اخبارعلمی

تحقیق درباره ویژگی مومنان در قرآن و به گفته بزرگان دین

بهترین مقاله درباره ویژگی مومنان برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره ویژگی مومنان: انسان مومن می‌بایست از ویژگی‌ مومنان آگاه باشد و آن را در کردار خود نمایان کند. با ما در بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق کوتاه در مورد شب قدر

تحقیق درباره ویژگی مومنان

تحقیق درباره ویژگی مومنان

مومن کیست؟ به کسانی که برنامه زندگی خود را با استفاده از قرآن و روایت پیش ببرند و در عمل اجرا کنند، مومن گفته می‌شود.

صفات مومنان

از صفات انسان مؤمن در سوره مومنون و سوره‌های مختلف و همچنین در روایات، از جنبه‌های معنوی، روحانی و باطنی سخن گفته شده است.

ما به اختصار در اینجا به تعدادی از صفات مومنان از دیدگاه قرآن اشاره خواهیم کرد:

خشوع در برابر پروردگار هنگام نماز خواندن:

مومنان هنگام نماز خواندن متواضع‌اند یعنی خاضعانه و خالصانه نماز را برپا می‌دارند و حواسشان به اطراف پرت نخواهد شد و با اخلاص به عبادت خدا می‌پردازد.

امانت داری:

امانت داری یکی از صفات اخلاقی و خصلت معنوی و روحانی در انسان‌های پاک سیرت است. همه انسان‌ها فارغ از اعتقاد به خدا و دین داریشان، شیفته امانت داری هستند؛ زیرا امانت داری حس امنیت و آسایش خیال را به انسان خواهد داد.

دوری از غیبت و بدگویی:

اگر در غیاب کسی از عیب‌ها و  نقص‌های وی سخن گفته شود به غیبت دچار شده‌ایم. در قرآن غیبت را همچون خوردن گوشت برادر مرده وصف شده است.

کمک به دیگران:

کمک به دیگران فقط منحصر به کمک مالی نیست؛ بلکه کمک‌های اجتماعی و فرهنگی را نیز شامل خواهد شد. نیکوکاری و احسان بر اساس احادیث از برترین حسنات است. حتی کمک به افراد نیازمند بی‌ایمان نیز مورد سفارش است.

در قرآن کریم آمده است: «احسان و کمک به بندگان خدا، توشه مناسبی برای جهان پس از مرگ است»

پاکدامنی:

 از صفات برجسته یک مومن عفت و پاکدامنی است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی عموم به فضای مجازی، این صفت مهم باید در فضای مجازی نیز رعایت شود. در حدیثی از از امام علی (ع) آمده است: «بر تو باد عفّت ورزیدن که آن برترین شیوه‌های مردم با شرافت است».

شکرگزاری:

چه در روزهای خوب زندگی و چه در روزهای سخت، واجب است هر انسانی به خاطر نعمت‌هایی که خداوند در اختیار او قرار داده است شکر گزار باشد. همانطور که امام صادق فرمود: سزاوار است مومن در آسایش سپاسگزار باشد و هنگام گرفتاری‌ها خود را نبازد. شکرگزاری نشانه قدرشناسی از خداوند است و برکات بیشتری به زندگی شما وارد خواهد شد.

چه کسانی مومن نیستند؟

به تعدادی از ویژگی‌های مومنان پرداختیم. اما بهتر است ویژگی‌هایی که با اخلاقیات انسان مومن مخالف است، نیز بدانیم. طبق روایات پیامبر اکرم، دو خصلت در انسان مومن وجود ندارد.

بخل:

انسان‌های بخیل بسیار نفرت انگیز هستند؛ به خود و اعتبارشان لطمه خواهند زد و دیگران را از خود می‌رنجانند.

اَیُّ داءٍ اَدوی مِنَ البُخلِ؟!

كدام درد و مریضی از مرض بخل و خسیسی دردناك‌تر است؟!

گمان بد به روزی:

بدگمانی به پروردگار، آثار مخربی در ایمان و عقاید انسان ایجاد می‌کند. مانند قبول نشدن طاعات و عبادات و ناتوان شدن در برابر حوادث و همچنین گمان بد به خداوند کفر آمیز است.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره اهمیت عفو و بخشش
و
تحقیق درباره امام جواد (ع)
و
تحقیق درباره تولی و تبری

به پایان تحقیق درباره‌ی ویژگی مومنان رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + 12 =