اخبارعلمی

تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌ و معماری آن

مقاله درباره گنبد سلطانیه‌ و سرنوشت سلطانیه در طول تاریخ

تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌ و معماری آن : گنبد سلطانیه هفتمین اثر ایرانی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره طاق شاه عباسی

تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌

تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌

گنبد سلطانیه در شهر سلطانیه قرار دارد، در ابتدا این منطقه دشتی پهناور بود که برای تفریح و شکار مورد استفاده قرار می‌گرفت، سپس ارغوان خان چهارمین پادشاه ایلخانی دستور داد تا شهر سلطانیه برای اقامت وی ساخته شود. این شهر در دوره ایلخانان پس از مراغه و تبریز سومین پایتخت حکومت می‌باشد.

گنبد سلطانیه در دوران سلطان محمد خدابنده و به دستور او به عنوان آرامگاه بنا شد، این بنا از لحاظ حجم، سبک معماری خلاقانه، ایستایی و مقاومت بنا، تناسب موجود در اجزای مختلف، رابطه فضاها، تزئینات، استفاده از مواد خاص برای زیبا آن نمونه‌ای منحصر به فرد در معماری محسوب می‌شود و می‌توان آن را نقطه‌ای برای توسعه معماری اسلامی در آسیای مرکزی و غربی معرفی کرد.

از این گنبد استفاده‌های زیادی می‌شد که می‌توان به برگزاری مراسم قرآن خوانی، برگزاری مراسم و نماز و دعا، دایر کردن مکتب و دانشگاه، اقامت کوتاه مدت در آن، برگزاری کلاس‌های آموزشی و درسی اشاره کرد.

ماجرای ساخت گنبد سلطانیه

در سال ۷۰۳ هجری قمری فرمانروای وقت سلطان محمد خدابنده مقلب به الیجایتو برای انتقال پیکر امام علی(ع) از نجف به سلطانیه که پایتخت ایلخانان بود دستور ساخت این بنا را داد که با مخالفت‌هایی شدید علمای شیعه روبه رو شد.

وظیفه رسیدگی به امور ساخت این بنا برعهده خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی وزیر محبوب محمد خدابنده بود این سازه در مدت ده سال توسط معماری به نام سید علی شاه و به کمک سه هزار کارگر ساخته شد و حدود سه سال طول کشید تا تزئینات گنبد او تمام شود و سرانجام گنبد سلطانیه محل دفن و آرامگاه سلطان محمد خدابنده شد.

معماری گنبد سلطانیه

گنبد فیروزه‌ای این بنا شاهکار معماری آذری است که دارای ۸ ضلع و مناره می‌باشد در ابتدا پوشش ساز او آجر و کاشی بود که بر او نام پروردگار و حضرت محمد و امام علی و سلطان محمد مزین شده بود اما با دستور خود او لایه نخست را با گچ پوشاندند، در واقع قدیمی‌ترین سازه دو پوش در ایران گند سلطانیه است.

این بنا دارای سه قسمت اصلی می‌باشد قسمت اول ورودی شامل بخش اصلی است، قسمت دوم تربت خانه که در قسمت جنوبی گنبد واقع شده و علت نامگذاری آن این است که از خاک کربلا و نجف ساخته و ورودی آن به گونه‌ای است که برای وارد شدن باید کمر خم کرد، قسمت سوم نیز سردابه است که برای دفن پادشاهان ایلخانی استفاده می‌شد.

سرنوشت سلطانیه در طول تاریخ

با مرگ سلطان محمد خدابنده و روی کار آمدن تیموریان در این دوره خسارت‌های فراوانی به گنبد سلطانیه وارد شد به گونه‌ای که میرانشاه پسر تیمور دستور تخریب کامل این آثار و نبش قبر سلطان محمد را صادر کرد.

با آنکه در دوران صفویه این شهر اهمیت سابق را نداشت، اما یکی از مهم‌ترین استراحتگاه‌های میان راهی بین تبریز و ییلاق امرای صفوی بود، در ابتدای حکومت قاجار سلطانیه بار دیگر به علت جنگ‌های ایران و روش متحمل خسارت‌های فراوانی شد.

سپس در سال ۱۲۹۰ به دلیل زلزله شدید موجب تخریب آثار باقیمانده آن شد و در دوران پهلوی در سال ۱۳۴۸ به دستور شهربانو فرح پهلوی این بنا مرمت و بازسازی شد.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره طاق بستان
و
تحقیق درباره رصدخانه سمرقندی

✳️ به پایان متن تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌ و معماری آن رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =