اخبارعلمی

تحقیق درباره غیبت ⭕️ + احادیثی در این رابطه

مقاله جامع درباره غیبت و راه های درمان آن با توضیح کامل

تحقیق درباره غیبت و آثار آن : غیبت کردن یعنی بدی‌های یک فرد را در جمعی هنگامی که او حضور ندارد بیان کنیم در واقع غیبت یعنی پشت کسی بدگویی کردن یا پشت کسی حرف زدن می‌باشد. با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

هنگامی غیبت صورت می‌گیرد که اولا فرد از شنیدن آن ناراحت شود و دوما حرف شخص راست باشد. از دیدگاه اسلام غیبت یعنی آشکار کردن عیوب مخفی مومن، که از گناهان کبیره محسوب و بر اساس روایات گناهی بزرگتر از دروغ و زنا می‌باشد.

مطلب پیشنهادی: انشا در مورد غیبت و تهمت

تحقیق درباره غیبت

بدترین نوع غیبت

غیبت از هر مسلمانی ناروا است، اما غیبت از خوبان بسیار ناپسند و زشت است بر اساس روایات انسانی که عیوب نیکان را مطرح و پشت سر آن‌ها غیبت کند دچار زشت ترین پستی‌ها شده است.

از منظر دنیایی نیز غیبت کردن از نیکان و خوبان پیامد های منفی برای زندگی انسان دارد و عمر آن‌ها را کوتاه می‌کند و انسان را از خوبی‌ها دنیا و آخرت محروم می‌سازد.

موارد جوایز غیبت

  • غیبت کسی که به صورت آشکار گناه می‌کند.
  • کسی که می‌خواهد به دین و اسلام ضرر بزند.
  • غیبت کسانی که نوشته‌های منحرف کننده و باطل دارند جایز است.
  • غیبت کسی که می‌خواهد به خودش ضرر بزند و لازم است که او را حفظ کرد.
  • موارد مشورت مانند کسی که می‌خواهد درباره خواستگار خود تحقیق کند که در اینجا فرد می‌تواند عیوب خواستگار را بیان کند.
  • در موارد خیرخواهی به طور مثال شخص با کسی رفیق شده است و انسان احتمال می‌دهد که با این رفاقت شخص به فساد کشیده شود در اینجا می‌توان او را نصیحت کرد.
  • موارد تظلم اگر کسی به دیگری ظلم کرده باشد او می‌تواند ظلم او را بیان کند.

توبه از غیبت واجب است و مستحب است که از فرد غیب شده اگر فسادی ایجاد نمی شود حلالیت طلبید یا برای او استغفار کرد بدین ترتیب اگر غیبت شونده از دنیا رفته بهتر است که برای او استغفار کرد و اگر زنده است و فتنه ایجاد نمی شود از او حلالیت طلبید یا برای او استغفار کرد.

راه های درمان غیبت

برای درمان غیبت دو راه عملی و علمی وجود دارد که اولی راه علمی این است که شخص به پیامد های این گناه بیندیشد و بداند که از این گناه چه چیزی عایدش می‌شود زیرا با غیب کردن فرد از چشم مردم می‌افتد و کینه در میان مردم ایجاد می‌شود هرگاه فرد به این پیامدها فکر کند می‌داند که غیبت کردن چه خطای بزرگی است.

درمان عملی غیبت این است که عنان نفس را به دست بگیری تا به مرور از غیبت کردن پرهیز کنی و سعی کنید خوبی‌های مردم را ببینید و به دنبال عیوب آن‌ها نباشید.

چند حدیث درباره غیبت

  • «پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم»:

غیبت کردن یعنی انسان در غیاب کسی سخنی بگوید که او بدان رضایت ندارد.

  • امام جعفر صادق (ع):

غیبت کردن بر هر مسلمانی حرام است. غیبت مانند آتشی که هیزم را با حرص و وَلع می‌خورد حَسنات انسان را به كلی از بین می‌برد.

  • «مولی امیرالمؤمنین علیه‌السلام»:

هر مجلس و محفلی که در آن غیبت کردن گرم و پررونق باشد به همان نسبت دین و ایمان افراد آن محفل تباه و از دست رفته است.

مَثَل های پیشنهادی:
تحقیق درباره ویژگی مومنان
و
انشا در مورد صداقت

☑️ به پایان تحقیق درباره غیبت و آثار آن رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + شانزده =