سبک زندگی

پاسخ فعالیت های درس 4 چهارم تفکر و سواد رسانه ای صفحه ۲۸ تا ۳۳

گام به گام جواب و حل فعالیت های صفحه 28 ، 29 ، 31 ، 32 و 33 درس 4 چهارم تصاویر بی طرف نیستند کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم

پاسخ فعالیت های درس 4 چهارم تفکر و سواد رسانه ای ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با پاسخ و جواب سوالات فعالیت گروهی صفحه ۲۸ ، گفت و گوی کلاسی صفحه ۲۹ ، فعالیت گروهی صفحه ۳۱ ، عکس و مکث صفحه ۳۲ و فعالیت در خانه صفحه ۳۲ و ۳۳ درس ۴ چهارم تصاویر بی طرف نیستند کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم متوسطه دوم کلیه رشته ها آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

همچنین بخوانید: جواب فعالیت های درس 3 سوم تفکر و سواد رسانه ای

جواب فعالیت های درس 4 چهارم تفکر و سواد رسانه ای
جواب فعالیت های درس 4 چهارم تفکر و سواد رسانه ای

جواب فعالیت کلاسی صفحه ۲۸ درس چهارم تفکر و سواد رسانه ای

در زمان جنگ امریکا علیه صدام، تصویر بالا در رسانه ها به طور گسترده منتشر شد. در کلاس به دو گروه تقسیم شوید، یک گروه تصویر سمت راست و یک گروه تصویر سمت چپ را بررسی کند و به پرسش های زیر پاسخ دهد:

تصویر در نگاه اول، چه پیامی را به بیننده انتقال می دهد؟

پاسخ: تصویر سمت راست: سرباز آمریکایی در حال کمک به در سرباز عراقی است.
تصویر سمت چپ: سرباز آمریکایی درصدد تهدید سرباز عراقی است.

چه احساساتی را در وی بر می انگیزاند؟

پاسخ: تصویر سمت راست: احساس همدردی و کمک توسط سرباز آمریکایی را نشان می دهد.
تصویر سمت چپ: حس خشونت سرباز آمریکایی را نشان می دهد.

چه تصویری از سربازان عراقی و امریکایی ارائه می کند؟

پاسخ: تصویر سمت راست: ضعف سرباز عراقی و انسان دوستی سرباز آمریکایی
تصویر سمت چپ: ضعف سرباز عراقی و وحشیگری سرباز امریکایی

در نهایت، بیننده دیدگاهش نسبت به نقش امریکا در جنگ عراق، مثبت خواهد بود یا منفی؟

پاسخ: تصویر سمت راست: مثبت
تصویر سمت چپ: منفی

سپس پاسخ های دو گروه را با یکدیگر و تصویر وسط مقایسه کنید.

پاسخ: تصویر وسط هم تلفیقی از تصویر سمت راست و چپ را نشان می دهد که البته بنظر می رسد با دیدن آن، بیشتر جنبه خشونت تصویر مورد توجه قرار می گیرد.

پاسخ گفت و گوی کلاسی صفحه 29 درس 4 تفکر و سواد رسانه ای

فیلم «رؤیای روزانه» را ببینید. در دنیای امروز، هرکس با ساده‌ترین ابزار در کسوت تولیدکننده و گاه بدون رعایت قوانین میتواند پیام و محتوا تولید کند. نمونه هایی از اینگونه بازنمایی‌ها را که در زندگی خود دیده‌اید برای همکلاسی‌هایتان بیان کنید.

پاسخ: این مورد بر عهده دانش آموز می باشد.

جواب فعالیت کلاسی صفحه 31 درس 4 تفکر و سواد رسانه ای

هر گروه یک پرسش از پرسش های زیر را انتخاب، و با تأمل در آثار رسانه ای پیرامون خود بازنمایی از آنها را گزارش کند. آیا ذهنیتی که در مورد موضوع هر پرسش وجود دارد، ناشی از بازنمایی رسانه ای است؟ به نظر شما هر بازنمایی چه میزان با واقعیت تطابق دارد؟! با مثال پاسخ دهید.

پاسخ: بیشتر ذهنیت ها به با نمایی رسانه ای بر می گردد اما آنها چندان هم دور از واقعیت نیستند پاسخ های زیر با توجه به محیط های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

رستم در رسانه معروف و بی نظیر فردوسی، شاهنامه، چگونه بازنمایی شده است؟

پاسخ: فردی پهلوان و قدرتمند.

معلم ها در آثار رسانه ای چگونه بازنمایی شده اند؟

پاسخ: ثر معلمان افرادی خوش قلب و درصدد کمک نشان داده شده اند.

دانش آموزان در آثار رسانه ای چگونه بازنمایی شده اند؟

پاسخ: بیشتر دانش آموزان ماجراجو و مشکل زا بازنمایی شده اند.

پزشکان و جامعه پزشکی چطور بازنمایی شده اند؟

پاسخ: اکثرا با تشخیص درست نمایان شده اند و به اشتباهات پزشکی کمتر پرداختند.

یک فوتبالیست یا والیبالیست معروف شاغل در لیگ ایران چطور بازنمایی شده است؟

پاسخ: بیشتر افرادی با حاشیه های مالی و اخلاقی را نمایان کردند.

به نظر شما در بازنمایی های رسانه ای، کدام شغل ها مورد اهانت و کدام شغل ها مورد عنایت قرار می گیرند؟

پاسخ: معمولا شغلی مورد اهانت قرار نمی گیرد، چرا که در این صورت با واکنش جامعه مواجه خواهد شد. شغل معلمی در صورت باز نمایی معمولا مورد عنایت قرار گرفته است.

بازنمایی مردم شهرهای ایران چگونه است؟ مثلاً یک تهرانی در رسانه ها چگونه بازنمایی می شود؟

پاسخ: تهرانی ها بیشتر با سطح رفاهی بالا و شهرستانی ها بیشتر با مشکلات و سطح رفاه کمتر نمایان شده اند.

موارد دیگری به پیشنهاد شما:

پاسخ: خاورمیانه منطقه ای پرآشوب و جنگی نشان داده شده در حالی که مناطق گردشگری و آرام بسیاری نیز دارد.

تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۳۲ درس چهارم تفکر و سواد رسانه ای

تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۳۲ درس چهارم تفکر و سواد رسانه ای
تحلیل و بررسی عکس و مکث صفحه ۳۲ درس چهارم تفکر و سواد رسانه ای

تحلیل و بررسی تصویر عکس و مکث صفحه 32 درس چهارم تفکر و سواد رسانه ای : این تصویر نشان می دهد که رسانه ها همیشه واقعیت را نشان نمی دهند و با توجه به منافع خودشان حقیقت را مخفی می کنند.

جواب فعالیت در خانه صفحه 32 و 33 درس چهارم تفکر و سواد رسانه ای

دکتر «ساموئل کینگ» در کتاب جامعه شناسی خود می‌گوید: «ما جامعه‌ای را که بدون خانواده باشد، سراغ نداریم؛ یعنی انسان در طول تاریخ، هر وقت خود را نگریسته، خود را در محیط خانواده دیده است.»

«خانواده»، قدیمی‌ترین و ریشه دارترین نهاد انسانی است. هیچ جامعه‌ای را سراغ نداریم که تمامی جوامع طرح می‌شود این است که: «بازنمایی خانواده در آثار رسانه‌ای چگونه است؟»

دکتر دیوید السون در زمینهٔ بازنمایی خانواده در آثار هالیوودی می‌گوید:
«خانواده‌ای که ما در فیلم‌ها می‌بینیم و یا دربارهٔ آنها در روزنامه‌ها می‌خوانیم، احتمالاً حرّاف‌تر، خشن‌تر، مشکل‌دارتر، غنی‌تر یا فقیرتر از حدّ متوسط هستند؛ بنابراین ما معمولاً نمونه‌های غیرواقعی خانواده را در رسانه‌های گروهی می‌بینیم و کمتر شاهد زندگی خانواده‌ها به صورت واقعی هستیم».

پس جا دارد ما نیز نسبت به موضوع مهم «خانواده» حساس باشیم. اکنون به حداقل سه مورد از برنامه های تلویزیونی (فیلم ها، مجموعه های تلویزیونی، تبلیغات و مستندات داخلی و خارجی) در حال پخش دقّت کنید. تعداد، ترکیب و نقش اعضای خانواده، چگونگی روابط خانوادگی و تعداد فرزندان را تحلیل کنید. جلسه بعد نمونه های انتخابی را به همراه تحلیل خود در کلاس ارائه کنید و با دیگر هم کلاسی ها، که برنامه های دیگری را انتخاب کرده اند، مقایسه کنید. آیا شباهت و تفاوتی مشاهده می کنید؟ آیا بین بازنمایی خانواده در فیلم، مجموعه تلویزیونی و انیمیشن های قدیمی و جدید تفاوتی وجود دارد؟

پاسخ: بله تفاوت های زیادی وجود دارد و اکثرا به صورت زیر است. باید به این نکته اشاره نمود که در مورد انیمیشن های جدید به علت تماشاگران با سن پایین از نمایان بودن خشونت ها و مشکلات تا حد امکان اجتناب شده است.

مثال‌ها:
🟧 مرد عنکبوتی پدر و مادری ندارد و با عمو و زن عمویش زندگی می‌کند. دوست یا رقیب هم دانشگاهی او نیز با پدرش زندگی می‌کند و از مادر وی نیز خبری در دست نیست! ما در این فیلم شاهد خانواده‌های تک والدی هستیم.

🟧 مجموعه کارتونی باب اسفنجی از سال 1999 در دنیا در حال پخش است و مخاطبان جهانی زیادی دارد. اگر به شخصیت‌های اصلی این کارتون پرطرفدار دقّت کنیم، متوجّه می‌شویم که در این مجموعه، جامعه و خانه وجود دارد اما خانواده نه!

🟧 در مجموعۀ تلویزیونی پزشک دهکده و انیمیشن خانوادۀ دکتر ارِنست شاهد روابط خانوادگی گرم و صمیمی در یک خانوادۀ فرهیخته هستیم.

🟧 در بسیاری از بازنمایی‌های رسانه‌ای از خانواده، حیوانات نیز جزء اعضای آن به شمار می‌روند!

🟧 در تبلیغ محصولات غذایی در رسانه ملّی معمولاً شاهد حضور یک یا چند خانواده برای خوردن غذای با محصول موضوع تبلیغ هستیم. در این نوع خانواده شادابی و نشاط دیده می شود و از آن محصول تعریف می کنند.

🟧 پدر در مجموعه تلویزیونی پریا به عنوان شخصیتی مهربان و دلسوز مطرح شده است.

همچنین بخوانید: پاسخ فعالیت های درس دوم تفکر و سواد رسانه ای

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم می توانید برای دسترسی بهتر و سریعتر به جواب های درس تفکر و سواد رسانه ای ، در انتهای جواب صفحه یا فعالیت مورد نظر خود، عبارت « ماگرتا » را نیز به همراه آن در گوگل جستجو کنید.

درس بعدی: جواب فعالیت های درس پنجم تفکر و سواد رسانه ای

در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس 4 چهارم کتاب تفکر و سواد رسانه ای دهم و یازدهم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫23 دیدگاه ها

  1. خوبه ولی خب اگه کاملتر بزارین بهتر میشه مثلا گفت و گوی ۲۹
    چون من رشته ام تجربیه اصلا وقت نمیکنم اینجور کتابا رو خودم بشینم بنویسم تا اختصاصی رو برسونم شاهکار کردم عمومیا خیلی وقت آدمو میگیرن

  2. واقعا از شما متشکرم، اگر سایت ماگرتا نبود مجبور بودیم که کلی وقت بذاریم و جواب های این درس رو از کتاب ها پیدا کنیم
    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 10 =