فرهنگ و هنر

جواب فعالیت های درس ۵ تاریخ دهم انسانی ✔️ هند و چین

گام به گام درس پنجم تاریخ دهم انسانی و پاسخ فعالیت و پرسش های نمونه درس 5 هند و چین با راه حل

جواب فعالیت های درس ۵ تاریخ دهم انسانی : گام به گام درس پنجم تاریخ (۱) ایران و جهان باستان پایه دهم رشته انسانی که شامل جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 5 هند و چین فصل دوم جهان در عصر باستان؛ میراث بشری است را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.

پاسخ درس بعدی : جواب فعالیت های درس ۶ تاریخ دهم انسانی

جواب درس ۵ تاریخ دهم انسانی
جواب درس ۵ تاریخ دهم انسانی

جواب فعالیت های درس ۵ تاریخ دهم انسانی

در ادامه با پاسخ درس پنج تاریخ ۱ رشته انسانی پایه دهم داریم :

جواب فعالیت ۱ صفحه ۴۶ تاریخ انسانی دهم

با مقایسۀ نقشۀ طبیعی تمدن‌های بین النهرین، مصر، هند و چین باستان، دربارۀ زمینه‌های جغرافیایی مشترک این تمدن‌ها و تأثیرات آنها بر ویژگی اصلی تمدن‌های مذکور گفت وگو کنید.

همه این تمدن ها در امتداد رودخانه های بزرگ و پر آب شکل گرفته اند. این رودخانه ها امکان کشت و پرورش دام را برای مردم فراهم کردند. مازاد محصولات کشاورزی و دامی باعث افزایش تجارت و جذب مردم به این مناطق می شود. همه این عوامل منجر به همگانی و پیدایش شهرک ها و شهرها و در نتیجه تمدن می شود که نتایج آن ظهور هنرهای مختلف و ساخت ابزارهای مختلف است.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۳ تاریخ دهم انسانی

جواب فعالیت ۲ صفحه ۴۸ تاریخ انسانی دهم

به نظر شما آثار کشف شده از آرامگاه شی هوانگ تی چه کمکی به مطالعه و شناخت تاریخ و تمدن چین باستان می کند؟

این آثار فرهنگ و آداب و رسوم ، نوع معماری ، هنر ، نوع لباس ، ابزار زندگی روزمره ، نظم و باورهای چینی ها و خواسته ها و موقعیت شخصی امپراتور در جامعه چین باستان را نشان می دهد.

جواب فعالیت ۳ صفحه ۴۹ تاریخ انسانی دهم

درباره چند اختراع مهم چینیان باستان به صورت گروهی تحقیق کنید و گزارش آن را در کلاس ارائه دهید.

تولید کاغذ و راه اندازی صنعت چاپ ، ساخت باروت ، چنگال و چوب چوب ، قطب نما ، پول کاغذ ، ذوب فلزات و …

جواب پرسش های نمونه صفحه ۴۹ درس پنجم تاریخ انسانی دهم

همچنین بخوانید : جواب فعالیت درس ۲ تاریخ دهم انسانی

جواب پرسش های نمونه صفحه ۴۹ درس پنجم تاریخ انسانی دهم

1- دستاوردهای مهم تمدن سند را فهرست کنید.

1) آنها تقریباً بر اساس نقشه ها و معماری دقیق شهرها را ساختند. خیابانها و معابر وسیع و زاویه دار بودند و شهرهایی مانند موهنجو دارو و هاراپا دارای ساختمانهای عمومی به عنوان معبد و انبار غلات بودند و مجهز به سیستم فاضلاب بودند. 2) به محصولات کشاورزی مانند گندم ، جو و پنبه تکیه کنید. 3) دامداری به ویژه گاومیش 4) تجارت با ایران و بین النهرین 5) آثار هنری ، مجسمه ها و زیور آلات و غیره.

2- خاستگاه آیین برهمنی و ویژگی برجستۀ آن را توضیح دهید.

سرزمین هند خاستگاه دین برهمینی است و ویژگیهای بارز آن شامل پرستش خدایان ذکر شده در وداها و مناسک مختلف شکنجه کننده مانند قربانی کردن حیوانات ، انتقال روح پس از مرگ از یک بدن به بدن دیگر ، و تولد دوباره داشتند.

3- نقش شی هوانگ تی و اهمیت اقدامات او را در تاریخ چین باستان شرح دهید.

اولین پادشاه سلسله چچن اولین امپراتور بود. سرزمین چین را متحد کرد. او سازمان اداری و مالیاتی را مدرن کرد و شبکه وسیعی از جاده ها را ایجاد کرد. به منظور افزایش تجارت ، او مقیاس ها ، اندازه ها و ارزش سکه ها را برابر کرد و دستور تکمیل دیوار چین را داد تا از حمله قبایل کوچ نشین شمالی به سرزمین اصلی چین جلوگیری شود. او گسترش افکار کنفوسیوس را متوقف کرد و دستور داد تا نوشته های او سوزانده شود و پیروانش نابود شوند.

همچنین بخوانید : جواب فعالیت های درس ۱ تاریخ دهم انسانی

4- سلسلۀ هان، زمینه ساز چه تغییر و تحولاتی در چین شد؟

کشاورزی ، صنعت ، علم و فرهنگ رونق گرفت و چینی ها دست به نوآوری ها و اختراعات مهمی زدند و با دیگر تمدن ها از جمله ایران از جنوب و غرب پیوندهای سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی برقرار کردند. جاده معروف ابریشم ، که چین را از طریق ایران به اروپا متصل می کرد ، در این دوره باز شد.

5- تأثیر اندیشه و تعلیمات کنفوسیوس را بر نظام سیاسی و اجتماعی چین از متن درس استنباط و بیان کنید.

کنفوسیوس بیش از هر چیز به رفتار اخلاقی توجه داشت و در مورد دین با خدایان چینی صحبت چندانی نکرد. اساس آموزه های او نحوه رفتار مردم و نحوه ترویج رفتار مناسب حاکمان در جامعه بود. انتخاب مقامات دولتی بر اساس اصول و آموزه های کنفوسیوس بود که بر اساس توانایی ها و شایستگی های خود استخدام شدند و نه بر اساس ثروت و وابستگی های خانوادگی. کسانی که داوطلب خدمات دولتی بودند باید آزمایش های مختلفی را برای اثبات استعداد و شایستگی خود انجام می دادند.

پاسخ درس قبلی : جواب فعالیت درس ۴ تاریخ دهم انسانی

⭐️ اگر سوالی در رابطه با جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس ۵ تاریخ انسانی دهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + سه =