اخبارعلمی

تحقیق درباره زندگی کرگدن ها ⚜️ + انواع و ویژگی های آنها

مقاله دانش آموزی درباره کرگدن ها چگونه حیواناتی هستند و چه خصوصیات ظاهری دارند

تحقیق درباره ی زندگی کرگدن ها و خصوصیات آن ها : کرگدن‌ها در جنگل‌های متراکم که منابع غذایی زیادی وجود دارد زندگی می‌کنند، چون پوشش گیاه مکان خوبی برای پنهان شدن است. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره زندگی اسب آبی

تحقیق درباره زندگی کرگدن ها

کرگدن ها دومین حیوان سنگین موجود در خشکی

کرگدن حیوان وحشی و پستاندار بوده که زیستگاه او خشکی است. بعد از فیل‌ها، کرگدن دومین حیوان سنگین بر روی خشکی است. وزن این حیوان عظیم‌الجثه در حدود ۱,۵ تا ۲,۱ تن است.

انواع کرگدن ها

پنج گونه کرگدن وجود دارد تفاوت‌های قابل توجهی با یکدیگر دارند:

کرگدن سفید(دهان مربعی): کرگدن سفید نسبت به دیگر کرگدن‌ها بزرگ‌تر و همچنین تعداد بیشتری از آن‌ها در دنیا وجود دارد. افزون بر این اجتماعی‌ترین کرگدن برخلاف اسمش رنگ آن خاکستری است.

کرگدن سیاه: این کرگدن نسبت به کرگدن سفید اندازه کوچک‌تر و همچنین در مقایسه با دیگر گونه‌ها پرخاشگرتر است. دارای دو شاخ یکی بزرگ ( در قسمت جلویی) و یکی کوچک (در قسمت عقب) است.

کرگدن سوماترایی: کوچک‌ترین گونه کرگدن‌ها و در حال انقراض است. کرگدن سوماترایی به نام‌های کرگدن دو شاخ آسیایی و همچنین کرگدن مودار نیز معروف هستند.

کرگدن جاوه‌ای: شاخ کوچکی نسبت به دیگر کرگدن‌ها دارد، حدود ۲۵ سانتی متر و زندگی انفرادی باب میل آن‌ها است. خطر انقراض آن‌ها را تهدید می‌کند و نادرترین پستاندار بزرگ زمین است.

کرگدن هندی: بزرگ‌ترین گونه در محدوده آسیا و دارای رنگ پوست خاکستری است. برخلاف دیگر گونه‌ها از دندان‌های پیشین تیزشان برای مبارزه استفاده خواهند کرد. همه این ۵ گونه کرگدن امکان دارد تا ۱۰۰۰ کیلوگرم وزن پیدا کنند.

ویژگی‌های کرگدن

  • جثه بزرگ
  • رفتار تهاجمی
  • شاخ ضخیم
  • طول عمر بین ۳۵ تا ۵۰ سال
  • تک شاخ است، بجز بعضی‌ها که دو شاخ دارند
  • گونه جاوه‌ای فاقد شاخ است
  • مغز بسیار کوچک
  • علف خوار
  • پوست ضخیم و زره مانند در حدود ۵ سانتی متر اما نرم

شاخ دماغی

نام علمی کرگدن، rhinoceros، یعنی شاخ دماغی است و برخلاف دیگر حیوانات شاخ دار، شاخش در نزدیکی بینی قرار دارد.

انسان بزرگ ترین دشمن کرگدن ها

کرگدن‌ها به دلیل ویژگی‌هایی که ذکر شد، دشمنان زیادی ندارند. اما چون شاخشان، بسیار مورد توجه شکارچیان است، در حقیقت انسان بزرگ‌ترین دشمنش به حساب خواهد آمد. جالب است بدانید این شاخ‌ها اصلا شاخ نیست؛ بلکه موهای محکم و غدد چربی دفع شده از بینی کرگدن است.

چرا شکارچیان به شاخ کرگدن‌ها توجه زیادی دارند؟

  • گاهی شاخ کرگدن‌ها به دلایل اقتصادی و فرهنگی به عنوان تزئینات به فروش می‌رسد.
  • اغلب اوقات در پزشکی سنتی چینی استفاده خواهد شد.
  • شاخ کرگدن را پودر و به غذا اضافه خواهند کرد.

پودر شاخ کرگدن حاوی موادی برای درمان خماری، درمان تب و اختلالات دیگر است و آن را در چای دم خواهند کرد.

جالب است بدانید که جنس شاخ این جانوران مانند ناخن ما از کراتین است. دانشمندان دانشگاه «آکسفورد» برای جلوگیری از شکار کرگدن‌ها اقدام به تولید شاخ مصنوعی کرده‌اند که فرقی با شاخ واقعی ندارد؛ یعنی از کراتین ساخته خواهند شد و حتی قیمت پایین‌تری نیز دارند.

مهربان ترین دوست کرگدن‌ها

کرگدن‌ها تنهایی را ترجیح می‌دهند، اما با پرنده‌های کنه خوار دوستی خوبی دارند. این پرنده‌ها از کنه‌ روی بدن کرگدن تغذیه می‌کند. علاوه بر این هنگام وجود خطر، سر و صدا می‌کنند تا کرگدن‌ها را از خطر آگاه کنند.

همچنین بخوانید: تحقیق درباره زندگی قرقاول ها
و
تحقیق درباره تمساح ها و دانستنی های زندگی آن ها
و
تحقیق در مورد انواع میگو و خواص و مضرات آن

☑️ به پایان تحقیق درباره زندگی کرگدن ها رسیدیم، شما چه اطلاعاتی در درباره ی زندگی کرگدن ها دارید؟ نظرتان را در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 5 =