مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره انواع ایزوتوپ و عناصر آن

بهترین مقاله درباره انواع ایزوتوپ و عناصرشان برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره انواع ایزوتوپ و عناصر آن : ایزوتوپ ها از اتم یک عنصر به وجود می‌آیند؛ یک عنصر فیزیکی متفاوت دارند و یک عنصر شیمیایی یکسان و همه عناصری که در طبیعت‌اند، ترکیبی از چندین ایزوتوپ هستند و تعداد پروتون‌های آن از یک عنصر به شکل یکسان است. ایزوتوپ‌ها از اتم یک عنصر به وجود می‌آیند.

ایزوتوپ‌ها دو نوع هستند، نوع اول پایدار که تعداد نوترون‌ها به پروتون‌های یک ایزوتوپ کمتر می‌باشد ایزوتوپ پایدار نامدار دارد. نوع دوم ناپایداراست که تعداد نوترون‌ها به پروتون‌های یک ایزوتوپ مساوی یا بیشتر از آن است که به آن ایزوتوپ ناپایدار می‌گویند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا برای کسب اطلاعات بیشتر همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق در مورد یون مثبت و منفی

تحقیق درباره انواع ایزوتوپ و عناصر آن

ویژگی ایزوتوپ‌ها

بعضی از ایزوتوپ‌ها رادیو اکتیو دارند که پزشکان از خاصیت پرتو‌زایی ایزوتوپ‌ها در حرفه خود بهره لازم را می‌برند؛ یعنی برای پیدا کردن جریان خون در بدن یک مریض که قابل مشاهده نیست، در بیمارستان‌ها به کار می‌برند و مقداری از رادیو اکتیو به خون بیمار تزریق می‌کنند تا جریان آن قابل مشاهده شود.

از طریق ایزوتوپ‌ها می‌توان پوسیدگی ماشین‌های صنعتی را اندازه گرفت؛ یعنی می‌توان به کمک آن یاتاقان، رینگ، پیستون‌ها را تشخیص داد.

ایزوتوپ‌ها کارایی زیادی در درمان بعضی از بیماری‌‌های خونی و قلبی دارند؛ این عنصر در مغز استخوان بیمار تجمع می‌کند و از تولید گلبول های قرمز خون جلوگیری می‌کند و به همین علت در درمان بیماری‌های خونی تاثیر دارد.

اقدامات ایران در رابطه با ایزوتوپ پایدار

توافق هسته ای بر روی تولید ایزوتوپ‌ها در ایران تأثیر دارد اما اگر توافقی هم صورت نگیرد، دانشمندان ایرانی توان کافی را برای تولید هفده نوع ایزوتوپ پایدار را دارند و در حال حاضر شروع به تولید آن کرده‌اند. ایزوتوپ‌های پایدار نوعی ایزوتوپ شیمیایی غیر پرتوزا است.

انجام ساخت ایزوتوپ‌ها در شهر اصفهان راه اندازی شد؛ سه مرحله‌ی تحقیقاتی برای ساخت ایزوتوپ های پایدار که دو مرحله آن را متخصصان انجام دادند و تولید کردند.

تولید ایزوتوپ تکنولوژی بالایی می‌خواهد که دانشمندان ایرانی از آن بی بهره نیستند. کاربرد ساخت ایزوتوپ‌های پایدار در حیطه پزشکی و صنعتی دستاورد بسیار مهمی در تأسیسات هسته‌ای است.

متخصصان ایرانی به علم جدا سازی ایزوتوپ ها رسیده‌اند و دستیابی به چنین علمی توسط دانشمندان و متخصصان ایرانی کاری خارق‌العاده‌ای است که بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا هم نتوانستند آن را انجام دهند.

کارایی ایزوتوپ‌های پایدار در علوم مختلف

ایزوتوپ‌های پایدار کارایی بسیار زیادی در زمینه‌ی علوم هسته ای، زمین شناسی و کشاورزی دارند که خیلی افراد از ویژگی و کاربرد تعیین کننده این عنصر اطلاعی ندارند.

ایزوتوپ‌ها نقش بسیار زیادی در تشخیص درست بیماری‌های سرطان دارند. از جمله دیگر کاربردهای ایزوتوپ‌های پایدار می‌توان در عکس برداری گاما، فرایندهای مدنی، تشخیص گاز و دود اشاره کرد و همچنین در حیطه علوم زیست محیطی تشخیص منابع طبیعی و غیرطبیعی، بررسی چرخه‌های آب را انجام می‌دهند‌.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد اکسیژن
و
تحقیق در مورد سلول و سازمان بندی آن
و
تحقیق درمورد یاخته های پشتیبان در بافت عصبی

به پایان تحقیق درباره‌ی تحقیق انواع ایزوتوپ و عناصرشان رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =