جواب فعالیت های درس هشتم تاریخ دوازدهم انسانی صفحه ۹۹ تا ۱۱۳
گام به گام درس ۸ تاریخ دوازدهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس هشت جنگ جهانی دوم و جهانِ پس از آن
جواب فعالیت های درس 8 هشتم تاریخ دوازدهم انسانی : گام به گام درس یکم تاریخ ۳ ایران و جهان معاصر که شامل جواب های فعالیت های صفحه ۹۹، ۱۰۱، ۱۰۳، ۱۰۴ و ۱۰۹ و کاوش خارج از کلاس صفحه ۱۱۲ و پرسش های نمونه صفحه ۱۱۳ درس ۸ جنگ جهانی دوم و جهانِ پس از آن از کتاب تاریخ دوازدهم رشته انسانی است. در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.
بعدی: جواب فعالیت های درس نهم تاریخ دوازدهم انسانی
جواب فعالیت ۱ صفحه ۹۹ درس ۸ تاریخ دوازدهم انسانی
بحث و گفتوگو
با راهنمایی دبیر دربارۀ این موضوع گفتوگو کنید که چرا تجربۀ تلخ جنگ جهانی اول، مانع بروز جنگ جهانی دوم نشد.
پاسخ: زیرا جنگ جهانی اول نه تنها مسائل و مشکلات بزرگ بین کشورهای اروپایی را حل نکرد، بلکه نتایج تحقیرآمیزی برای برخی از ملتها به دنبال داشت و شرایط نابرابری بین جوامع اروپایی به وجود آورد که این خود به ملیگرایی توسعهطلبانه منجر شد.
پاسخ دیگر: جنگ جهانی اول نه تنها مسائل و مشکلات بزرگ میان کشورهای اروپایی را حل نکرد، بلکه نتایج تحقیرآمیزی برای برخی از ملتها به همراه داشت و شرایط نابرابری میان جوامع اروپایی ایجاد کرد. این وضعیت خود به ملیگرایی توسعهطلبانه منجر شد.
جنگ جهانی اول با وجود ادعای حل اختلافات و تأمین صلح، در عمل به تشدید رقابتها و تنشها میان قدرتهای اروپایی انجامید. برخی کشورها مانند آلمان و اتریش شکست خوردند و تحت فشار قرار گرفتند، در حالی که دیگران مانند انگلستان و فرانسه به عنوان قدرتهای پیروز از جنگ خارج شدند.
این شرایط نابرابر و تحقیرآمیز برای کشورهای شکستخورده، موجب ایجاد احساس خشم و انتقام در آنها شد. آنها به دنبال بازیابی جایگاه از دست رفته خود و برتری بر رقبا برآمدند. این امر به رشد ملیگرایی و توسعهطلبی در آلمان و سایر کشورها انجامید که در نهایت به جنگ جهانی دوم منجر شد.
بنابراین، جنگ جهانی اول نه تنها مشکلات را حل نکرد، بلکه زمینهساز تشدید تنشها و درگیریهای بعدی شد. این جنگ نشان داد که صلح پایدار بدون توجه به عدالت و برابری میان ملتها امکانپذیر نیست.
پیشنهادهای شما برای گسترش و استحکام صلح و دوستی جهانی و جلوگیری از جنگ و ویرانی چیست؟
پاسخ: – گفتگوهای فراوان بین دولتها و ملتها برای پرهیز از جنگ
– رفع تبعیضهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در سطح جهان
– احترام به حقوق اقلیتهای قومی، نژادی و دینی
– پایبندی به قوانین بینالمللی و احترام به حقوق انسانی افراد
– گفتگوی بین نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف و …
جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۰۱ درس ۸ تاریخ دوازدهم انسانی
برداشت و قضاوت
برداشت و قضاوت خود را از این جمله بیان کنید: «حمامِ خونی که استالین… به راه انداخت، جذابیت همان چیزی را از بین برد که اکثر متفکران آن را به نام تمدن نوین تحسین میکردند» (فوگل، تمدن مغربزمین، ج ۲، ص ۱۲۲۲).
پاسخ: کشتار بیرحمانه و گسترده مردم شوروی توسط رژیم کمونیستی استالین، به شدت معنویات و اخلاقیات را زیر سؤال برد و نشان داد که چگونه اراده فردی دیکتاتورها میتواند حقوق بشر را نقض کند. تمدن نوین جهانی که بر پایه حقوق بشر و تضمین سعادت فردی و جمعی بنا شده بود، با اقدامات استالین به چالش کشیده شد و این وضعیت بار دیگر به ظهور قوانین نابرابر و تبعیضآمیز در جهان و تحمیل آنها بر اقشار آسیبپذیر انجامید.
جواب فعالیت ۳ صفحه ۱۰۳ درس ۸ تاریخ دوازدهم انسانی
بحث و گفت و گو
متن زیر را بخوانید و بیندیشید چرا این اتفاق عجیب رخ میدهد:
«عجیب نیست و گویا همیشه چنین بوده است – که حقایق تاریخی توسط فاتحین جنگ تعیین و «تاریخ» توسط آنها تفسیر و نوشته شود؛ اما عجیب است – و گویا تاکنون هم اینطور نبوده – که شکستخوردگان جنگ، تاریخی را که این قدر یکطرفه نگاشته شده است به راحتی باور میکنند، بدون اعتراض میپذیرند و به نسلهای بعد منتقل میکنند» (چرنین، شکست تابوها، ص ۱۱).
پاسخ: به نظر می رسد در عصر جدید و با گسترش رسانه ها و همچنین در اختیار گرفتن رسانه های بزرگ توسط قدرت های سیاسی برتر، هر باوری را می شود به ملت های مغلوب القا کرد. این اتفاق به خصوص برای شکست خوردگان و مغلوبین که عزت خود را از دست می دهند، به راحتی محقق می شود.
پاسخ دیگر: این متن به نکتهای مهم درباره نحوه نگارش تاریخ و تأثیر فاتحان بر آن اشاره دارد. این پدیده به دلایل زیر رخ میدهد:
- قدرت و تسلط فاتحان: فاتحان جنگها معمولاً کنترل روایتهای تاریخی را در دست میگیرند و تاریخ را به نفع خود تفسیر میکنند. این امر باعث میشود که حقایق تاریخی از منظر آنها نگاشته شود و دیدگاههای مخالف نادیده گرفته شوند.
- پذیرش بدون اعتراض: شکستخوردگان جنگ، به دلایل مختلف، ممکن است تاریخ یکطرفهای را که فاتحان نوشتهاند، به راحتی بپذیرند. این پذیرش میتواند ناشی از احساس ناامیدی، عدم قدرت برای تغییر وضعیت یا حتی ترس از عواقب اعتراض به روایتهای رسمی باشد.
- انتقال روایتهای تحریفشده: نسلهای بعدی ممکن است بدون نقد و بررسی، این تاریخ تحریفشده را به ارث ببرند و به همین دلیل، تاریخ به صورت یکسویه و ناعادلانه ادامه مییابد.
- تأثیرات فرهنگی و اجتماعی: باور به روایتهای فاتحان میتواند به شکلگیری هویتهای ملی و اجتماعی کمک کند، حتی اگر این هویتها بر اساس حقایق تحریفشده بنا شده باشند.
این موارد نشان میدهد که چگونه تاریخ میتواند به ابزاری برای قدرت تبدیل شود و تأثیرات آن بر جامعهها و نسلهای آینده عمیق و پایدار باشد.
جواب فعالیت ۴ صفحه ۱۰۴ درس ۸ تاریخ دوازدهم انسانی
تحلیل تاریخی
با دبیر و دوستان خود درباره اینکه چه گروهها یا جریانهایی بیشترین سود را از جنگهای جهانی اول و دوم به دست آوردند، گفت و گو کنید.
پاسخ: هر یک از رویدادهای ذکر شده در جدول صفحه ۱۱۲ می تواند مورد بحث و گفتوگو قرار گیرد و نقش آن در بی ثبات کردن اروپا و جهان و بروز جنگ جهانی دوم بررسی شود. برای مثال خارج شدن آلمان از کنفرانس خلع سلاح ژنو و جامعه ملل نشانگر این موضوع است که صلح و امنیت بین المللی ممکن بود مورد تهدید واقع شود و منجر به بروز جنگ شود.
یا رویدادی مثل امضای پیمان میان کشورهای آلمان، ایتالیا و ژاپن که هدف آن مقابله با کمونیسم بود، می توانست موجب موضع گیری کشورهای کمونیستی و بروز جنگ بین طرفین شود و یا رویدادی مانند الحاق اتریش به آلمان در سال ۱۹۳۸ می توانست به بی ثباتی اروپا بینجامد و کشورهای دیگر نیز مثل آلمان به چنین کارهایی دست بزنند و پیامد آن بروز جنگ بین کشورهای مختلف بود.
پاسخ دیگر: جنگهای جهانی اول و دوم تأثیرات عمیقی بر جهان داشتند و گروهها و جریانهای مختلفی از آن بهرهبرداری کردند. در اینجا به برخی از آنها اشاره میکنیم:
قدرتهای استعماری: کشورهای استعماری مانند انگلستان و فرانسه از جنگها برای تثبیت و گسترش سلطه خود استفاده کردند. آنها با بهرهبرداری از ضعف رقبا و متحدان سابق، مستعمرات جدیدی را به امپراتوریهای خود افزودند.
ایالات متحده آمریکا: آمریکا با ورود دیرهنگام به جنگ جهانی اول و دوم، از تلفات و خسارات جنگی در امان ماند. در عین حال، فروش سلاح و مواد غذایی به متفقین، به رشد اقتصادی این کشور کمک کرد.
شوروی: شوروی با پیروزی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم، به ابرقدرت تبدیل شد. این کشور توانست بخشهایی از اروپای شرقی را تحت نفوذ خود درآورد.
صهیونیستها: جنبش صهیونیسم با حمایت انگلستان، توانست پایگاهی در فلسطین ایجاد کند. اعلامیه بالفور در جنگ جهانی اول، زمینه را برای تشکیل دولت یهود فراهم آورد.
ملیگرایان: جنگها موجب تضعیف امپراتوریهای چندملیتی شد. این امر باعث ظهور جنبشهای ملیگرایانه در کشورهای تحت سلطه مانند ایران، هند و آفریقا شد.
بنابراین، هر چند جنگهای جهانی خسارات جبرانناپذیری به بار آوردند، اما گروههای مختلفی توانستند از آن برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنند. این موضوع نشان میدهد که جنگها همواره فرصتهایی را برای برخی فراهم میآورند.
جواب فعالیت ۵ صفحه ۱۰۹ درس ۸ تاریخ دوازدهم انسانی
تفکر و اظهار نظر
دیدگاه یکی از مورخان معاصر درباره آثار و پیامدهای فکری و فرهنگی جنگ جهانی دوم را بخوانید و نظر خود را درباره آن در کلاس بیان کنید: «مهیبترین بصیرت و آگاهی حاصل از این پدیده این بود که اکنون بشر قدرت انهدام کامل خود را به دست آورده است» (آدلر، تمدنهای عالم، ج ۲، ص ۷۶۶).
پاسخ: ساخت و استفاده از سلاحهای کشتار جمعی در جنگ جهانی دوم و کشتار گسترده انسانها، نشاندهنده این است که استعداد و تواناییهای بشر همواره در خدمت آسایش و آرامش انسانها نبوده است. هرچقدر که این تواناییها میتوانند در بهبود زندگی بشر نقش سازندهای ایفا کنند، به همان اندازه نیز میتوانند تأثیرات مخربی بر جهان اجتماعی و طبیعی داشته باشند. این وضعیت به تردید در شعور تمدنها منجر میشود و تعریف انسانها به عنوان موجودات برتر را زیر سؤال میبرد. به گفته والتر بنیامین، یکی از جامعهشناسان و منتقدان نظام سرمایهداری، «هر سند تمدن، یک سند توحش است.»
جواب کاوش خارج از کلاس صفحه ۱۱۲ درس ۸ تاریخ دوازدهم انسانی
جنبش غیرمتعهدها
با راهنمایی دبیر و مراجعه به منابعی که به شما معرفی میکند، درباره جنبش عدم تعهد تحقیق کنید و پاسخ پرسشهای زیر را به کلاس ارائه دهید.
۱- پایهگذاران جنبش غیرمتعهدها چه کسانی بودند؟
پاسخ: جمال عبدالناصر از مصر، احمد سوکارنو از اندونزی و جواهر لعل نهرو از هندوستان
۲- هدف از تأسیس جنبش غیرمتعهدها چه بود؟
پاسخ: مبارزه با هرگونه سلطهٔ استعماری در جهان و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر
۳- در عصر جنگ سرد موقعیت سیاسی این جنبش در جهان چگونه بود؟
پاسخ: در دوره جنگ سرد، کشورهایی مانند هند، اندونزی، یوگسلاوی (سابق)، مصر و غنا از طریق جنبش عدم تعهد توانستند صدای خود را به عنوان کشورهایی که جزو دو بلوک متخاصم شرق و غرب نیستند، به گوش جهانیان برسانند و نقش مهمی در ثبات و امنیت جهانی ایفا کنند. این جنبش همچنین در دوران جنگ سرد با حمایت از استقلال ملتهای تحت استعمار و پذیرش عضویت آنها در این گروه، در تغییر نظام جهانی تأثیرگذار بود و مانع از زیادهخواهی رهبران دو بلوک شرق و غرب و بروز جنگ هستهای شد.
جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۱۳ درس ۸ تاریخ دوازدهم انسانی
۱- عوامل ضعف جامعۀ ملل و ناتوانی آن را در جلوگیری از جنگ جهانی دوم بیان کنید.
پاسخ: الف) نداشتن قدرت کافی و ضمانت اجرایی برای تحقق اهداف خود،
ب) عدم حضور برخی کشورها در این نهاد بینالمللی، از جمله آمریکا و شوروی،
ج) خروج آلمان و ژاپن از جامعهٔ ملل.
۲- ویژگیهای مشترک دیکتاتوریهای استالین، موسولینی و هیتلر را در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فهرست کنید.
پاسخ: از لحاظ سیاسی اجتماعی: برقراری نظام تکحزبی و نظامی، از میان برداشتن احزاب رقیب و مخالف خود توسط سازمانهای امنیتی و پلیسی، نظارت کامل بر زندگی و افکار مردم با استفاده از وسایل ارتباط جمعی و شگردهای تبلیغاتی خود، مجازاتهای سنگین برای مخلفان خود، یکنواختسازی سبک زندگی اجتماعی مردم جامعه براساس خواستههای این رهبران و رواج فرهنگ رهبرپرستی.
از لحاظ اقتصادی: توجه به صنایع بزرگ از جمله ماشینآلات و صنایع نظامی، تأسیس کارخانجات و افزایش سطح تولید، تلاش برای رفع بیکاری و تورم، ساخت شبکه وسیعی از جادهها و راهآهن، ایجاد مؤسسات عمومی و … .
۳- رویدادهای مهم منتهی به جنگ جهانی دوم و دوران آن جنگ را روی نمودار خط زمان نشان دهید.
پاسخ: ۱۹۱۸ ← پایان جنگ جهانی اول
۱۹۱۹-۱۹۳۳ ← کنفرانس صلح ورسای و محروم کردن آلمان از مستعمرات خود – به قدرت رسیدن فاشیستها در ایتالیا – به قدرت رسیدن نظامیان در ژاپن – به قدرت رسیدن هیتلر در آلمان و ظهور ملیگرایی افراطی – بحران اقتصادی جهان به خصوص در آمریکا
۱۹۳۳ ← حملهٔ ژاپن به چین و خارج شدن ژاپن از جامعهٔ ملل
۱۹۳۳ ← خارج شدن آلمان از کنفرانس خلع سلاح ژنو و جامعهٔ ملل
۱۹۳۶ ← اعزام سربازان آلمانی به منطقهٔ غیرنظامی رایلند در مرز فرانسه
۱۹۳۷ ← امضای پیمان ضد کمینترن میان آلمان، ایتالیا و ژاپن
۴- ارزیابی شما از سیاست حکومت رضاشاه در قبال جنگ جهانی دوم چیست؟ (برای دیدگاه خود استدلال بیاورید.)
پاسخ: رضاشاه به دلیل دیدگاههای خود و علاقه به رژیم نظامیگرای هیتلر، به آلمانها گرایش داشت. همچنین، او به اتکا به نیروی سوم برای مقابله با نفوذ شورویها و انگلیسیها در ایران اعتقاد داشت. بیطرفی رضاشاه عملاً به نفع آلمانیها بود که در حال پیشروی در خاک شوروی بودند و این وضعیت برای انگلیسیها قابل قبول نبود. به هر حال، موضع ایران، چه به نفع متفقین و چه علیه آن، چندان تفاوتی نداشت و کشور در نهایت با عواقب جنگ مواجه میشد.
۵- چه عواملی موجب رشد سریع اقتصادی و صنعتی کشورهای اروپای غربی و ژاپن در سالهای پس از جنگ جهانی دوم شد؟
پاسخ: سختکوشی مردم این کشورها برای بازسازی اقتصادی و صنعتی کشورهای خود، برنامهریزیهای مؤثر و هوشمندانه، انجام اصلاحات اجتماعی، دریافت کمکهای اقتصادی از آمریکا و تقویت دموکراسی
قبلی: جواب فعالیت های درس هفتم تاریخ دوازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموزان عزیز و کوشا می توانید برای دسترسی سریع تر و بهتر به مطالب کمک درسی کتاب تاریخ دوازدهم انسانی، کلمه و عبارت « ماگرتا » را به همراه مطلب مورد نظر خود جستجو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله پاسخ فعالیت های درس هشتم تاریخ دوازدهم انسانی متوسطه دوم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید. همچنین اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 8 تاریخ انسانی دوازدهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید.