اخبارعلمی

تحقیق در مورد سمندر سوم ابتدایی

مقاله دانش آموزی درباره سمندر ایرانی کلاس سوم دبستان

تحقیق در مورد علوم سمندر سوم ابتدایی : سمندر یک جانور دوزیست است که دم بلندی دارد، برای مشاهده اطلاعات بیشتر در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره حیوانات بومی ایران

تحقیق در مورد سمندر سوم ابتدایی

تحقیق در مورد حیوان سمندر

سمندر یکی از انواع دوزیستان از راسته‌ی سمندر رسانان است. سمندرها بدن باریک با دم بلند و پاهای کوتاه و پرده دار جهت شنا دارند. پاهای کوچک سمندرها باعث کشیده شدن شکم آنها هنگام حرکت بر روی زمین می‌شود. آنها به آرامی پاهای جلویی و پشتی خود را پرورش می‌دهند و برخلاف قورباغه در زمان لاروی و بلوغ و تا پایان عمرشان دارای دم هستند. همچنین غده‌هایی برای تولید سم‌های لجن مانند در زیر بدنشان دارند.

پوست سمندر

پوست سمندر فاقد فلس و مرطوب می‌باشد، این گونه همانند قورباغه غده‌ای مخاطی بر روی پوست خود دارد که سبب حفظ رطوبت و تنفس پوستی می‌شود. پوست آنها دارای اهمیت زیادی در تنفس و تنظیم دمای بدن می‌باشد. بعضی از سمندرها مانند سمندرک سخت پوست دارای پوست قوی و سمی حاوی تترودوتوکسین هستند. پوست آنها راهی برای اعلام خطر به دشمنانشان می‌باشد. همچنین پوست سمندر برخلاف مارمولک‌ها صاف و براق است.

اندازه سمندر

از نظر اندازه سمندرها با یکدیگر متفاوت می‌باشند. بزرگترین سمندر، سمندر چینی غول پیکر که طول آن به ۱۸۰ سانتی متر و وزن ۶۵ کیلو گرم می‌رسد و کوچک‌ترین آن سمندر کوتوله نام دارد که دارای طولی بین ۶۸/۳ تا ۸۰/۵ است. به طور کلی طول سمندرها بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر است.

زیستگاه سمندر

محل زندگی سمندرها به دو محیط خشکی و آب تقسیم می‌شود که سمندر های بالغ در هر دو محیط زندگی می‌کنند. سمندر های آبزی از رودها، چشمه‌ها، دریاچه‌ها و حوضچه‌های بهاری جهت زندگی استفاده می‌کنند اما سمندر های خشکی از محیط‌های تاریک و مرطوب مانند زیستگاه‌های جنگلی بهره می‌برند. به طور کلی می‌توان قاره‌ی آمریکای شمالی را به عنوان خانه اول این گونه نام برد.

تغذیه سمندر

سمندرها گوشتخوار هستند. تغذیه آنها محدود نمی باشد و هر موجود زنده‌ای که در دسترس و قابل بلعیدن باشد را به عنوان خوراک انتخاب می‌کنند. از موجودات مورد تغذیه آنها می‌توان به پشه، سوسک، ملخ، عنکبوت، میگو، ماهی، کرم و حلزون اشاره کرد. همچنین بسته به اندازه سمندر ممکن است اندازه شکار نیز تغییر کند برای مثال بچه سمندرهایی که تازه از تخم بیرون می‌آیند از جانوران کوچک آبزی تغذیه می‌کنند و سمندر بزرگ ژاپنی از پستانداران بزرگ تغذیه می‌کند.

تولید مثل سمندر

بیشتر سمندرها در آب تخم گذاری می‌کنند اما آنها در خشکی نیز می‌توانند در گودال‌های مرطوب در زیر درختان قدیمی و در زیر سنگ‌ها تخم گذاری کنند. تخم‌ها باید در محیط‌های مناسب و فاقد تنش قرار داشته باشند تا سمندر های بچه زنده به دنیا بیایند. سمندر های نوزاد دارای آبشش هستند و تا زمانی که به بلوغ نرسند ریه در آنها تشکل نمی گیرد

انواع سمندر

به طور کلی حدود ۴۰۰ گونه سمندر در جهان وجود دارد که از مهمترین آنها به سمندر چینی غول پیکر، سمندر کوتوله، سمندر کوهستانی لرستانی و سمندر جویباری ایران اشاره کرد.

مقالات پیشنهادی: تحقیق در مورد خرچنگ
و
تحقیق درباره زندگی فلامینگو
و
تحقیق در مورد لاک پشت یک جانور دوزیست

☑️ به پایان تحقیق درباره سمندر رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص نظری دارید برای ما کامنت بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 12 =