سبک زندگی

جواب فعالیت های درس ۱۰ دهم اقتصاد دهم انسانی

پاسخ و حل فعالیت های فردی و گروهی ، تفکر و تمرین و تحلیل کنید درس 10 دهم کتاب اقتصاد پایه دهم

جواب فعالیت های درس ۱۰ دهم اقتصاد دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات گفت و گو در کلاس ، فعالیت فردی خارج از کلاس ، فعالیت گروهی در کلاس ، فعالیت فردی در کلاس و تحلیل کنید صفحه ۱۰۶ ، ۱۱۱ ، ۱۱۲ ، ۱۱۳ ، ۱۱۴ و ۱۱۵ درس ۱۰ دهم «مقاوم سازی اقتصاد» کتاب اقتصاد پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس نهم اقتصاد دهم انسانی

جواب فعالیت های درس ۱۰ دهم اقتصاد دهم انسانی
جواب فعالیت های درس ۱۰ دهم اقتصاد دهم انسانی

جواب گفت و گو در کلاس صفحه ۱۰۶ درس ۱۰ اقتصاد دهم

۱- به نظر شما چگونه می‌توان شرکت‌های کسب و کار را در برابر مشکلاتی نظیر رکود، بیکاری، تورم و تحریم یاری کرد؟

پاسخ: برخی استراتژی‏‌هایی که شرکت‏‌ها می‌توانند در مقابله با شرایط رکود، بیکاری، تورم و تحریم اتخاذ کنند، عبارتند از:

الف) تمرکز بر افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌‏های غیرضروری
ب) توجه به نوآوری در محصولات و خدمات و افزایش کارایی محصولات و کاهش هزینه‏‌های غیرمستقیم مصرف‌‎کننده
پ) بهبود روابط با مشتریان و شرکای شرکت
ت) فروش غیرنقدی، قیمت‌‎گذاری مناسب محصولات
ث) بهبود سیستم توزیع و پشتیبانی از انگیزه‌‎های کارکنان
ج) کاهش واسطه‎‌های فروش و افزایش فروش مستقیم به مصرف‏‌کنندگان و کاهش هزینه‌های خرید
چ) استفاده از ظرفیت شبکه های مجازی و فروش آنلاین
ح) برندسازی محصول
خ) کنترل قاچاق کالا
د) و …

همچنین با استفاده از سیاست های پولی متناسب با شرایط اقتصادی کشور،ایجاد امنیت و ثبات اقتصادی برای تولیدکنندگان و سیاست های تشویقی، کاهش فاصله طبقاتی (فاصله بین دهک های اقتصادی) نظارت بر عرضه کالا و خدمات با واردات و صادرات صحیح، به کار گیری سیاست های مالیاتی صحیح و دقیق، بودجه نویسی صحیح (بدون کسر بودجه)، توجه به مزیت های نسبی و مطلق تولید، توجه به مشارکت مردمی در فعالیت های اقتصادی، تاکید بر اقتصاد دانش بنیان، …

۲- چه الگویی در تجارت ‌خارجی، اقتصاد کشور ما را قوی می‌کند و به رونق و پیشرفت می‌رساند؟

پاسخ: توجه بیشتر به: مزیت های نسبی تولید و ایجاد مزیت های نسبی جدید، تولید دانش بنیان، حمایت از تولید کنندگان داخلی و صادرات

پاسخ فعالیت فردی خارج از کلاس صفحه ۱۱۱ درس دهم اقتصاد دهم

مستند «پرزیدنت آکتور سینما» را مشاهده کنید و بخش‌های اقتصادی آن را به کلاس ارائه دهید.

پاسخ: مستند پرزیدنت آکتور سینما، مستندی است پر از اطلاعات تاریخی خوب و مصادیق تصویری قوی و تدوین نسبتا دقیق؛ همچنین پر از تحلیل های سطحی جذاب! مستند ها معمولا در پی گفتن یک مطلب یا نتیجه ی یک تحلیل هستند ولی روند نتیجه گیری را به طریقی در مستند می گنجانند. در بسیاری از مستند ها به دلیل وسعت مطالب، آن ها را به صورت مستند سریالی می سازند و بسیاری مطالب دیگر که می‌توان در مورد مستند های قوی بیان کرد!

اگر بخواهم مستقیم به سراغ اصل مطلب بروم، مستند پرزیدنت آکتور سینما چند خط صحبت با ما داشت که به صورت خلاصه و واضح(!)، کلیدی‌ترین آن‌ها را می آوریم:

” آمریکا دشمن شوروی بود، شوروی وضعیت اقتصادی خوبی نداشت، شوروی خیلی بدبخت بود!، آمریکا تهاجم فرهنگی عمیقی به شوروی کرد، سلیقه و ذائقه و تفکر مردم شوروی تغییر کرد و آمریکا را بهشت و رابطه با آمریکا را راه رسیدن به بهشت دیدند، پس رهبر بعدی باید شخصی مثل گورباچف باشد، گورباچف خودش را بیچاره کرد که با آمریکا رابطه برقرار کند! ،آمریکا مثل همیشه نامردی کرد و در نهایت گورباچف همه چیز را از دست داد، استعفا داد و رفت و رئیس جمهور بعدی که اتفاقا او هم اصرار داشت با آمریکا رابطه برقرار کند خیلی محکم سر کار آمد(؟!)، او هم به همین سرنوشت دچار شد و استعفا داد و رفت و …

محمد رضا بورنی، کارگردان مستند دربارهٔ انگیزه ساخت این مستند می‌گوید:

مسئله‌ای که باعث شد به سمت ساخت مستندی با موضوع شوروی برویم، صرف‌نظر از علاقه‌مندی‌ای که به این حوزه داشتیم، اسناد زیادی بود که در این حیطه مطالعه کردیم. از سال ۲۰۰۶ آمریکا با مسائلی پیچیده در مورد ایران مواجه شد مثل اینکه ایران تنها کشوری در منطقه بود که در پازل آمریکا خوب بازی نمی‌کرد و قواعد بازی را در کشورهای دیگر هم به هم می‌زد و در عین حال مخالف‌ترین کشور آمریکا در منطقه نیز بود.

از سال ۲۰۰۶ برنامه‌ریزی‌هایی برای تغییر در ایران انجام شد که به نتیجه نرسید و در نتیجه در دوران بوش راهبرد آمریکا در مواجهه با ایران عوض شد؛ ولی راهبرد جدید از زمان اوباما اجرایی شد. آن‌ها می‌گفتند به جای تغییر و براندازی باید به سمت راهبردهای نرم‌تر برویم. دو کلید واژه در این زمینه وجود داشت. هر اندیشکده آمریکایی را که بررسی کردیم بر دو الگوی رفتاری تأکید داشتند.

اول، الگوی مقابله آمریکا با چین و دیگری با شوروی است. تأکید اندیشکده‌های آمریکایی بر استفاده از راهبرد رویارویی با شوروی بیشتر بود. آن‌ها می‌گفتند که برای رام کردن ایران و نیز برای تبدیل شدن به یک بازیگر نرمال‌تر باید از تجربه شوروی استفاده کنیم.

بررسی تجربه رویارویی آمریکا با شوروی دغدغه ما برای مستند «پرزیدنت، آکتور سینما» شد. شباهت‌های زیادی بین الگوی رفتاری آمریکا با شوروی و الگوی رفتاری آمریکا با ایران وجود دارد. شباهت‌هایی مثل پیام نوروزی اوباما و ریگان، دخالت آمریکایی‌ها در سرکار آمدن گورباچف و تهدید نظامی، تحریم‌های اقتصادی، کاهش قیمت نفت، تقویت افراد و رسانه‌های غرب‌گرا و ترویج سبک زندگی غربی…

حل فعالیت گروهی در کلاس صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳ و ۱۱۴ درس ۱۰ اقتصاد دهم

لطفا کلاس را به گروه‌های چهار نفره تقسیم کنید و سپس بریده صفحاتی که در ذیل آمده و «متن مربوط به موقعیت» این درس را به دقت مطالعه کنید. سپس فرض کنید که گروه شما هیئت مدیره شرکت ایران سبز است که با مشکلات گفته شده روبه‌روست و در آستانه فروپاشی است. حال با توجه به آنچه تاکنون آموختید، برای برون رفت از مشکلات اقتصادی شش اصل در گروه خود تدوین کنید. پس از پایان تدوین شش اصل، هر گروه نتیجه کار خود را روی تخته کلاس بنویسد و از اصول خود در برابر بقیه گروه‌ها دفاع کند. (تذکر: اصل به موضوعات کلی‌ای گفته می‌شود که مصادیق مختلفی را شامل می‌شود).

حل فعالیت گروهی در کلاس صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳ و ۱۱۴ درس دهم اقتصاد دهم
حل فعالیت گروهی در کلاس صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳ و ۱۱۴ درس دهم اقتصاد دهم
حل فعالیت گروهی در کلاس صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳ و ۱۱۴ درس دهم اقتصاد دهم
حل فعالیت گروهی در کلاس صفحه ۱۱۲ و ۱۱۳ و ۱۱۴ درس دهم اقتصاد دهم

پاسخ: بر عهده دانش آموزان است – پاسخ پیشنهادی خود را در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

جواب فعالیت فردی در کلاس صفحه ۱۱۵ درس دهم اقتصاد دهم

با توجه به فعالیت فوق آنچه را بین همه گروه‌ها مشترک است، در جدول زیر بنویسید.

ردیفنام اصل (به دلخواه خودتان)مفهوم و کاربرد آن
۱  
۲  
۳  
۴  
۵  
۶  
۷  
۸  
۹  
۱۰  

پاسخ: بر عهده دانش آموزان است – پاسخ پیشنهادی خود را در بخش دیدگاه به اشتراک بگذارید.

پاسخ فعالیت فردی خارج از کلاس صفحه ۱۱۵ درس ۱۰ اقتصاد دهم

با مراجعه به بخش‌های اقتصادی قانون اساسی و به ویژه اصل ۴۳، ۴۴ و ۴۵، اصول کلی و ویژگی‌های اصلی قوانین اقتصادی کشورمان را شناسایی و آن را در کلاس ارائه کنید.

همچنین با مراجعه به متن اصول کلی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، عناصر و مؤلفه‌های اصلی این سیاست را فهرست کنید و آن را با آنچه در فعالیت فردی در کلاس به‌ دست آورده‌اید، مقایسه کنید.

پاسخ: اصل ۴۳ قانون اساسی «برای تامین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد با حفظ آزادی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار است: تامین نیازهای اساسی خوراک، پوشاک، بهداشت، درمان، آموزش و پرورش و امکانات ازدواج، تامین شرایط اشتغال کامل با رضایت و آزادی حق انتخاب، جلوگیری از سلطه اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور، تاکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی، صنعتی تا مرحله خودکفایی»

اصل ۴۴ قانون اساسی با تعیین سه بخش مهم در اقتصاد،گستره فعالیت آنها را مشخص می سازد: «نظام اقتصاد ایران برپایه سه بخش دولتی،تعاونی و خصوصی با برنامه ریزی منظم و صحیح استوار است.

«بخش دولتی شامل صنایع بزرگ و مادر و زیربنایی است که در اختیار دولت است. بخش خصوصی شامل کشاورزی، دامداری، صنعت و تجارت و خدمات می شود که مکمل فعالیت های اقتصادی دولتی و تعاونی است.»

اصل ۴۵ قانون اساسی درباره اقتصاد می گوید:

«ثروت های عمومی از قبیل زمین های موات یا رهاشده،معادن،دریاها،دریاچه،رودخانه‌ها و سایر آب های عمومی، کوه‌ها، دره‌ها، جنگل‌ها، نیزارها، بیشه های طبیعی،مراتعی که حریم نیست و اموال عمومی که از غاصبین مسترد می شود در اختیار حکومت اسلامی است تا بر طبق مصالح عامه نسبت به آنها عمل نماید.»

حل تحلیل کنید صفحه ۱۱۵ درس دهم اقتصاد دهم

از نظر شما مهم‌ترین راه‌های مقابله با تحریم‌های اقتصادی و زمینه سازی برای رونق کسب‌ و کارهای اقتصادی کشور چیست؟

پاسخ: سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اشتغال و… توجه زیاد به نو آوری، خلاقیت و ضرورت ارتقای بهره وری، تشویق سرمایه گذاری، اصلاح الگوی مصرف و… می تواند زمینه ساز کسب و کار و رونق آن و به عنوان بهترین راه برای مقابله با تحریم های اقتصادی باشد.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس هشتم اقتصاد دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب اقتصاد دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات فعالیت های درس ۱۰ دهم کتاب اقتصاد پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 🌹

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    می‌خواستم یه سوال در رابطه با صفحه ۵۰ اقتصاد دهم انسانی بپرسم.
    می‌خواستم درباره قانون عرضه صحبت کنم قانون عرضه با توجه به اینکه گفتن با افزایش قیمت مقدار عرضه از هر کالا افزایش می‌یابد و بالعکس چطور می‌تونه اینطوری باشه در صورتی که قیمت یک کالا افزایش پیدا کنه مقدار عرضه کمتر بشه یا مقدار عرضه پایین‌تر بیاد می‌خواستم در این باره یه توضیح کوتاه بدین

    1. سلام عزیزم
      خب عرضع به معنی فروشه و عرضه کنندع گان ک همون فروشندگان میشن ،تو خودت رو یک فروشنده در نظر بگیر زمانی که قیمت کالایی که تولید میکنی زیاد بشه خب معمولا کالای بیشتری تولید میکنی تا پول بیشتری در بیاری پس این همون قانون عرضه س ک زمانی ک توی بازار قیمت یه کالا افزایش پیداکنه عرضه کننده یاهمون فروشنده طبیعتا محصول و کالای بیشتری تولید یا عرضع میکنه برای فروش پس رابطشون مستقیمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 5 =