اخبارعلمی

تحقیق درباره دکتر محمد مصدق ⚜️ زندگینامه و اقداماتش

مقاله خلاصه و کوتاه درباره اقدامات و زندگینامه درباره دکتر محمد مصدق

تحقیق کوتاه درباره دکتر محمد مصدق ؛ ایشان یکی از سیاستمداران و حقوق دانان دوره معاصر بود که دو دوره نخست وزیر ایران شد او در طی این سال‌ها اقدامات زیادی انجام داده است، در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم به زندگی این سیاستمدار بزرگ بپردازیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره ابوعلی بلعمی

تحقیق درباره دکتر محمد مصدق

زندگینامه دکتر مصدق

محمد مصدق بر سال ۱۲۶۱ در تهران چشم به جهان گشود، پدر او میرزا هدایت الله از رجال عصر ناصری و مادر تاج خانم نوه عباس میرزای ولیعهد و نایب السلطنه ایران بود. محمد مصدق در سال ۱۲۸۷ برای ادامه تحصیل به کشور فرانسه رفت سپس به سوئیس رفت و تحصیلات خود را در آنجا خاتمه داد و موفق به اخذ دکترای حقوق در دانشگاه نوشاتل شد.

فعالیت‌های سیاسی دکتر مصدق

دکتر مصدق در زمان جنگ جهانی اول به ایران بازگشت و در وزارت مالیه مشغول به خدمت شد، در زمان صمصام السلطنه به علت اختلاف با وزیر مالیه از معاونت وزارت مالیه استعفا کرد و هنگام تشکیل کابینه دوم وثوق الدوله به اروپا سفر کرد. دکتر مصدق دولت کودتا رضا خان و سید ضیاء را ره رسمیت نشناخت و به فارس سفر کرد، اما به دعوت سران بختیاری به دیار آن‌ها رفت.

دکتر مصدق به عنوان وکالت مردم تهران دوره پنجم و ششم مجلس شورای ملی انتخاب شد و با رضاخان سردار سپه نخست وزیر وقت به مخالفت برخاست. با آغاز دیکتاتوری رضا شاه دکتر مصدق خانه نشین شد و در اواخر سلطنت رضا پهلوی به زندان افتاد و پس از چند ماه آزاد شد، اما مجبور به سکوت بود.

در سال ۱۳۲۰ ایران توسط نیروهای شوروی و بریتانیا، رضا شاه از سلطنت برکنار شد، سپس مصدق به تهران بازگشت و در دوره ۱۴ مجلس به مقام وکیل اول تهران به نمایندگی انتخاب شد. در این مجلس مصدق با درایت کامل طرح قانونی را تصویب کرد تا دولت تا زمانی که نیروهای بیگانه در کشور هستند از مذاکره در مورد امتیاز نفت منع شود.

در انتخابات دوره ۱۵ مجلس دکتر مصدق به دلیل مداخله‌های قوام السلطنه و شاه و ارتش نتوانست به مجلس راه پیدا کند دکتر مصدق در سال ۱۳۲۸ اقدام به پایه گذاری جبهه ایران کرد، در انتخابات دوره شانزدهم مجلس آراء تهران باطل شد و در نوبت دوم انتخابات دکتر مصدق به مجلس راه پیدا کرد.

پس از ترور شدن نخست وزیر وقت، به رهبری دکتر مصدق طرح ملی شدن نفت در مجلس تصویب شد، سپس دکتر مصدق به نخست وزیری رسید و برنامه خود را اصلاح قانون انتخابات و اجرای قانون ملی شدن نفت اعلام کرد.

پس از شکایت دولت انگلیس از دولت ایران در سازمان ملل دکتر مصدق به نیویورک رفت و به دفاع از حقوق ایران پرداخت، سپس به دادگاه لاهه رفت و در مورد قرار داد نفت و شیوه انعقاد آن توضیحاتی داد و موفق به احقاق حق ملت ایران شد. در نهایت با کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ دولت مصدق سقوط کرد.

اقدامات دکتر محمد مصدق

محمد مصدق دو بار از مقام نخست وزیری کنار کشید برای بار اول شاه فرمان ریاست دولت را برای مصدق صادر کرد و دربار دوم به دلیل مخالفت آیت الله کاشانی با قوام السلطنه نخست وزیر وقت و سقوط آن مصدق در راس کار قرار گرفت.

از مهم‌ترین اقدامات مصدق می‌توان به ملی شدن صنعت نفت، تصفیه سازمان‌های اداری و نظامی و جلوگیری از مذاکره دولت با میانجی آمریکا برای بدست آوردن نفت ایران و خارج ساختن معادن نفت از تصرف بیگانگان با اخراج کارشناسان انگلیس، اشاره کرد. سرانجام مصدق پس از سه سال زندان در سال ۱۳۳۵ به احمدآباد تبعید شد و در سن ۸۴ سالگی درگذشت.

☑️ به پایان تحقیق درباره زندگینامه دکتر محمد مصدق رسیدیم اگر در این خصوص سوالی دارید می‌توانید برای ما کامنت بگذارید.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره شهید مرتضی آوینی
تحقیق درباره محمد بن موسی خوارزمی
تحقیق کوتاه درباره ی غیاث الدین جمشید کاشانی

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هجده =