ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب سوالات درس ۳ عربی یازدهم معارف اسلامی ؛ صفحه ۳۸ تا ۴۶

گام به گام تمرینات درس 3 سوم کتاب عربی، زبان قرآن (2) پایه یازدهم رشته علوم و معارف اسلامی

جواب تمرین های درس سوم عربی یازدهم معارف اسلامی ؛ در این نوشته به پاسخ صحیح و غلط، اختبر نفسک و تمرین های صفحه ۳۸ تا ۴۶ درس ۳ سوم «مُعْجِزَةُ الْأَنبياءِ» از کتاب عربی، زبان قرآن (۲) پایه یازدهم متوسطه دوم رشته علوم و معارف اسلامی پرداخته ایم. در ادامه با آموزش و پرورش ماگرتا همراه باشید.

پاسخ درس بعدی: جواب درس چهارم عربی یازدهم معارف اسلامی

جواب سوالات درس ۳ عربی یازدهم معارف اسلامی

جواب سوال صفحه ۳۸ عربی یازدهم معارف اسلامی

أَجِبْ عَنِ الْأَسئِلَةِ التّاليَةِ حَسَبَ نَصِّ الدَّرْسِ.
«به سوالات زیر بر اساس متن درس پاسخ بده»

۱- في أَيِّ حَرْبٍ حَضَرَتْ سَوْدَةُ؟
ترجمه: سودة در کدام جنگ شرکت کرد؟
جواب: حَضَرَتْ السودة في صفين.

۲- ماذا فَعَلَتْ سَوْدَةُ في يَوْمِ صِفّينَ؟
ترجمه: سودة در روز صفین چه کاری انجام داد؟
جواب: هَيَجَتِ الْأَبطالَ عَلَى قِتالِ مُعاويَةَ.

۳- هَلْ أَرادَتْ سَوْدَةُ الْعَدْلَ وَالْإنصافَ لِنَفْسِها؟
ترجمه: آیا سودة عدالت و انصاف را برای خودش می‌خواست؟
جواب: لا، قال سودة: إنْ كانَ عَدْلاً شامِلاً فَأَقْبَلُ وَإِلَّا فَلا.

۴- ماذا حَمَلَ سَودَةَ عَلَى إِنْشادِ شِعْرِ عَنْ عَليٍّ ليَلا يَومَ صِفْينَ؟
ترجمه: چه چیزی باعث شد سودة در شب صفین شعری در مدح علی بخواند؟
جواب: حُبُّ عَليٍّ وَاتِّباعُ الْحَقِّ.

۵- كيْفَ صارَ أَميرُ الْمُؤمِنينَ عَليٌّ ليُلا عِندَما أَخْبَرَتْهُ سَوْدَةُ عَنْ شِكايَتِها؟
ترجمه: وقتی سودة شکایتش را به امیرالمؤمنین علی گفت، او شبانه چه واکنشی نشان داد؟
جواب: فَتَأَلَمَ بِشِدَّةِ وَبَكَى، ثُمَّ رَفَعَ يَدَيْهِ إِلَى السَّماءِ، فَقالَ: اَللّهُمَّ، إِنَّكَ أَنتَ الشّاهِدُ عَلَيَّ وَ عَلَيهِم أَنِي ما أَمَرْتُهُم بِظُلْمِ خَلْقِكَ وَلا بِتَرْكِ حَقِّكَ.

جواب سوال صفحه ۴۰ عربی یازدهم معارف اسلامی

وَالْآنَ أَجِبْ عَنِ الْأَسْئِلَةِ التّالِيَةِ.
«حال به سوالات زیر پاسخ دهید.»

۱- في أَيِّ صيغَةٍ مِنْ صِيَغِ الْفِعْلِ الْماضي أُدْغِمَ فيهَا الْحَرفانِ الْمُماثِلانِ؟
ترجمه: در کدام شکل از افعال ماضی، دو حرف مشابه ادغام شده‌اند؟
جواب:

۲- في أَيَّ صيغَةِ مِنْ صِيَغِ الْفِعْلِ الْمُضارِعِ فُكَّ فيهَا الْإِدْغامُ؟
ترجمه: در کدام شکل از افعال مضارع، ادغام شکسته شده است؟
جواب:

۳- في أَيِّ صيغَةٍ مِنْ صِيَغِ فِعْلِ الأَمرِ قُكَّ فيهَا الْإِدْغامُ؟
ترجمه: در کدام شکل از افعال امر، ادغام شکسته شده است؟
جواب:

۴- ما هوَ السَّبَبُ في إِدْغامِ الْحَرفَينِ الْمُماثِلَينِ في بَعْضِ الصِّيَغ؟
ترجمه: علت ادغام دو حرف مشابه در برخی از اشکال فعل چیست؟
جواب:

۵- في أَيِّ صيغَةٍ مِنْ صِيَغِ الْفِعْلِ يَجوزُ فيهَا الْوَجْهانِ: الْإِدْغامُ وَفَكْ الْإِدْغامِ؟
ترجمه: در کدام شکل از فعل، هم ادغام کردن دو حرف مشابه و هم جدا کردن آن‌ها مجاز است؟
جواب:

۶- هَلْ يُمْكِنُ لَنا أَنْ نَقولَ يُفَكْ إِدغامُ الْحَرفَينِ الْمُماثِلَينِ، حينَ يُسَكَّنُ ثانيهِما؟
ترجمه: آیا می‌توانیم بگوییم که ادغام دو حرف مشابه وقتی حرف دوم ساکن می‌شود، شکسته می‌شود؟
جواب:

جواب اختبر نفسک (۱) صفحه ۴۱ عربی یازدهم معارف اسلامی

تَرْجِمِ الْآياتِ، ثُمَّ ضَعْ خَطَاَ تَحْتَ اَلْفِعْلِ الْمُضاعَفِ وَاذْكُرْ صيغَتَهُ.

۱- (أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ فَذَٰلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ) الماعون: ١ و٢ و٣
ترجمه: آیا کسی که همواره روز جزا را انکار می کند، دیدی؟ همان که یتیم را به خشونت و جفا از خود می راند، و کسی را به طعام دادن به مستمند تشویق نمی کند.
جواب:
يَدُعُّ – صیغه مفرد مذکر غایب
يَحُضُّ – صیغه مفرد مذکر غایب

۲- ( … وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ … ﴾ النِّساء: ١٠٢
ترجمه: کافران آرزو و انتظار دارند که شما از اسلحه و اسباب خود غفلت کنید.
جواب: وَدَّ – مفرد مذکر غایب

۳- ﴿قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ … ﴾ آلْ عِمران: ٣١
ترجمه: بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد.
جواب:
تُحِبُّونَ – جمع مذکر مخاطب
يُحْبِبْ – مفرد مذکر غایب

۴- ﴿فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ … ﴾ طه: ١٢٠
ترجمه: باز شیطان در او وسوسه کرد.
جواب: وَسْوَسَ – رباعی مجرد

جواب اختبر نفسک (۲) صفحه ۴۱ عربی یازدهم معارف اسلامی

عَيِّنْ مَصْدَرَ بابِ الْمُفاعَلَةِ.
«مصدر باب مفاعله را مشخص کنید.»

عباد: جمع عبد
حوار: باب مفاعله – حاوره یحاور محاوره و حوار
صغار: جمع صغیر
قتال: باب مفاعله – قاتله یقاتلو مقاتلت و قتال

جواب اختبر نفسک (۳) صفحه ۴۳ عربی یازدهم معارف اسلامی

تَرجِمِ الْأَبياتَ التّاليَةَ لِـ ((أَحمَد شَوقيّ) ثُمَّ عَيِّنِ الْأَفْعالَ الْمَهموزَةَ والْمُضاعَفَة.
«اشعار زیر را از احمد شوقی ترجمه کنید. سپس، فعل‌های مهموز و مضاعف را مشخص کنید.»

هَلْ عَلِمْتُم أُمَّةً في جَهْلِها
ترجمه: آیا ملتی را می‌شناسید که در نادانی بود
ظَهَرَتْ في الْمَجْدِ حَسْناءَ الرِّداء
ترجمه: و سپس در شکوه و جلال، زیبا و باوقار ظاهر شد؟

لا تَقُولُوا حَطَّنَا الدَّهْرُ فَما
ترجمه: نگویید که روزگار ما را خوار کرده است، زیرا
هوَ إلّا مِنْ خَيالِ الشُّعَراء
ترجمه: این چیزی جز خیال شاعران نیست

فَخُذوا الْعِلْمَ عَلَى أَعْلامِهِ
ترجمه: پس دانش را با تمام نشانه‌هایش بیاموزید
وَاطْلُبُوا الْحِكْمَةَ عِنْدَ الْحُكَماء
ترجمه: و حکمت را از حکیمان جویا شوید

وَ اقْرَوُوا تاريخَكُم وَ احْتَفِظوا
ترجمه: تاریخ خود را بخوانید و
بفَصيحٍ جاءَكُمْ مِنْ فُصَحاء
ترجمه: آنچه از سخنوران به شما رسیده است را حفظ کنید

وَاطْلُبُوا الْمَجْدَ عَلَى الْأَرْضِ فَإنْ
ترجمه: به دنبال شکوه و عظمت در زمین باشید، و اگر
هيَ ضاقَتٌْ فَاطْلُبُوهُ في السَّماء
ترجمه: زمین تنگ آمد، آن را در آسمان جستجو کنید

جواب: «حَطَّنَا» فعل مضاعف و «فَخُذوا – جاءَ – اقْرَوُوا» فعل مهموز هستند.

جواب تمرین صفحه ۴۴ عربی یازدهم معارف اسلامی

التَّمرينُ الْأَوَّلُّ: أَيٌّ كَلِمَةٍ مِن كَلِماتِ مُعجَمِ الدَّرسِ تُناسِبُ التَّوضيحاتِ التّاليَةَ؟
«تمرین اول: کدام کلمه از فرهنگ لغت درسی با توضیحات زیر مطابقت دارد؟»

۱- طَلَبُ الشَّهادَةِ.
ترجمه: جستجوی شهادت (در راه خدا)
جواب: اِسْتِشهاد

۲- قَوْمُ الْمَرْءِ وَقَبيلَتُهُ.
ترجمه: قوم و طایفه شخص
جواب: رَهْط

۳- آلَةٌ يُعْرَفُ بِها وَزْنُ الشَّيْءِ.
ترجمه: وسیله‌ای که با آن وزن چیزی را اندازه می‌گیرند
جواب: ميزان

۴- حاكِمٌ في مُحافَظَةِ اَوْ قِسْمِ مِنَ الْبِلادِ.
ترجمه: حاکم یک استان یا بخشی از کشور
جواب: والي، والٍ

۵- قَويٌّ في الْحَرْبِ، أَوْ لَهُ دَوْرٌ مُهِمٌّ في فِلْمِ، أَوْ فائِزٌ في الرّياضَةِ.
ترجمه: فرد قدرتمند در جنگ، یا نقش مهمی در فیلم دارد، یا برنده مسابقات ورزشی است
جواب: أَبطال

۶- إناءٌ مِنَ الْحَديدِ أَوِ الْخَشَب أوِ الْبِلاستيك أوِ الزُّجاج لِبَيانِ مِقْدارِ الشّيْءِ
ترجمه: ظرفی از جنس آهن، چوب، پلاستیک یا شیشه برای نشان دادن مقدار چیزی
جواب: كَيل

آلتَّمرینُ الثّاني: عَیِّنِ الْمَطْلوبَ مِنْكَ في كُلِّ مجموعَةٍ مِنَ الْکَلِماتِ.
«تمرین دوم: در هر گروه از کلمات، چیزی که از تو خواسته شده را مشخص کن.»

حل تمرینات درس سوم عربی پایه یازدهم رشته معارف اسلامی

جواب تمرین صفحه ۴۵ عربی یازدهم معارف اسلامی

التَّمْرينُ الثّالِثُ: أَلِف: تَرجِمِ الْجُمَلَ التَالِيَةَ، ثُمَّ عَيِّنِ الْمَطلوبَ مِنكَ.
ب: عَيِّنِ الْفِعلَ الْمُتَعَدّي مِن هُذِهِ الْأَفعالِ الَّتي جاءَتْ في الْجُمَلِ السّابِقَةِ:
«تمرین سوم: الف: جمله‌های زیر را ترجمه کن، سپس مشخص کن که از تو چه چیزی خواسته شده است.
ب: از بین فعل‌هایی که در جمله‌های قبلی آمده، فعل متعدی را مشخص کن.»

پاسخ تمرین های درس 3 کتاب عربی زبان قرآن پایه یازدهم رشته معارف

التَّمْرينُ الرّابِعُ: عَيِّنِ الْكَلِمَةَ الْغَريبَةَ في كُلِّ مَجموعَةٍ مَعَ بَيانِ السَّبَبِ.
«تمرین چهارم: “کلمه غریب را در هر گروه مشخص کن و دلیل آن را توضیح بده.»

توضیح و تدریس تمرین های درس سوم عربی یازدهم معارف

توضیحات:
۱- در گروه اول تمام کلمات مربوط فلزات گران‌بها هستند، اما الدا (بیماری) متفاوت است.
۲- در گروه دوم تمام کلمات دیگر پوشاک هستند، اما البرنامج (برنامه) یک مفهوم انتزاعی و مربوط به کامپیوتر است.
۳- در گروه سوم تمام کلمات دیگر اجزای درخت هستند، اما المظلة (چتر) به درخت ارتباطی ندارد.
۴- در گروه چهارم تمام کلمات دیگر مواد تشکیل‌دهنده زمین هستند، اما الجناح (بال) به پرندگان مربوط می‌شود.
۵- در گروه پنجم تمام کلمات دیگر اعضای بدن هستند، اما الجوال (تلفن همراه) یک وسیله الکترونیکی است.
۶- در گروه ششم تمام کلمات دیگر اعضای بدن هستند، اما الزيت (روغن) یک ماده است.

جواب تمرین صفحه ۴۵ عربی یازدهم معارف اسلامی

التَّمرينُ الْخامِسُ: عَيِّنِ الْبَيتَ الْفارِسيَّ الَّذي يَرتَبِطُ بِالْحَديثِ في الْمَعنَى.
«تمرین پنجم: بیت فارسی‌ای را که معنی آن به این گفتگو (یا موضوع گفتگو) مرتبط است، مشخص کن.»

۱- اَلْمؤمِنُ قَليلُ الْكَلامِ كَثيرُ الْعَمَلِ.
ترجمه: مؤمن کم حرف می‌زند اما کارهای زیادی انجام می‌دهد. (امام کاظم علیه السلام)
جواب: الف) کم گوی و گزیده گوی چون در / تا ز اندک تو جهان شود پر

۲- اَلْعالِمُ بِلا عَمَلٍ كَالشَّجَرِ بِلا ثَمَرٍ.
ترجمه: عالمی که عمل نکند، مانند درختی است که میوه ندارد. (رسول خدا صلی الله علیه و آله)
جواب: ب) علم كز اعمال نشانش نيست / كالبدی دارد و جانش نيست!

۳- أَمَرَني رَبِي بِمُداراةِ النّاسِ كَما أَمَرَني بِأَداءِ الْفَرائِضِ.
ترجمه: پروردگارم به من دستور داده است که با مردم مدارا کنم، همان‌طور که به من دستور داده است که نمازها را به جا آورم. (رسول خدا صلی الله علیه و آله)
جواب: هـ) آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است / با دوستان مروت با دشمنان مدارا

۴- عَدارَةُ الْعاقِلِ خَيْرٌ مِنْ صَداقَةِ الْجاهِلِ.
ترجمه: دشمنی عاقل بهتر از دوستی با نادان است. (امام علی علیه السلام)
جواب: و) چو دانا تو را دشمن جان بود / به از دوست مردی که نادان بود

۵- الدَّهْرُ يَومانِ؛ يَوْمُ لَكَ وَيَوْمُ عَلَيْكَ.
ترجمه: روزگار دو روز است؛ روزی برای تو و روزی بر علیه تو. (امام علی علیه السلام)
جواب: د) روزگار است این که گه عزت دهد گه خوار داردچرخ بازیگر از این بازیچه ها بسیار دارد

۶- خَيْرُ الْأُمورِ أَوْسَطُها.
ترجمه: بهترین کارها، میانه‌روی است. (رسول خدا صلی الله علیه و آله)
جواب: ج) اندازه نگهدار که اندازه نکوست هم لایق دشمن است و هم لایق دوست

نکته: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم متوسطه دوم، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی یازدهم معارف اسلامی، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.

معنی درس: ترجمه درس سوم عربی یازدهم معارف اسلامی

✅ در انتها امیدواریم که این گام به گام تمرینات درس 3 سوم کتاب عربی یازدهم متوسطه دوم رشته علوم و معارف اسلامی، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 14 =