اخبارعلمی

تحقیق درباره ورزش فوتسال و قوانین آن + فایل PDF

مقاله کامل درباره ورزش فوتسال و تاریخچه آن، ورزش فوتسال چه فواید و مزایایی دارد؟

تحقیق در مورد تاریخچه ورزش فوتسال به صورت کوتاه : ورزش فوتسال یکی از محبوب ترین ورزش های دنیا است که در ایران طرفداران بی ­شماری دارد.

در حقیقت این ورزش، همان سبک و سیاق ورزش حرفه‌ای فوتبال را دارد با این تفاوت که فوتسال در یک سالن کوچک اجرا می ­شود و دیگر در آن خبری از آبی آسمان و چمن های سبز نیست. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره ورزش فوتبال

تحقیق درباره ورزش فوتسال و قوانین آن

اطلاعاتی درباره ورزش فوتسال بانوان و آقایان

نام دیگر فوتسال، فوتبال سالنی است البته در ایران، این نام شناخته شده نیست و اکثر ورزشکاران این ورزش را به نام فوتسال می شناسند. اولین مسابقه فوتسال حرفه ای دنیا در سال ۱۳۹۰ در اروگوئه برگزار شد، برگزاری این مسابقه موجب افزایش شهرت و محبوبیت ورزش فوتسال در سراسر دنیا شد به حدی که بعد از رخ دادن این رویداد، بچه های ایرانی در کوچه پس کوچه های شهر همیشه مشغول فوتسال بازی کردن در زمین های خاکی بودند.

در این ورزش حرفه ­ای تفکیک جنسیت وجود دارد، به علت تفاوت قوای بدنی در زنان و مردان، مسئولان اصلی تشخیص داده ­اند که بهتر است این ورزش به صورت جداگانه برگزار شود تا عدالت ورزشی در خلال برگزاری مسابقات، اجرا شود.

برای بازی کردن ورزش فوتسال، تجهیزات خاصی لازم نیست، مهم ­ترین وسیله ­ای که شما برای ایجاد یک رقابت فوتسال حرفه ­ای نیاز دارید توپ فوتسال است و البته به محیط مناسبی نیز برای ورزش کردن نیاز دارید که ما آن را زمین بازی فوتسال می نامیم.

در ایران به علت کمبود زمین های ورزشی و سالن ­های سربسته اکثر ورزشکاران در زمین ­های خاکی این ورزش را انجام می ­دهند، شاید بتوان یکی از دلایل موفقیت و درخشان و بودن ورزشکاران ایرانی در رشته فوتسال را همان تمرینات دوستانه در زمین های خاکی دانست.

مدت زمان بازی فوتسال چقدر است؟

مسابقات این رشته در دو وقت ۲۰ دقیقه ­ای اجرا می شود فراموش نکنید که زمان استراحت بین دو نیمه در مسابقات فوتسال ۱۵ دقیقه می ­باشد و هر تیمی می تواند تقاضای یک تایم داشته باشد. همچنین هر نیمه ۱ دقیقه استراحت دارد و استراحت بین دو نیمه نباید بیش از ۱۰ دقیقه باشد. در طول بازی، تیمی که توپ را در اختیار دارد می تواند وقت استراحت بگیرد.

اگر بازی دو تیم در وقت های قانونی مساوی شود در صورت نیاز ضربات پنالتی برنده بازی را مشخص می کند. همچنین اگر بعد از زدن ۵ ضربه پنالتی باز هم نتیجه بازی مساوی باشد آنگاه بازیکنان ذخیره برای زدن ضربات بعدی پنالتی پشت توپ قرار می گیرند.

تاریخچه ورزش فوتسال

فوتسال برای اولین بار در سال ۱۳۹۰ در اروگوئه متولد شد، پس از معرفی این ورزش در اروگوئه شهرت آن به سرعت به آمریکای جنوبی رسید و در همان روزها بازیکن ­های درخشان معروفی در ورزش فوتسال تازه نفس پا به میدان گذشتند.

طولی نکشید که در سال ۱۹۶۵ ورزش فوتسال به رقابت ­های بین المللی رسید و به شهرت جهانی دست پیدا کرد، امروزه فوتسال در اکثر کشورها به عنوان یک ورزش پایه و بسیار محبوب شناخته می شود و کمتر نوجوان ایرانی را پیدا خواهید کرد تا به حال در زمین فوتسال پا بر توپ نگذاشته باشد و شیفته ورزش حرفه ای و جذاب فوتسال نباشد.

مقاله درباره تاریخچه ورزش فوتسال ایران
مقاله درباره تاریخچه ورزش فوتسال ایران

قوانین و تعداد داوران ورزش فوتسال

برای هر مسابقه فوتسال ۱۲ بازیکن دعوت می شوند که ۵ نفر آن ها می توانند در زمین حضور داشته باشند. همچنین تعداد داوران مسابقه ۳ نفر می باشد که دو نفر آن ها داخل مسابقه می باشد و یک نفرشان خارج می باشد.

طول زمین یک مسابقه فوتسال باید حداقل ۲۵ متر و حداکثر ۴۲ متر باشد، عرض یک زمین مسابقه نیز باید حداقل ۱۵ متر و حداکثر ۲۵ متر باشد. اندازه و رنگ دروازه ها نیز معمولا به ارتفاع ۲ متر و عرض ۳ متر و قطر تیر ۷ سانتی متر می باشد و رنگ آن سفید، سیاه و… می باشد.

در ادامه یکسری از قوانین دیگر این ورزش را مرور می کنیم:

  • برخورد توپ به سقف به نفع حریف است و باید از خط کناری بازی را آغاز کند.
  • وقت اضافی بازی دو زمان ۵ دقیقه ای با گل طلایی می باشد.
  • ضرب کرنر را می توان به صورت یک ضرب گل کرد.
  • تکل غیر عمد در محوطه خودش پنالتی نیست.
  • ضربه اوت به داخل دروازه اگر به بازیکنی برخورد کند گل محسوب می شود.

برای زدن ضربه اوت باید توپ روی خط قرار داده شود و سپس بازیکن طی ۴ ثانیه به توپ ضربه بزند. همچنین پای چپ باید پشت خط باشد و پای راست ضربه زده شود. البته اگر بازیکنی چپ پا باشد این قانون باید به صورت برعکس انجام شود و فاصله مدافع باید ۵ متر باشد.

تحقیق درباره انواع خطاها در ورزش فوتسال

۱. خطای تیمی : تا ۵ خطا آزاد می باشد اما با انجام خطای ششم برای حریف پنالتی گرفته می شود. فاصله نقطه پنالتی اول تا دروازه ۶ متر است و فاصله نقطه پنالتی دوم تا دروازه ۱۰ متر می باشد.

۲. اخراج و جریمه کارت قرمز : اگر بازیکنی کارت قرمز بگیرید از بازی اخراج می شود، همچنین از بازی بعد تیم خود نیز محروم می شود و باید در رختکن حضور داشته باشد. اگر بازیکنی از تیمی اخراج شود، بعد از ۲ دقیقه بازیکن دیگری می تواند جای او را بگیرد، اما اگر قبل از ۲ دقیقه گل بزند، بازیکن به میدان می آید. شروع بازی فوتسال با ۵ نفر است و اگر یک تیم به خاطر اخراج ۳ نفره شود بازی تمام است.

۳. نحوه تعویض بازیکن : محدودیتی ندارد و آزاد است یعنی بازیکن تعویض شده با رعایت منطقه تعویض می تواند بعد از خروج بازیکن تعویضی وارد زمین مسابقه شود. همچنین اگر بازیکنی دچار مصدومیت شود باید فورا تعویض شود. همچنین برای تعویض بازیکن نیازی به اجازه داور نیست.

۴. خطاهای دروازه بان : این بازیکن خطای نیمه ندارد، دروازه بان توپ های پشت دروازه را باید با دست پرتاب کند و توپ های در حین بازی را می تواند هم با دست و هم با دراپ پا به همه جای زمین پرتاب کند. دروازه بان حداکثر ۴ ثانیه وقت دارد تا توپ را با دست یا پا به یک نقطه از زمین پرتاب کند و زمانی که توپ از نیمه بگذرد این زمان حساب نمی شود.


مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره ورزش چوگان
تحقیق در مورد ورزش بدمینتون
تحقیق درباره ورزش ژیمناستیک

☑️ به پایان مطلب تحقیق درباره ورزش فوتسال رسیدیم، امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید و نکات مهم و مفیدی را آموخته باشید. اگر سوال یا ابهامی پیرامون این موضوع داشتید که ما در این مقاله به آن پاسخ نداده بودیم حتما در بخش نظرات آن را برای ما بنویسید، کارشناسان تیم ما مشتاقانه منتظر پاسخگویی به سوالات شما عزیزان پیرامون ورزش فوتسال هستند.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 2 =