اخبارعلمی

تحقیق درباره ی زندگی موریانه ها و نحوه لانه سازی شان

بهترین مقاله درباره موریانه برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره موریانه: موریانه‌ها دارای حشراتی اجتماعی هستند در این نوشتار از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره موریانه‌ها مطالبی را ارائه دهیم با ما همراه شوید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره زندگی خروس ها

تحقیق درباره موریانه

موریانه چه نوع حشره‌ای است؟

موریانه‌ها یکی از انواع حشرات است که دارای بدن نرم هستند و به کندی حرکت می‌کنند این جانور در دژهای تاریکی که محل اجتماع آن‌ها است زندگی می‌کنند زیرا در روشنایی و فضای باز نمی توانند در برابر دشمنان خود ایستادگی کنند.

موریانه‌ها خطرناک‌ترین موجود برای سازه‌های چوبی هستند ان‌ها می‌توانند بدون جلب توجه انسان یک سقف را به کلی ویران کند و خسارت‌های زیادی را به بار بیاورند.

در حالت کلی موریانه‌ها، شاه، ملکه، شاهزاده، کارگر و سرباز دارند ک اگر تپه‌ها و لانه‌های ان را بشکافید همه آن‌ها قابل تشخیص هستند.

انواع موریانه

موریانه‌ها به سه گروه عمده تقسیم می‌شوند:

  • موریانه‌های که در درون چوب‌های خشک زندگی می‌کنند.
  • موریانه‌هایی که در زیر خاک زندگی می‌کند.
  • موریانه‌هایی ته در چوب‌های مرطوب زندگی می‌کنند.

موریانه‌هایی که در زیر خاک زندگی می‌کنند وظیفه تامین غذا و حفر تونل‌ها بر عهده موریانه‌های سرباز و کارگر هستند که شباهت زیادی به مورچه‌های بالدار دارند.

غذای اصلی آن‌ها عمدتا سلولز است که به وسیله کارگران حفر تونل تامین می‌شود، سلولزها که یک ماده هضم نشدنی هستند به کمک تک یاخته‌هایی ته در معده موریانه وجود دارد تبدیل به یک ماده هضم شدنی می‌شود.

موریانه‌هایی که در چوب زندگی می‌کنند تونل‌هایی را برای خود در درون چوب ایجاد می‌کند که به تدریج موجب تضعیف و کاهش مقاومت‌های مکانیکی چوب می‌شوند، موریانه‌ها از طریق مجاری بسیار باریک وارد فونداسیون ساختمان می‌شوند و به فعالیت‌های تخریبی خود را می‌پردازند.

ساختار بدن موریانه

موریانه‌ها جانورانی اجتماعی هستند و دارای کمری کلفت، شاخه‌های یکنواخت و خمیده و رنگی روشن دارد، شکل هر موریانه با توجه به نوع وظیفه اش در اجتماع موریانه‌ها متفاوت است برای مثال کارگرانی که وظیفه غذا دادن و تمیز کردن ملکه مادر را برعهده دارند معمولا کور و بدون بال و دستگاه تناسلی هستند، فقط موریانه نر دارای ۴ بال و پس از جفت‌گیری با ملکه می‌میرد و آن‌ها دارای شکمی بزرگ و کارشان تخم گذاری است.

لانه‌سازی موریانه ها

در مناطق مدارگانی، بسیاری از موریانه‌ها لانه‌سازی می‌کنند، موریانه‌ها لانه‌ها را به صورت تپه‌ای و گنبدی شکل که حدود ۲۰ متر وسعت و ارتفاعی حدود ۱۰ متر از سطح زمین دارند.

برخی از موریانه‌ها بر روی درختان لانه می‌سازند و در داخل آشیانه‌ها خود را از خطر حمله پرندگان، سوسمار‌ها، عنکبوت‌ها، مورچه‌ها در امان بمانند.

برخی از موریانه‌های آفریقایی برای خود لانه‌هایی مانند چتر می‌سازند به گونه‌ای که آب باران به اطراف آن سرازیر می‌شود.

لانه‌سازی موریانه‌ها کاری غریزی است که این کار برعهده کارگران نوزاد است زیرا کارگران نوزاد هیچ گاه در لانه پدر و مادر خود زیست نمی کنند.

تعداد زیادی از موریانه‌ها با استفاده‌ای چوب‌های جویده شده لانه‌های بزرگی درست می‌کنند که بسیار اصولی ساخته می‌شوند و برای ساخت آن هر موریانه وظیفه شخصی دارد، معمولا موریانه‌ها در لانه‌های خود پنهان می‌شوند و در صورتی که کسی مزاحم ان‌ها شود از لانه‌های خود بیرون می‌آیند.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد حشرات
و
تحقیق درباره سمورها
و
تحقیق درباره پروانه مونارک

کلام آخر: به پایان تحقیق درباره موریانه ها رسیدیم امید از خوانش این مطلب لذت ببرید منتظر نظرات و پیشنهادات شما در کامنت هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + بیست =