مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

گیاخاک چیست و چه اهمیتی در کشاورزی دارد علوم پنجم

گیاخاک را تعریف کنید و به طور کامل توضیح دهید که گیاه خاک چیست علوم پنجم ابتدایی

گیاخاک چیست؟ قسمت بالایی خاک که حاوی بقایای گیاهان و جانوران است و رنگ آن تیره است ، گیاخاک نامیده می شود. در ادامه با پاسخ های کوتاه و بلند درباره گیا خاک با ماگرتا همراه باشید.

همچنین بخوانید : پاسخ تمامی فعالیت های درس 10 کتاب علوم پنجم فصل خاک با ارزش

گیاخاک چیست علوم پنجم
گیاخاک چیست علوم پنجم

گیاخاک چیست؟

گیاه خاک یا گیاخاک چیست؟ پاسخ کوتاه : وقتی بقیه و باقیمانده گیاهان و حیوانات در داخل خاک قرار می گیرند ، با گذشت زمان تغییر می کند و پوسیده می شود و مخلوطی به رنگ تیره تولید می کند که مواد حاصلخیز و معدنی لازم برای رشد گیاهان را تأمین می کند.

پاسخ بلند : گیاخاک یا هوموس یک لایه آلی غیر زنده از خاک است که در قسمت های بالایی قرار دارد. گیاخاک در حقیقت محصول جانبی تجزیه بقایای حیوانات و گیاهان است.

هیوموس ذاتاً ماده ای تیره است که از قهوه ای به سیاه تغییر رنگ می دهد. این ماده در هنگام تجزیه بیشتر بقایای آلی تشکیل می شود.

فعالیت ارگانیسم هایی مانند کرم هایی که در خاک زندگی می کنند با تشکیل خاک به تقویت خاک کمک می کند. وقتی گیاهان تجزیه می شوند و می توانند از آن استفاده کنند ، فواید خاک سطحی آشکار می شود.گیاخاک در واقع نوعی کود برای خاک است.

علاوه بر افزودن مواد مغذی به خاک ، به سبک شدن خاک کمک می کند. در این حالت هوا و آب به راحتی در خاک نفوذ می کنند و اکسیژن سریعتر به سیستم ریشه گیاه می رسد.

برخی از متخصصان معتقدند با سبک شدن بافت خاک با کمک خاک می توان از بیماری های موجود در خاک جلوگیری کرد.

ریزش برگ ها ، شاخه ها و سایر بافت های گیاه بخشی از چرخه حیات گیاه است. آنچه روی زمین می افتد ، لایه ای به نام آشغال برگ روی آن ایجاد می شود.

حیوانات نیز به روشی مشابه می میرند. لاشه حیوانات نیز با تماس با خاک با گذشت زمان به بخشی از خاک تبدیل می شوند. همه این مواد وارد فرآیند تجزیه می شوند.

شکل اصلی آنها کاملاً از بین رفته و به اجزای اصلی شیمیایی تشکیل دهنده تبدیل می شود. این غذاها موجوداتی هستند که زندگی آنها به خاک بستگی دارد ، گیاهان اولین موجودات هستند.

لایه های خاک و گیاخاک
لایه های خاک و گیاخاک

اهمیت و فواید گیاخاک

استفاده از گیاخاک در باغبانی : گیاخاک را می توان به انواع مختلف خاک افزود تا مقاومت آن افزایش یابد. گیاخاک حاوی مقدار زیادی مواد مغذی و معدنی است که برای رشد گیاه مفید است.

همچنین باکتری ها و میکروارگانیسم های زیادی در گیاخاک وجود دارد که باعث رشد قوی و سالم گیاهان می شوند. در اینجا چند روش استفاده از گیاخاک در باغبانی آورده شده است.

در پاسخ به سوال گیاخاک چیست علوم پنجم درس دهم خاک با ارزش برای تان جواب این سوال را آوردیم. اگر تعریف کوتاه تری بلدید در قسمت نظرات برای مان بنویسید تا مخاطبان ماگرتا بیشتر آشنا شوند.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫10 دیدگاه ها

  1. گیاخاک را تعریف کنید
    باقی مانده ی باشه ی حیوانات و جانوران و برگ ها ، پس از مدتی می پوسد و در نتیجه مخلوط تیره رنگی به دست می آید که به آن «گیاخاک» می گویند . گیاخاک تمامی مواد معدنی لازم برای رشد گیاه را دارد

    1. عالی بود خیلی به دردم خورد
      من طرح جابر برای خاک باارزش برداشته بودم این مقاله خیلی کمکم کرد

  2. گیاخاک وقتی باقی مانده گیاهان داخل خاک قرار گیرد
    بعد از چندین سال به مخلوطش تیر رنگی بدست می آید
    که به ان گیاخاک می گوینند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =