اخبارعلمی

تحقیق درباره سنجاب ها ✳️ برای کودکان

مقاله دانش آموزی درباره سنجاب ها، خصوصیات فیزیکی و زیستگاه و وضعیت بقای سنجاب ها

تحقیق درباره سنجاب ها کلاس دوم و سوم ؛ سنجاب ها یکی از زیباترین و محبوب ترین حیوانات روی کره زمین هستند. برای مشاهده اطلاعاتی درباره این حیوان دوست داشتنی در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره قورباغه جانور دوزیست

تحقیق درباره سنجاب ها

اطلاعاتی درباره زندگی سنجاب ها

سنجاب‌ها در جنگل‌های پهن برگ قفقاز، زاگرس، مدیترانه، آناتولی زندگی می‌کنند، سنجاب‌ها متوسط الجثه هستند و طول آن‌ها ۲۰ تا ۲۵ سانتی متر دارد. موهای سنجاب‌ها خاکستری مایل به قهوه‌ای است و زیر بدن جانور زرد رنگ می‌باشد، دم آن‌ها قرمز حنایی است.

جفت‌گیری سنجاب‌ها از فصل بهار شروع می‌شود و پس از ۴۰ روز سه تا هشت بچه کور و بی مو می‌زاید این بچه‌ها در یک سالگی بالغ می‌شوند و طول عمر آن‌ها ۱۵ سال است.

سنجاب‌ها در روز فعال هستند و به صورت انفرادی بر روی درختان زندگی می‌کنند آن ها در سوراخ درختان لانه ایجاد می‌کنند و سطح آن به وسیله علف ‌های نرم می‌پوشانند سنجاب‌ها معمولا درختان بلند و کهنسال را برای لانه‌سازی انتخاب می‌کنند.

انواع سنجاب ها

  • سنجاب زمینی
  • سنجاب درختی
  • سنجاب پرنده

سنجاب درختی

سنجاب‌های درختی بر روی درختان زندگی می‌کنند آن‌ها بر روی تنه درختان لانه‌هایی می‌سازند و ان را با برگ درختان و خاشاک می‌پوشانند و اندازه آن‌ها به اندازه‌ای است که دو سنجاب در آن جای می گیرند.

سنجاب پرنده

سنجاب‌ها پرنده توانایی پرواز ندارند اما گروهی از آن‌ها به دلیل پوستی که دارند می‌توانند بر روی هوا سر بخورند که به آن‌ها سنجاب‌های بالدار می‌گویند.

غذای سنجاب ها

سنجاب‌ها از دانه، میوه، برگ و پوست درختان، جوانه و از تخم و جوجه پرندگان تغذیه می‌کند، سنجاب‌ها در فصل زمستان مواد غذایی و دانه‌های بلوط را در سوراخ‌های زمین‌ها و ریشه درختان مخفی می‌کند کل این کار به رشد و تجدید حیات جنگل‌های بلوط کمک بسیاری می‌کند.

زیستگاه و وضعیت بقای سنجاب ها

سنجاب‌ها در ایران بومی غرب کشور هستند و در مناطق جنگلی سردشت آذربایجان غربی تا مناطق چهار منال، لرستان، کهگیلویه و فارس زندگی می‌کند اما مهم‌ترین زیستگاه سنجاب‌ها جنگل‌های بلوط سردشت در آذربایجان غربی است.

امروزه میزان شکار و قاچاق سنجاب‌ها برای فروش آن به عنوان حیوان خانگی بسیار افزایش پیدا کرده است که این امر باعث تهدید وضعیت بقای این جانور می‌باشد لازم به ذکر است که بگوییم بسیاری از سنجاب‌ها به دلیل حمل و نقل نادرست تلف می‌شوند.

یکی دیگر از عامل‌هایی که حیات سنجاب‌ها را تهدید می‌کند تخریب زیستگاه‌های ان در ایران است، اسکان عشایر و روستاییان دامدار در مناطق غربی کشور باعث شده است تا آن‌ها برای تغذیه دام‌های خود شاخه‌های درختان بلوط را ببرند که همین امر موجب خشکیدن درختان بلوط و از دست رفتن منبع اصلی غذای سنجاب‌های این منطقه می‌شود که تهدید جدی برای حیات سنجاب‌های ایرانی می‌باشد.

خصوصیات فیزیکی سنجاب ها

  • پای عقبی سنجاب‌ها ۵ انگشت است.
  • پای جلوی سنجاب‌ها ۴ انگشت می‌باشد.
  • سنجاب‌ها دارای بدنی کشیده، دم بلند و پر مو و دست‌های کوتاه و پاهای بلند هستند.
  • پاهای بلند ان‌ها برای پایین اومدن از شاخه‌ها درختان و پنجه‌های آن برای قلاب‌گیری جهت جلوگیری از افتادن از ردی شاخه‌ها مناسب است.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره خزندگان و زندگی آنها
و
تحقیق درباره زندگی کرگدن ها
و
تحقیق درباره زندگی اسب آبی

☑️ به پایان تحقیق درباره سنجاب ها رسیدیم چنانچه در این خصوص نظری دارید حتما آن را از بخش دیدگاه با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =