سبک زندگی

سوالات متن درس سوم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب

نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 3 سوم پنجگانه سواد رسانه ای (1) تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم با جواب

سوالات متن درس سوم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۳ سوم پنجگانه سواد رسانه ای (۱) کتاب تفکر و سواد رسانه ای کلاس دهم و یازدهم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس 3 سوم تفکر و سواد رسانه ای

سوالات متن درس سوم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب
سوالات متن درس سوم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب

نمونه سوال های امتحانی متن درس 3 سوم تفکر دهم با جواب

۱) فرستنده کیست؟

پاسخ: به تولید کنندۀ پیام که بر مبنای اهداف و انگیزه‌هایش پیامی را تولید می‌کند، «فرستنده» می‌گویند.

۲) پیام چیست؟

پاسخ: محتوای مد نظر فرستنده را که قصد دارد به مخاطب منتقل کند، پیام می‌گویند.

۳) مجرا / کانال / رسانه چیست؟

پاسخ: ابزار انتقال پیام که محتوا از طریق آن به مخاطب منتقل می‌شود مجرا، کانال یا رسانه می‌گویند.

۴) زمانی که ارتباط مستقیم است یعنی فرستنده و گیرنده امکان ارتباط رو در رو دارند، مجرای ارتباطی آنها هوا است، ولی وقتی ارتباط غیر مستقیم است، نیاز به یک وسیلۀ ارتباطی است که از آن به «رسانه» یاد می‌شود.

۵) گیرنده کیست؟

پاسخ: به مخاطب یا دریافت کنندۀ پیامِ ارسال شده از سوی فرستنده، «گیرنده» می‌گویند.

۶) بستر / فرهنگ چیست؟

پاسخ: به بافت تاریخی و زمینۀ اجتماعی که در آن پیام ارسالی از سوی فرستنده ممکن است دارای معانی جدید و فرامتن شود، «فرهنگ» می‌گویند.

۷) رسانه ها چند نوع مخاطب دارند؟‌نام ببرید.

پاسخ: رسانه‌ها دو نوع مخاطب دارند: «مخاطب فعّال» و «مخاطب منفعل».

۸) مهم‌ترین عامل، عنصر «خلاقیت» در تولید، طرّاحی و تبلیغات بوده است.

۹) مخاطب در رابطه با هر پیامی چه پرسش هایی را مطرح می کند؟

پاسخ: – چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ (فرستنده و مؤلف)
– چرا این پیام فرستاده شده است؟ (هدف / انگیزه)
– از چه فنونی برای جلب توجّه مخاطب استفاده شده است؟ (قالب / چهارچوب)
– چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت درک می‌کنند؟ (مخاطبان / گیرنده)
چه سبک زندگی، ارزش‌ها و نظریاتی در این پیام ارائه شده یا از آن حذف شده است؟ (محتوا / پیام)

۱۰) تلویزیون چه ساختار، قالب‌ها و یا گونه‌هایی برای ارائه پیام دارد؟

پاسخ: – مستند / آموزشی
– گفت‌وگو محور (تاک شو) / کودک و نوجوان
– مجموعه تلویزیونی (سریال) / مسابقه
– فیلم سینمایی / ورزشی
– کمدی و طنز / موسیقی
– خبری

۱۱) بررسی یک نمونه از زندگی رسانه ای خود توضیح دهید که یک مخاطب فعال هستید یا مخاطب منفعل؟

پاسخ: تفاوت ها و ویژگی های مخاطب فعال و منفعل گفتگو کنید. مخاطب منفعل از خود اختیاری در مقابل پیام های رسانه ای ندارد و آغوش خود را به روی هر پیام و رسانه ای گشوده است و همه پیام در ناخودآگاهش شکل می گیرد. مخاطب فعال در مقابل پیام های رسانه ای از خود واکنش نشان می دهد و خودآگاهش را در شکل گیری پیام مشارکت می دهد.

۱۲) یکی از برنامه های تلویزیون را که تماشا می کنید در نظر گرفته و پنجگانه های سواد رسانه ای را در مورد آن بررسی کنید.

پاسخ: 1- از چه فنونی برای جلب توجّه مخاطب استفاده شده است؟ ( قالب / چهارچوب) 
2- چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت درک می کنند؟ ( مخاطبان /گیرنده) 
3- چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ ( هویت / فرستنده و مؤلف) 
4- چرا این پیام فرستاده شده است؟ ( هدف / انگیزه) 
5- چه سبک زندگی، ارز ش ها و نظریاتی در این پیام ارائه شده یا از آن حذف شده است؟ ( محتوا / پیام)  

۱۳) مخاطب فعال کیست؟‌

پاسخ: مخاطبی است که پیام های رسانه ای را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و پاسخی جامع و کامل برای پنج پرسش کلیدی هر پیام رسانه را دارد.

۱۴) مخاطب منفعل کیست؟

پاسخ: مخاطبی است که پیام های رسانه ای را بدون چون و چرا دریافت می کند. به عبارت دیگر مصرف کننده ی محض رسانه هاست.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

سوالات متن درس ۳ سوم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 🤩

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.