اخبارعلمی

تحقیق درباره تاریخچه انواع ساعت ☑️ + PDF

مقاله درمورد تاریخچه انواع ساعت های قدیمی و اشکال جدید آن به صورت پی دی اف

تحقیق درباره تاریخچه ساعت و معرفی انواع ساعت قدیمی ؛ ساعت وسیله‌ای برای اندازه‌گیری زمان می‌باشد که با پیشرفت دانش بشر ساعت‌های دقیق تری بوجود آمدند، در این نوشته از تحقیق ماگرتا می‌خواهیم در مورد این موضوع اطلاعات مفیدی را به شما بدهیم پس با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق در مورد انرژی خورشیدی

تحقیق درباره تاریخچه انواع ساعت

ساعت چیست؟

ساعت یکی از قدیمی‌ترین اختراعات بشر است که نیاز به اندازه‌گیری را برطرف می‌کند، در واقع ساعت یک وسیله برای اندازه‌گیری و نگهداری زمان است. با پیشرفت علم و دانش ساعت‌های دقیق‌تر مانند باطری دار، وزنه ای، برقی و فنردار جای ساعت‌های ابی و آفتابی را گرفتند.

تاریخچه ساعت

حدود شش قرن پیش از میلاد بابلی‌ها چند مورد ابداع را از خود بر جای گذاشتند که امروزه مورد استفاده بیشتر کشورها است از مهم‌ترین‌ها ابداع می‌توان به مرسوم داشتن هفت روز در هفته و تعیین عدد پایه ۶۰ برای ساعت اشاره کرد، بابلی عقیده داشتند چون عدد۶۰ بر اعداد ۱، ۲، ۳، ۵، ۶، ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۳۰ قابل تقسیم است این عدد را مبنای تقسیم بندی ساعت در نظر گرفتند، همچنین تقسیم بندی دایره به ۳۶۰ درجه از کلر های بابلی‌ها می‌باشد.

انواع ساعت

شاید جالب باشد که بدانید در گذشته بشر برای دانستن وقت و ایام با توجه به دانش زمانه خود اختراع‌هایی کرده است، مهم‌ترین آن‌ها شامل ساعت آبی، ساعت شنی یا ماسه ای، ساعت آفتابی، ساعت شمعی می‌شود.

۱. ساعت آبی

ساعت آبی برای اولین بار توسط مصریان اختراع شد، در این نوع ساعت با استفاده از یک ظرف و آب ساعت معلوم می‌شد به گونه‌ای که داخل یک ظرف مدرج سوراخ دار آب پر می‌کردند و آب قطره قطره می‌چکید و با توجه به مقدار آب خارج شده زمان و ساعد مشخص می‌شود. در حقیقت در ساعت آبی برای مشخص کردن زمان از جریان یک نواخت آب استفاده می‌شد.

۲. ساعت آفتابی

ساعت‌های آفتابی با استفاده از مکان خورشید در آسمان زمان را می‌سنجید، ساعت آفتابی با یک میله و صفحه‌ای که در آن شبانه و روز نشانه گذاری شده ساخته شده است، هنگامی که مکان خورشید در اسمان عوض شود مکان سایه میله بر روی صفحه نیز تغییر خواهد کرد و ساعت را نشان می‌دهد.

۳. ساعت شنی یا ماسه ای

ساعت شنی از دو حباب چسبیده به هم تشکیل شده است که در میان این دو حباب سوراخ باریکی برای رد شدن شن‌ها قرار دارد تا شن‌ها به تدریج از حباب بالا به حباب پایین جمع شوند با معلوم شدن تعداد دفعات جابه جا شدن شن‌ها در حباب‌ها زمان و ساعت به صورت تقریبی مشخص می‌شود.

۴. ساعت شمعی

در این نوع ساعت از شمع و بدنه ان برای تعیین زمان استفاده می‌شود با روشن کردن شمع و سوختن و کوتاه شدن ان زمان را محاسبه می‌کردند.

مقاله درباره تاریخچه انواع ساعت

اشکال جدید ساعت

به تدریج با پیشرفت علم و دانش ساعت‌های شنی و آبی و آفتابی و شمعی جای خود را به ساعت‌های فنردار، برقی و باطری دار دادند، سپس بشر موفق شب که با استفاده از فنر جهت راه انداختن چرخ‌های دندانه دار که به ساعت شمار و دقیقه و ثانیه متصل هستند سنجش دقیق زمان نیز امکان پذیر شد.

دانلود تحقیق تاریخچه انواع ساعت به صورت PDF

در اوایل قرن شانزدهم یک فرد آلمانی اولین ساعت مچی آهنی که نسبتا زمخت بود را ساخت، سپس در اوایل قرن هجدهم با استفاده از چرخ دهنده‌های کوچک، ساعت‌های مچی ظریف ساخته شدند.

☑️ به پایان تحقیق درباره انواع ساعت و تاریخچه آن‌ها رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد منتظر نظرات شما در کامنت هستیم.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد مدیریت زمان
تحقیق درباره تکنولوژی و فناوری های جدید

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × چهار =