اخبارعلمی

تحقیق درباره علی اکبر دهخدا ❤️ خلاصه و کوتاه

مقاله دانش آموزی درمورد زندگینامه استاد علی اکبر دهخدا برای فارسی پنجم و ششم دبستان

تحقیق در مورد استاد علی اکبر دهخدا کلاس پنجم و ششم ابتدایی ؛ علی اکبر دهخدا یکی از چهره های مهم شعر و لغات فارسی است. حتما اسم لغت نامه دهخدا را شنیده‌اید. این لغت نامه از مهم ترین آثار ایشان است.

همچنین از دیگر تالیفات بزرگ ایشان می توان به امثال حکم هم اشاره کرد. برای مشاهده زندگینامه علی اکبر دهخدا با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره سعدی شیرازی

تحقیق درباره علی اکبر دهخدا

تحقیق در مورد زندگینامه علی اکبر دهخدا

علی اکبر دهخدا در سال ۱۲۵۷ در تهران به دنیا آمد و نزد استادانی نظیر مرحوم حاج شیخ هادی مجتهد نجم آبادی و شیخ غلامحسین بروجردی به کسب علم پرداخت و علوم قدیمه را نزد این دو استاد به مدت ۱۰ سال آموخت.

در سال ۱۳۱۷ زمانی که برای اولین بار مدرسه سیاسی به همت میرزا حسن مشیر الملک ساخته شد، دهخدا در آن مدرسه به تحصیل پرداخت و در کنار علم هایی که در آنجا می آموخت به یادگیری زبان فرانسه، حقوق، حقوق بین‌الملل، جنگ و دیپلماسی، حقوق بین‌الملل خصوصی، تاریخ و اقتصاد پرداخت. همچنین او در علم ادبیات هم بسیار توانمند بود طوری که بعضی از اوقات معلم فارسی او تدریس ادبیات را به او می‌سپارد.

پس از فارغ التحصیلی در مدرسه سیاسی در وزارت خارجه استخدام شد عده دار ماموریت‌های سیاسی در خارج شد پس از چند علی اکبر دهخدا همراه با معاون الدوله غفاری به اروپا سفر کرد و در آنجا به دانش خود را در زبان فرانسه تکمیل کرد، سپس به ایران بازگشت.

تبعید دهخدا

بعد از این که مظفر الدین شاه درگذشت، محمد علی شاه شد. او با مشروطیت و آزادی خواهان مخالف بود و مجلس را به توپ بست. در این بین آزادی خواهان که دهخدا هم جز آن ها بود دستگیر و به پاریس تبعید شد. پس از تبعید محمد علی میرزا، دهخدا بار دیگر به ایران آمد و نماینده مجلس شورای ملی شد.

دهخدا در فاصله ورود به تهران تا آغاز جنگ جهانی اول در کنار نمایندگی به تحریر مقالات سیاسی و انتقادی مشغول بود. اما با آغاز جنگ جهانی مجلس نزدیک به سه سال تعطیل شد و به علت ضعف دولت اشغالگران روسی و انگلیسی از هر سو وارد ایران شدند، به همین خاطر دهخدا به یکی از روستاهای چهارمحال و بختیاری ایران رفت.

لغت نامه دهخدا

یکی از دوران تاثیرگذار در زندگی دهخدا، همین دوره بود که او در آن زمان طرح اولیه فرهنگ خود و نخستین مواد لغت نامه را گرد هم در آورد. پس از جنگ جهانی او از امور سیاسی استعفا داد و به کار های علمی و فرهنگی مشغول شد و بزرگترین خدمت به زبان فارسی را انجام داد.

لغتنامه بزرگ دهخدا حاصل بیش از چهل سال زحمات شبانه روزی او می باشد که در بیش از پنجاه جلد به چاپ رسیده است و شامل همه لغات زبان فارسی با معنای دقیق و اشعار و اطلاعاتی درباره آنها می باشد. این کتاب در بیست و شش هزار و چهار صد و هفتاد و پنج صفحه سه ستونی به قطع رحلی با تعداد شش هزار دوره، امروز در دسترس فارسی زبانان است.

دهخدا در زمان پادشاهی رضا شاه تمام تلاش خود را برای جمع آوری و تدوین لغت نامه کرد، برای اولین بار لغت نامه دهخدا در۴۸۶ صفحه در سال ۱۳۱۹ در چاپخانه بانک ملی آغاز شد، اما متوقف شد سپس بعد از رسیدن این لغت نامه در دانشگاه تهران چاپخانه دانشگاه عهده دار چاپ آن شد.

فعالیت‌های علمی و فرهنگی علامه دهخدا

دهخدا در زمان جنگ جهانی اول در کنار نمایندگی به تحریر مقالات سیاسی و انتقادی مشغول شد، سپس مجلس به مدت سه سال تعطیل شد به همین دلیل دهخدا به یکی از روستا‌های چهار محال و بختیاری ایران رفت.

یکی از تاثیر گذار‌ترین نقاط زندگی خدا این دوره بود؛ زیرا توانست تا طرح اولیه لغات نامه را بریزد و نخستین مواد لغت نامه را گردآوری کند.

پس از پایان جنگ جهانی اول دهخدا به ایران بازگشت و به کار‌های علمی و فرهنگی مشغول شد و تا پایان عمر خود به مطالعه و پژوهش ادامه داد.

مسئولیت‌ها و مقام‌های علی اکبر دهخدا

  • کار در وزارت امور خارجه
  • رئیس دفتر وزرات معارف
  • نماینده مجلس شورای ملی
  • انتشار روزنانه صور اسرافیل و سروش
  • رئیس مدرسه علوم سیاسی
  • رئیس تفتیش وزرات عدلیه
  • رئیس مدرسه عالی حقوق و علوم سیاسی در تهران

آثار استاد علی اکبر دهخدا

  • لغت نامه دهخدا
  • امثال و حکم
  • ترجمه روح القوانین اثر منتسکیو
  • شرح حال ابوریحان بیرونی
  • حاشیه بر دیوان ناصر خسرو
  • چرند و پرند
  • ترجمه عظمت و انحطاط رومیان
  • تصحیحاتی در دیوان سید حسن غزنوی
  • فرهنگ فرانسه به فارسی که شامل لغات تاریخی، ادبی، علمی، جغرافیای و طبی می‌شود.
  • تصحیحاتی بر دیوان‌های حافظ، فرخی، مسعود سعد، سوزنی، منوچهری
  • دیوان اشعار که حاوی اشعار گوناگون دهخدا می‌باشد.

فوت استاد علی اکبر دهخدا

علامه دهخدا هفتم اسفند سال ۱۳۳۴ چشم از جهان فرو بست و به رحمت ایزدی پیوست. جنازه آن مرحوم در ابن بابویه در مقبره خانوادگی مدفون گردید.

به پایان تحقیق درباره علی اکبر دهخدا رسیدیم، شما چه دیدگاهی درمورد این شخصیت بزرگ و تاریخی کشورمان دارید؟ حتما دیدگاهتان را در قسمت نظرات برای ما و سایر کاربران بنویسید.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد فردوسی
تحقیق در مورد احمد شاملو
تحقیق درباره پروین اعتصامی
تحقیق در مورد خیام نیشابوری

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫4 دیدگاه ها

  1. با تشکر از استاد علی اکبر دهخدا که اصالتا از ملت ترک زبان کشور عزیزمان ایران وبرای زبان فارسی زحمات زیادی کشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هشت =