه گرفتن فشار خون با دستگاه دیجیتال:

۱- کاف دستگاه را در دست راست خود ببندید.
۲- دکمه روشن را فشار دهید.
۳- تمام نمادهای نمایشگر باید به صورت مختصر باشند و به دنبال آن ها یک صفر ظاهر شود. (این حالت نشان دهنده آماده بودن دستگاه می باشد.)
۴- با مشت کردن دست راست، کاف را باد کنید.
۵- اگر دستگاهتان کاف اتوماتیک دارد، دکمه شروع را فشار دهید.
۶- عدد بر روی صفحه نمایش دستگاه را نگاه کنید. کاف را تا ۳۰ نقطه (میلی متر جیوه) بالاتر از فشار سیستولیک مورد انتظارتان باد کنید.
۷- بی حرکت بنشینید و صفحه نمایش دستگاه را نگاه کنید. عدد فشار بر روی صفحه دستگاه نمایش داده می شود. (در برخی دستگاه ها، عدد فشار خون در سمت چپ، سپس در سمت راست نشان داده می شود.)

منتظر صدای بوق بلند باشید.

این صدا به معنی کامل شدن اندازه گیری است. به عدد های فشار بر روی صفحه نمایش توجه کنید. فشار سیستولیک (نیروی خون در برابر دیواره های شریان در هنگام ضربان قلب) در سمت چپ و فشار دیاستولیک (فشار خون بین دو ضربان قلب) در سمت راست ظاهر می شود. تعداد ضربان نبض شما نیز ممکن است در بین یا بعد از این عدد نمایش داده شود.

سپس باد کاف را خالی کنید.

توجه: اگر عدد دقیقی دریافت نکردید، بلافاصله کاف را باد نکنید. قبل از تکرار اندازه گیری، یک دقیقه صبر کنید. با گذاشتن مجدد کاف شروع کنید.

نحوه ی گرفتن فشارخون با دستگاه جیوه ای:

۱- از فشارسنج جیوه‌ای استفاده ‌کنید و یا برای اطمینان از صحت کار فشارسنج عقربه‌ای، باید آن را به‌طور مرتب با فشارسنج جیوه‌ای تنظیم کرد.
۲- اندازه بازوبند متناسب با بازوی بیمار باشد. طول کیسه هوا حداقل ۸۰% و پهنای آن حداقل ۴۰% دور قسمت میانی و بالایی بازوی فرد باشد.
۳- بازوبند را به‌طور مناسب دور بازو بپیچید، طوری‌ که وسط کیسه هوایی بازوبند بالای شریان بازویی و لبه تحتانی بازوبند حدود ۲ سانتی‌متر بالای چین آرنج قرار گیرد.
۴- وضعیت مناسب برای اندازه‌گیری فشار خون: صحیح‌ترین حالت برای اندازه‌گیری فشار خون وضعیت دراز کشیده و یا وضعیت نشسته راحت بطوریکه باید دست بیمار به نحوی قرار داده شود که هم سطح قلب باشد.
۵- لازم است که بیمار تا نیم ساعت قبل از اندازه‌گیری فشار خون غذا و چای میل نکرده باشد و سیگار نکشیده باشد. کافئین موجود در چای و قهوه و نیکوتین موجود در سیگار سبب افزایش فشارخون می‌شوند.
۶- حدود ۵ میلیمتر جیوه تفاوت بین فشارخون دو بازو نرمال است. در بعضی شرایط مثل دیسکسیون مزمن آئورت و تنگی شریان ساب‌کلاوین، در تمام موارد، فشارخون باید از بازویی اندازه‌گیری‌ شود که فشار بالاتری دارد.
۷- اندازه گیری فشار خون باید در شرایط آرام و بدون استرس انجام گیرد. در ضمن لازم است بیمار قبل از اندازه‌گیری فشار خون فعالیت فیزیکی سنگینی انجام نداده باشد و قبل از اندازه‌گیری فشار خون، حداقل به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه آرام و بدون استرس بنشینید. فشار خون در شرایط فعالیت ورزشی، خستگی و یا عصبانیت در همه بالا می رود و در افراد بیمار این افزایش شدیدتر از افراد نرمال است. فشارخون اندازه گیری شده در این شرایط نشان گر درستی از فشار خون میانگین نمی باشد.
۸- لباس آستین کوتاه بپوشید. بالا زدن آستین تنگ لباس با فشار روی شریان موجب خطای اندازه‌گیری می شود. بازو بند باید در بازوی بیمار به نحوی بسته شود که نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت و الا موجب خطا در اندازه‌گیری می شود.

حل فعالیت ۵ گفت و‌ گوی گروهی صفحه ۵۵ درس ۶ سلامت و بهداشت دوازدهم

🔴 میزان نمک مصرفی خود را در طول یک روز محاسبه کنید. نتیجه به دست آمده را با میزان توصیه شده مقایسه کنید و در صورت بالا بودن میزان نمک مصرفی، روش‌های اصلاحی خود را برای کم کردن نمک غذا و حذف نمکدان از سفره پیشنهاد کنید.

پاسخ: با در نظر گرفتن میزان مصرف روزانه نمک و مقایسه آن با مقدار توصیه شده، متوجه شدم که میزان مصرف روزانه نمک بیش از حد مجاز است و باید میزان مصرف نمک در رژیم غذایی را کاهش دهم و میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنم.

جواب فعالیت ۶ انفرادی صفحه ۵۶ درس ششم سلامت و بهداشت دوازدهم

🔴 در صورت امکان یک برگه آزمایش خون مربوط به خود و یا اعضای خانواده‌تان را با توجه به داده‌های جدول مقایسه کنید و نتیجه آن را گزارش کنید.

پاسخ: این فعالیت برعهده دانش‌آموزان می باشد.

پاسخ فعالیت ۷ ایفای نقش صفحه ۵۹ درس ۶ سلامت و بهداشت دوازدهم

🔴 در قالب گروه‌های چند نفره سفیران سلامت، مانور اقدامات اولیه در حمله قلبی و سکته مغزی را به صورت فرضی نمایش دهید.

پاسخ: این فعالیت برعهده دانش‌آموزان می باشد.

حل فعالیت ۸ گفت و‌ گوی گروهی صفحه ۶۲ درس ششم سلامت و بهداشت دوازدهم

فیلم‌های مربوط به کم‌تحرکی و سرطان، نقش تغذیه سالم در پیشگیری و درمان سرطان و عوامل محیطی مؤثر در ابتلا به سرطان را ببینید.

🔴 سرطان‌های شایع در محل زندگی خود را شناسایی کنید.

پاسخ: سرطان پروستات، پوست، معده، روده بزرگ و مثانه شایع‌ ترین سرطان‌ ها در میان مردان و سرطان پستان، روده بزرگ، تیرویید، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین زنان ایرانی است و چنانچه هر دو جنس را باهم در نظر بگیریم، سرطان پستان، پروستات، روده بزرگ، پوست و معده، پنج سرطان شایع در بین ایرانیان است.

🔴 با بررسی عوامل خطرساز ابتلا به سرطان در محل زندگی خود، برای پیشگیری از آنها پیشنهاد ارائه کنید.

پاسخ: کنترل کردن آلودگی هوا، استفاده از ماسک در روزهای آلوده، تنظیم برنامه غذایی مناسب و دوری از عادت‌های بد غذایی، رژیم غذایی مناسب، انجام ورزش‌های هوازی و گروهی و …

جواب فعالیت ۹ خودارزیابی صفحه ۶۳ درس ۶ سلامت و بهداشت دوازدهم

🔴 با توجه به علائم هشداردهنده سرطان، وضعیت خود و اعضای خانواده را ارزیابی کنید و درصورت نیاز، اقدامات پیشگیرانه خود را ارائه دهید.

پاسخ: از مصرف سیگار پرهیز کنیم، از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم، فعالیت بدنی انجام دهیم، مصرف قند و چربی را کاهش و مصرف میوه و سبزی‌ها را افزایش دهیم.

حل فعالیت ۱۰ خودارزیابی صفحه ۶۵ درس ۶ سلامت و بهداشت دوازدهم

🔴 با بررسی عوامل خطرساز قابل پیشگیری و غیرقابل پیشگیری بیماری دیابت نوع ۲ در خصوص خود و اعضای خانواده‌تان، آنها را شناسایی کنید و در صورت نیاز اقدامات پیشگیرانه خود را گزارش کنید.

پاسخ: ۱- با مصرف کمتر قند، چربی و کلسترول قند خون خود را کنترل کنیم.
 ۲- وزن خود را در حد مطلوب نگه داریم.
۳- به فعالیت بدنی بپردازیم.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس چهارم سلامت و بهداشت دوازدهم

توجه: شما دانش آموز پایه دوازدهم رشته های نظری و فنی حرفه ای و کاردانش می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب سلامت و بهداشت دوازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس ۶ ششم کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.