سبک زندگی

پاسخ فعالیت های درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

گام به گام جواب و حل فعالیت های صفحه 11 ، 12 ، 16 ، 17 ، 18 و 19 درس 2 دوم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاسخ فعالیت های درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم ؛ در این مقاله از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب سوالات فعالیت گفت و گوی کلاسی ۱۱ و ۱۲ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۶ ، تحلیل و جواب تصاویر و عکس های صفحه ۱۷ و ۱۸ ، تحلیل و بررسی عکس و مکث و فعالیت در خانه صفحه ۱۹ درس ۲ دوم پیام همبرگری کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم متوسطه دوم کلیه رشته ها پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس اول تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب فعالیت های درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم
جواب فعالیت های درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۱۱ و ۱۲ درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

با دیدن فیلم (پیش به سوی عصر رسانه ها)، تلاش کنید فرصت ها و چالش های پیش روی دنیای رسانه ها را جمع بندی کنید.

پاسخ: دنیای رسانه ها با حذف محدودیت ها (زمان و مکان) باعث شده است که همه افراد در جهان، بتوانند به اطلاعات روز تمام دنیا دسترسی داشته باشند و سرعت انتقال اطلاعات و هوش جمعی بشریت افزایش یابد، که با به وجود آوردن فرصت ها، عیب ها و چالش هایی نیز به دنبال دارد، که نمی توان آنها را نادیده گرفت. مانند: عدم آگاهی و نبود اطلاعات که می تواند پیامدهای جبران ناپذیر و گاه خطرناک را به وجود آورد و فرصتی برای افراد سودجو ایجاد کند.



اکنون فیلم «در بشقاب تو یا …» را تماشا کنید و سپس به پرسش های زیر پاسخ دهید.

هرچه درباره تصاویر به یاد می آورید بیان کنید! نور، صوت، صحنه ها و زوایای دوربین چطور کنار هم قرار گرفته اند؟

پاسخ: در ابتدا تاریکی شب را می بینیم، با نور چراغ های ماشین، صدای موتورهای در حال حرکت و بلندگوی فروشنده غذا (از نوع حشرات)، شلوغی مردم با موسیقی ملایم زیر صدای اصلی سخنران، و مردمی که در حال خرید حشرات برای خوردن هستند، پس از آن زمین های کشاورزی و کشتارگاه ها، ظرف های حاوی غذاهای مختلف، و تصاویر کوچک از مردم در حال غذا خوردن و تعداد 10 میلیارد نفر که گوینده آن را در حالتی ناراحت کننده بیان می کند. نور، صدا و صحنه های مختلف به ما این پیام را می دهد که با افزایش جمعیت غذا در حال تمام شدن است و ما باید نگران این موضوع باشیم.

چه چیزهایی در این فیلم، احساسات شما را برانگیخت یا شما را به تعجب و تفکر وا داشت؟

پاسخ: غذای مردم که از نوع حشرات بود و ظرف هایی که غذاهای مختلفی در آن بود و همچنین پیام ناراحت کننده تمام شدن غذا و افزایش جمعیت 10 میلیارد نفری!

افراد را توصیف کنید! چه شکلی هستند؟ چه کار می کنند؟ چه پوشیده اند؟

پاسخ: افراد عادی از سراسر جهان، که همه آنها به نوعی با پیام غذا همراه بودند، به فعالیت هایی مانند سرخ کردن، غذا خوردن، کشاورزی، دامداری و آزمایش کردن و غیره مشغول هستند و همه آنها بسته به به منطقه جغرافیایی و شغل خود لباس های خاص خودشان را می پوشند.

با توجه به تفاوت برنامه های غذایی ملت های مختلف، چه پیام هایی از تنوع سبک زندگی دریافت می کنید؟

پاسخ: به نظر من این پیام که «اگرچه تنوع غذایی در سراسر جهان بسیار متفاوت است، اما تنوع غذایی محدود است»



این بار تصویر را قطع، و فقط صدای فیلم را گوش کنید.

چه کلماتی به ‌کار برده می شود؟ آیا این کلمات، بار معنایی، ارزشی یا احساسی خاصی دارند؟

پاسخ: حشرات، فرهنگ، غذا، عنکبوت، سوسک، آینده، افزایش جمعیت، دنیا، سیر نگه داشتن، ماجراجویی، مسئله حیاتی، منابع غذایی، آب، کشاورزان، دانشمندان، منابع جدید، زمان، تقاضا، تولید، مصرف، توزیع، برنده، بازنده، خرید.

بله، آنها اشاره می کنند که ما به زودی با کمبود غذا در سراسر جهان روبرو خواهیم شد.

چه کسی این کلمات را می گوید؟ به نظر شما مخاطبان اصلی این فیلم چه کسانی هستند؟ چرا؟

پاسخ: گوینده که می تواند محقق یا تولیدکننده مواد غذایی باشد.

مردم سراسر جهان، که باید نگران کمبود غذا باشند و چاره ای بیندیشند.

سازندگان این فیلم، چه هدفی را دنبال می کنند و چه پیامی را می خواهند به شما برسانند؟

پاسخ: هدف: ایجاد نگرانی در مورد اقلام و مواد غذایی در آینده
پیام: کمبود مواد غذایی در آینده ای نزدیک

از چه نوع صداهایی (موسیقی، افکت و صدای انسانی و صدای جانبی) استفاده شده است؟

پاسخ: موسیقی در زیر صدا، شلوغی، روغن داغ، موتور، ماشین، صدای گوینده و …



آیا احساسات و برداشت همه همکلاسی های شما، (کاملاً) مشابه یکدیگر است؟ چرا؟

پاسخ: خیر، زیرا هر شخص بسته به ویژگی های شخصیتی و علایق و احساسات خود برداشت متفاوتی از فیلم دارد.

عناصر به کار گرفته شده در این فیلم (نور، صدا، تصاویر، زوایای دوربین و…) بیشتر احساسات شما را تحت تأثیر قرار می دهند یا شما را به تفکر وا می دارند؟ چرا؟

پاسخ: بیشتر احساسات را تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا این فیلم به گونه ای است که فرد درگیر موقعیت ها و کلمات گوینده می شود و احساس اضطراب را در فرد ایجاد می کند، اما پس از پایان فیلم باعث می شود بیشتر فکر کنیم.

وقتی رسانه ای فکر یا نظری را به شما ارائه می کند، آیا به دنبال تلقین اندیشه های فرستنده پیام از طریق تأثیر گذاری بر احساسات است، یا واداشتن شما به تفکر بیشتر برای تصمیم گیری درست تر؟ چرا؟ مثال بزنید.

پاسخ: می تواند هر دو باشد؛ این بستگی به اهداف صاحب رسانه دارد. مثل فیلم «در بشقاب تو»، که باعث می شود در طول فیلم نگران کمبود غذا باشیم که بر احساسات ما تأثیر می گذارد، ولی متوجه می شویم که باعث می شود در مورد تغذیه خود نیز فکر کنیم.

اگر قرار باشد شما این فیلم را برای گروه سنی دیگر یا مردم کشوری دیگر باز طراحی کنید، چه تغییراتی در آن می دهید؟ چرا؟

پاسخ: بسته به گروه سنی، فیلم می تواند متفاوت باشد، به عنوان مثال: اگر برای کودکان طراحی شده است، بهتر است از شخصیت های انیمیشنی و کارتونی استفاده شود، یا اگر برای نوجوانان و جوانان است، از افراد و شخصیت هایی که الگو هستند، استفاده شود. و اگر هدف مردم یک کشور می باشد، با توجه به ویژگی فرهنگی و اجتماعی آن کشور فیلم ساخته شود که تأثیر گذاری بیشتری داشته باشد.

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه 16 ، 17 و 18 درس 2 تفکر و سواد رسانه ای دهم

فیلم کوتاه «شغل دروغین» را مشاهده و درباره متن، زیر متن و فرا متن آن گفت و گو کنید.

پاسخ: متن: مصاحبه شغلی
زیر متن: جایگاه مادر و اهمیت نقش مادر، و توجه نمودن به سختی های نقش مادری و…
فرا متن: استفاده از افراد با جنسیت و نژادهای مختلف که واکنش های متفاوتی نسبت به مصاحبه داشتند

برداشت خود را در زمینه لایه های سه گانه پیام درباره جملات زیر و تصاویر بعد از آن مطرح کنید.

نکته: موارد زیر نمونه هستند و ممکن است برداشت توسط افراد مختلف، متفاوت باشد. در ادامه به متن، زیر متن و فر متن آنها اشاره کرده ایم.

بعد از تو بعد از رفتنت ای نازنینم / فونت تمام نامه ها «بی نازنین» شد.

پاسخ: متن: خود شعر
زیر متن: اشاره کنایه ای به علت استفاده از حرف تا قبل از نام فونت های فارسی توسط طراح فونت
فرا متن: در بیشتر فونت های فارسی ار حرف A (ای) یا B (بی) قبل از نام فون استفاده شده است.

خانه ما از درون، ابر است و بیرون آفتاب.

پاسخ: متن: خود شعر
زیر متن: اشاره کمبود نور در داخل خانه
فرار متن: نگه داشتن ظاهری مناسب و ما به واقع دچار مشکلات فراوان بودن

سرو چمان من چرا میل چمن نمی کند؟

پاسخ: متن: خود شعر
زیر متن: بی مهری افراد خانواده نسبت به هم
فرار متن: اشاره به اهمیت صله رحم (دید و بازدید) دارد.

بشنو و باور نکن!

پاسخ: متن: خود جمله
زیر متن: هر سخنی را نمی توان براحتی باور نمود و نیاز به تحقیق دارد
فرار متن: امروز رواج دروغگویی زیاد شده است

و در سوگندهای خود مانند آن کسی نباشید که پشم های تابیده خود را پس از بافتن از هم می گسست و رشته رشته می کرد. سوگندهای خود را دستاویز خدعه در میان خویش قرار می دهید تا به این وسیله گروهی مال و ثروت بیشتری از گروه مقابل به دست آورد جز این نیست که خدا شما را بدین وسیله آزمایش می کند و قطعاً روز قیامت آنچه را که درباره آن اختلاف می کردید آشکار می سازد و باطل گرایان و هدایت یافتگان را مشخص می نماید (سورۀ نحل، آیۀ 92)

پاسخ: متن: خود آیه
زیر متن: باید از دروغگویی و قسم دروغ به هر شکلی پرهیز نمود
فرار متن: با جلوگیری از دروغ و دروغگویی نمی توان تا حد زیادی به رستگاری نزدیک شد

امام علی علیه السلام: زبان عاقل پشت قلب او قرار دارد و قلب احمق پشت زبان او است (نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 41)

پاسخ: متن: خود سخن
زیر متن: فردی که با تشکر سخن بگوید عاقل ترین و فردی که بدون تفکر سخن بگوید احمق ترین است.
فرار متن: ابتدا فکر کن و بعد سخن بگو

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه 16 ، 17 و 18 درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم
پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه 16 ، 17 و 18 درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

عکس بالا (تصویر خانواده) صفحه ۱۷: متن (پیام اصلی): مچاله شدن پدر در زیر بار فشار زندگی
زیر متن: با توجه به رنگ کاهی کاغذ و ظاهر ساده ی خانواده نشان می دهد که این مشکل در خانواده های متوسط و معمولی بیشتر است و همینطور خانواده هایی که پر جمعیت تر هستند.
فرار متن: تاثیر این عکس برای پدران و افراد فقیر و متوسط نسبت به دیگران بیشتر قابل لمس است

عکس ماه صفحه ۱۷ : متن: تبلیغ نوعی ساندویچ
زیر متن: رستورانی که شب ها هم باز است
فرار متن: شب ها همبرگر خیلی می چسبه! اما کم بخورید.

عکس یک برش پیتزا صفحه ۱۷ : متن: تبلیغ پیتزا
زیر متن: همان میزان که بستنی می خورید پیتزا بخورید
فرار متن: زیاد خوردن پیتزا مضر است

عکس میز و کتاب و تلویزیون صفحه ۱۷ : متن: استفاده از رسانه ها
زیر متن: به درس و مشق یا کتاب خواندن اولویت دهید
فرار متن: استفاده زیاد از تلویزیون ضررهای بسیاری دارد

عکس سمت چپ پایین صفحه ۱۷ : متن: افرادی دارند آلودگی ها را مخفی می کنند
زیر متن: پاک کردن صورت مسئله
فرار متن: بی توجهی به واقعیت ها

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 16 ، 17 و 18 درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 16 ، 17 و 18 درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

عکس بالای صفحه ۱۸ (فرد جلوی آینه) : متن: فردی جلوی آینه ایستاده و خودش را زیباتر تصور می کند
زیر متن: خود را موفق دیدن برای شما مفید است.
فرار متن: به آینده امیدوار باش

عکس وسط صفحه ۱۸ : متن: متنوع بودن غذاها
زیر متن: برای هر روز شما غذا داریم
فرار متن: تنوع زیاد خوراکی های امروزی

عکس پایین صفحه ۱۸ : متن: فناوری های روز و گذشته
زیر متن: معادل سازی طنز آمیز فناوری های روز با گذشته
فرار متن: بهتر است کاربرد اصلی هر فناوری را بدانیم.

جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۹ درس ۲ تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۹ درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم
جواب تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۱۹ درس دوم تفکر و سواد رسانه ای دهم

تحلیل و بررسی تصویر عکس و مکث صفحه 19 درس دوم تفکر و سواد رسانه ای : در این تصویر متوجه استقبال و توجه بیش از اندازه به رسانه های جدید و ناآگاهی و عدم توجه به کتاب و کتابخوانی و تعقل (تفکر) که ما امروزه شاهد آن هستیم می شویم.

پاسخ فعالیت در خانه صفحه 19 درس 2 تفکر و سواد رسانه ای دهم

با راهنمایی معلم و توافق همکلاسی ها یک فیلم سینمایی را انتخاب و در آن، متن، زیر متن و فرا متن را مشخص کنید. موارد زیر، برخی از مواردی است که می توانید به آنها توجه کنید:

  • نام شخصیت های مثبت و منفی در فیلم
  • پوشش افراد (نوع لباس، رنگ، طرح و…)
  • محیط و پس زمینه تصاویر فیلم (محل جغرافیایی، هوای آفتابی یا بارانی، موقعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی و…)
  • پی رنگ (سیر فیلمنامه، وقایع حاشیه ای که به متن اصلی اضافه شده است، نوع روایت و…)
  • پایان بندی فیلم (تلخ یا شیرین، سرنوشت قهرمان، فرجام شخصیت ها و…)
  • و …

پاسخ: فیلم Interstellar (بین ستاره ای)
شخصیت مثبت فیلم: کوپر و آملیا / شخصیت منفی فیلم: پروفسور برند
پوشش افراد در فیلم: لباس فضانوردی و معمولی
محیط و پس زمینه تصاویر فیلم: فضا ، فضاپیما ، هوای گرد و خاک
پی رنگ فیلم: این فیلم سیر در فضا و آینده را نشان می دهد. در وقایع این داستان این فیلم کره زمین با آفت های مضر و مخرب گیاهی خاصی مواجه شده است و در پی آن کره زمین با بحران کمبود اکسیژن روبرو می شود و زندگی را در زمین برای انسان ها تهدید می کند. همچنین در این فیلم فضانوردانی حضور دارند که از طریق یک کرم چاله ای در فضا سفر می کنند تا سیاره ای قابل زندگی و حیات پیدا کنند و شخصیت اصلی فیلم (کوپر) در فضای چهار بعدی با دخترش (آملیا) ارتباط برقرار می کند.

همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های درس ۱۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس 2 دوم پیام همبرگری کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.