سبک زندگی

جواب فعالیت های درس 3 سوم تفکر و سواد رسانه ای

گام به گام پاسخ و حل فعالیت های صفحه 21 ، 22 ، 24 ، 25 و 26 درس سوم پنجگانه سواد رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم

جواب فعالیت های درس 3 سوم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این مطلب پاسخ و جواب سوال های فعالیت گفت و گوی کلاسی صفحه ۲۱ و ۲۲ ، فعالیت کلاسی صفحه ۲۴ ، تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۲۵ و فعالیت در خانه صفحه ۲۵ و ۲۶ درس ۳ سوم پنجگانه سواد رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم کلیه رشته ها را جمع آوری کرده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ فعالیت های درس 3 سوم تفکر و سواد رسانه ای
پاسخ فعالیت های درس 3 سوم تفکر و سواد رسانه ای

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه ۲۱ درس سوم تفکر و سواد رسانه ای

فیلم «سواد رسانه ای در یک دقیقه» را ببینید و به پرسش های پایانی آن پاسخ دهید.



سوال 1) در مورد یک صفحه وب، تبلیغ یا فیلم فکر کنید و تمام اجزای تشکیل دهنده اش را شناسایی کنید.

پاسخ: تبلیغ تاکسی اینترنتی اسنپ روی یک بنر تبلیغاتی بر روی پل عابر پیاده
فرستنده: شرکت اسنپ
مخاطبان: عموم مردم (کسانی که از آن خیابان عبور می کنند)
هدف: استفاده از تاکسی های اینترنتی و آنلاین
قالب: بنر تبلیغاتی
پیام: معرفی برنامه تاکسی اینترنتی اسنپ

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۲۱ درس سوم تفکر و سواد رسانه ای
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۲۱ درس سوم تفکر و سواد رسانه ای

سوال 2) بررسی کنید تمام اجزا چگونه در کنار هم قرارگرفته و هدف سازنده اش چیست؟

پاسخ: ترغیب و تشویق بیشتر مردم در استفاده هر چه بیشتر حمل نقل عمومی و بیرون نیاوردن خودروهای شخصی در روزی های عادی و کارهای روزمره.

رسانه ها دو نوع مخاطب دارند، مخاطب فعال و مخاطب منفعل؛ می دانید فرق این دو نوع مخاطب در چه مواردی است؟

پاسخ: مخاطب فعال: در رویاروی با پیام های رسانه ای پنج پرسش زیر را در نظر می گیرد و با آگاهی کامل از رسانه ها استفاده می کند.

  1. چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ (فرستنده و مؤلف)
  2. چرا این پیام فرستاده شده است؟ (هدف/ انگیزه)
  3. از چه فنونی برای جلب توجه مخاطب استفاده شده است؟ (قالب/ چهارچوب)
  4. چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت درک می کنند؟ (مخاطبان/ گیرنده)
  5. چه سبک زندگی، ارزش ها و نظریاتی در این پیام ارائه شده یا از آن حذف شده است؟ (محتوا/ پیام)

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 22 درس سوم تفکر و سواد رسانه ای

بخشی از یک برنامه تلویزیونی (مانند فوتون، عصر جدید، شب های فوتبالی و …) را که خودتان با توافق دبیر محترمتان ضبط کرده اید در کلاس تماشا، و با پرسش های زیر آن را بررسی کنید.

نکته: برنامه نمونه انتخابی ما گزارش ورزشی یا همان پخش زنده فوتبال است.



برنامه منتخب شما کدام ساختار، قالب یا گونه ارائه پیام از طریق تلویزیون را دارد؟

پاسخ: گفت و گو محور، مسابقه و ورزشی

چه مفاهیم و موضوعاتی به شیوه مستقیم و غیرمستقیم در این برنامه منتقل شده است؟

پاسخ: جزئیات و نتایج مسابقه فوتبال بطور مستقیم و فواید ورزش ورزش کردن بطور غیر مستقیم انتقال یافته است.

چه کسی تولیدکننده و مالک پیام است؟

پاسخ: تولید کننده کارگردان حاضر در ورزشگاه است و مالکیت آن با فیفا است.

چه کسانی جامعه هدف یا استفاده کنندگان این برنامه هستند؟ چرا این پیام فرستاده شده است؟

پاسخ: هدف این برنامه کلیه فوتبال دوستان آن کشور است و جهت اطلاع از وضعیت تیم ملی فوتبال ایران فرستاده شده است.

چه سبک زندگی، ارزش ها و نظریاتی در این پیام ارائه یا از آن حذف شده است؟

پاسخ: سبک زندگی پرتحرک، واکنش به ضعف های احتمالی تیم ملی، حذف صحنه های خشونت آمیز



آیا این پیام در هر فرهنگ، جامعه، زمان و مکان دیگری، همین معانی آشکار و پنهان را دارد؟

پاسخ: از آنجایی که یک رویداد را روایت می کند، جنبه مستند و تاریخی را خواهد گرفت.

جواب فعالیت کلاسی صفحه 24 درس 3 تفکر و سواد رسانه ای

در گروه، تبلیغات بازرگانی و فرهنگی زیر را با پنج پرسش کلیدی سواد رسانه ای، بررسی و تحلیل، و نتیجه را به کلاس ارائه کنید.

پاسخ فعالیت کلاسی صفحه 24 درس 3 تفکر و سواد رسانه ای
پاسخ فعالیت کلاسی صفحه 24 درس 3 تفکر و سواد رسانه ای

عکس اسلحه و سیگار: فرستنده: متصدیان امور فرهنگی
هدف: پیشگیری از اعتیاد
قالب: آموزشی
مخاطبان: عموم مردم
محتوا: اعتیاد منجر به مرگ است

عکس تانک و پرنده سفید: فرستنده: کاریکاتوریست
هدف: تبلیغ صلح
قالب: کمدی و طنز
مخاطبان: عموم مردم
محتوا: هر صلحی را نمی توان به سادگی قبول کرد

عکس پایین سمت راست: فرستنده: متصدیان امور فرهنگی
هدف: تنظیم استفاده از فناوری ها
قالب: آموزشی
مخاطبان: خانواده ها
محتوا: برای استفاده از تلفن همراه سقف تعیین کنید

عکس پایین سمت چپ: فرستنده: شرکت های تجاری
هدف: تبلیغ محصولات
قالب: کمدی و طنز
مخاطبان: عموم مردم
محتوا: با این خمیر دندان، دندان های خود را محکم کنید

پاسخ تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۲۵ درس سوم تفکر و سواد رسانه ای

جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۲۵ درس سوم تفکر و سواد رسانه ای
جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۲۵ درس سوم تفکر و سواد رسانه ای

تحلیل و بررسی تصویر عکس و مکث صفحه 25 درس سوم تفکر و سواد رسانه ای : با دیدن این تصویر متوجه می شویم که در سال ۱۳۷۰ مردم در کنار تماشای تلویزیون و رسانه ها تحرک و فعالیت داشتند، اما در سال ۱۳۹۰ رسانه ها کوچکتر شدند و از نظر اندازه مثل موبایل (برنامه هایی مثل اینستاگرام و…)، ولی باعث کم تحرکی مردم شده و برعکس رسانه ها خودشان چاق تر شدند.

هر چه فناوری ها پیشرفته تر می شوند، انسان ها چاق تر می شوند به این دلیل که تحرک ما کم می شود.

جواب فعالیت در خانه صفحه 25 و 26 درس 3 سوم تفکر و سواد رسانه ای

به همراه خانواده خود پنج پرسش کلیدی را در مورد تصاویر زیر، مطرح کنید و پاسخ را در جای خالی بنویسید.

تصویر اول (شکل بستنی) : 1) فرستنده: سازمان های بین المللی
2) هدف: جلوگیری از افزایش گرمایش کره زمین
3) قالب: پوستر خبری
4) مخاطبان: عموم مردم
5) محتوا: اشاره به خطرات فراوان افزایش گرمایش کره زمین دارد

تصویر دوم (کاریکاتور) : 1) فرستنده: کاریکاتوریست
2) هدف: فواید ترویج هنرهای دستی
3) قالب: کاریکاتور آموزشی
4) مخاطبان: عموم مردم
5) محتوا: آثار هنرمندان از وجود و ذات آنها سرچشمه می گیرد.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس اول تفکر و سواد رسانه ای دهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب فعالیت های درس 3 سوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.