مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره نیکی به پدر و مادر ❤️ مقاله در مورد احترام به والدین

مقاله دانش آموزی در مورد آثار و فواید احترام گذاشتن به پدر و مادر مناسب تمامی پایه ها

تحقیق درباره نیکی و احترام به پدر و مادر ؛ خداوند حکیم در قرآن کریم به احترام و نیکی به پدر و مادر تاکید بسیار کرده است. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: انشا در مورد چگونه به پدر و مادر خود احترام بگذاریم

تحقیق درباره نیکی به پدر و مادر

تحقیق در مورد احترام و نیکی به پدر و مادر

خداوند در قرآن کریم احترام به مدر و مادر و فرمانبرداری از دستورات مشروع آن‌ها تایید کرده است و نیکی به آن‌ها را از عبادت خویش شمرده است.

در آیه ۲۳ سوره اسراء: خدای تو حکم کرد که جز او هیچ کس را نپرستید و به پدر و مادر نیکی کنید در ادامه این آیه فرزندان به رفتار متواضعانه و سخن نیکو نسبت به پدر و مادر فرمان می‌دهد و بیان می‌کند که به آن‌ها اف نگو و آزار به آنان نرسان و با ایشان از روی تکریم سخن بگو و تواضع و کوچکی را با مهربانی برایشان بگستر و بگو پروردگارا چنان که آنان مرا مانند کودکی پرورش دادند تو در حق آنان مهربانی فرما.

رسول خدا فرمودند: خشنودی خدا در خشنودی پدر و مادر و نارضایتی پروردگار در ناخرسندی پدر و مادر است.

رسول خدا در خصوص نیکی به پدر و مادر فرمودند: نیکی به پدر و مادر از نماز و روزه و حج و عمره و جهاد در راه خدا برتر است و هر کس روز آغاز کند و پدر و مادرش از او راضی باشند دو در از بهشت برای گشوده می‌شود.

اهمیت نیکی به مادر

با استناد به روایات معصومین می‌توانیم بگوییم که احترام به مادر بالاتر از احترام به پدر است به گونه‌ای که امام صادق (ع) فرمودند: شخصی از رسول خدا درباره نیکی به پدر و مادر پرسیدند حضرت گفتند سه بار فرمودند اول به مادرت نیکی کن سپس فرمودند به پدرت نیکی کن.

آثار نیکی به پدر و مادر

نیکی کردن هر کس آثار ارزنده‌ای را در پی دارد ولی احترام به پدر و مادر از اهمیت بیشتری برخوردار است و آثار مهی دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  • همنشینی با پیامبران در بهشت
  • خشنودی پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)
  • طولانی شدن عمر
  • برخورداری از ثواب حج قبول شده
  • مرگ آسان
  • نیکی فرزندان به انسان

احترام به پدر و مادر پس از مرگ

وظیفه انسان‌ها نسبت به پدر و مادر پس از مرگ آن‌ها پایان نمی یابد زیرا با مرگ تنها رسالت انسان پایان می‌یابد بلکه آن‌ها از منزلی به منزل دیگر می‌روند و آن‌ها در جهان برزخ به سر می‌برند و نیکی‌های فرزندان به آنان می‌رسد.

فرزندان موظف هستند که برای آن‌ها توشه‌ای بفرستند و تکلیف واجبی بر گردن آن‌ها است یا بدهی دارند انجام یا پرداخت کنند و آنان را از گرفتاری نجات دهند.

به نیابت از پدر و مادر خود نماز بخوانند و روزه بگیرند و برای آنان صدقه و خیرات بدهند، گرسنگان از طرف آن سیر کنند برهنگان را بپوشانند و مشکلات خانواده‌های گرفتار رسیدگی کنند و به نیابت از آن‌ها زیارت و حج کنند و ثواب کارهای خود را آنان هدیه کنند و بر مزار آن‌ها بروند و برایشان قرآن بخوانند.

پیامبر بزرگ اسلام فرمودند: در روز قیامت سرور نیکوکاران کسی است که پس از مرگ پدر و مادر نیز به آن‌ها نیکی کرده باشد.

همچنین بخوانید:
متن درباره پدر و مادر
و
انشا در مورد خدمت به پدر و مادر

☑️ به پایان تحقیق درباره نیکی به پدر و مادر رسیدیم چنانچه در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید حتما آن را برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 13 =