اخبارعلمی

تحقیق درباره دماسنج ترموکوپل و کاربرد آن

بهترین مقاله درباره دماسنج ترموکوپل برای دانش آموزان کلاس درسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره دماسنج ترموکوپل : دما میزان سردی و گرمی اجسام را مشخص می‌کند و دماسنج وسیله‌ای برای اندازه‌گیری دما است دماسنج انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها دماسنج ترموکوپل است در این نوشتار ماگرتا می‌خواهیم در خصوص دماسنج ترموکوپل مطالبی را ارائه بدهیم پس ما در بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد انرژی خورشیدی

تحقیق درباره دماسنج ترموکوپل

ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل دماسنجی که برای اندازه‌گیری دما استفاده می‌شود. این دما سنج از دو سیم رسانای غیر هم جنس و یک ولت سنج حساس مداری ایجاد می‌شود و به علت دقت پایین از مجموعه دماسنج‌های معیار کنار گذاشته شده است ولی این دماسنج همچنان کاربرد فراوانی در صنعت و آزمایشگاه‌ها دارد.

دماسنج ترموکوپل چگونه کار می‌کند؟

در این دماسنج از یک طرف دو سیم در یک دمای ثابت و سر دیگر دو سیم در مکانی به هم متصل اند که می‌خواهیم دمای آن مکان را اندازه‌گیری کنیم. وقتی اختلاف دما بین دو سر سیم بوجود بیاید ولت سنج عددی را نشان می‌دهد، به طور کلی کمیت دماسنجی برای این دماسنج ولتاژ است زیرا با تغییر آن دما را می‌سنجیم.

مزیت دماسنج ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل دماسنجی است که به دلیل جرم کوچک محل اتصال، خیلی سریع با دستگاهی که دمای آن اندازه‌گیری می‌شود به تعادل گرمایی می‌رسد و می‌تواند تغییر دما را سریع‌تر نشان دهد، به طور کلی مزایایی دیگری مثل هزینه کم، مقاوم بودن، محدوده کاری وسیع، پایداری در حد قابل قبول و دقیق برای تغییرات دمایی بالا را شامل می‌شود.

معایب دماسنج ترموکوپل چیست؟

از معایب ترموکوپل می‌توان به دقت بسیار پایین آن اشاره کرد که باعث کنار گذاشتن آن از چهار دماسنج معیار شد و می‌توان به معایب دیگری از جمله خروجی خیلی ضعیف در حد میلی متر، دقت محدود برای تغییرات دمایی کم، حساس نسبت به نویز الکتریکی، غیر خطی بودن و…است.

گستره دمایی ترموکوپل چقدر است؟

گستره دمایی یک ترموکوپل به جنس سیم‌های آن بستگی دارد. جنس سیم‌ها می‌تواند محدوده‌ی وسیعی از دما‌ها به طور مثال ۲۷۰-تا ۱۳۷۰ را اندازه بگیرد.

انواع ترموکوپل چیست؟

ترموکوپل‌ها انواع مختلفی برای اندازه‌گیری دما دارند و در محدوده‌ی اندازه‌گیری بین ۲۰۰- تا ۱۸۰۰انواعB_S_R را شامل می‌شوند و در محدوده‌ی دمایی ۱۸۰- تا ۱۰۰۰ انواع L_J_K را در بر می‌گیرد.

رفتار ترموکوپل‌ها به چه چیزی بستگی دارد؟

رفتار الکتریکی ترموکوپل‌ها بسته به آلیاژهای آن تابع جدول استانداری است که تقریبا در هر نوع یکسان است. یکی از معمول‌ترین این آلیاژ‌ها کروم و نیکل ( نیکروم ) است که معمولا برای جلوگیری از آسیب دیدن ترموکوپل آن را درون محفظه فلزی یا سرامیکی قرار می‌دهند.

کاربرد ترموکوپل‌ها چیست؟

 در مدار‌های الکتریکی به کار می‌رود و جهت جریان در این مدار‌ها از منبع با دمای پایین‌تر به سمت منبع با دمای بالاتر است.

 در صنعت نیز کاربرد فراوانی در بسیاری از وسایل صنعتی، گرمایشی و سرمایشی دارد. مثلا از ترموکوپل برای ایمنی تجهیزات گاز سوز وقتی شعله گاز به دلایلی (ازجمله باد) خاموش می‌گردد و برای قطع کردن گاز استفاده می‌شود.

ترموکوپل‌های استاندار چیست؟

  • نوع E: کرومل و کنستانتان
  • نوع J: آهن و کنستانتان
  • نوع T: مس و کنستانتان
  • نوع K: کرومل و آومل
  • نوع N: نیکروسیل و نیسیل
  • نوعR، S وB: پلاتین و رودیوم

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق درباره تاریخچه انواع ساعت
و
تحقیق درباره صورت های فلکی
و
تحقیق درباره زباله فاجعه محیط زیست

سخن پایانی : به پایان تحقیقات درباره دماسنج ترموکوپل رسیدیم منتظر نظرات شما هستیم.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − ده =