زندگینامهفرهنگ و هنر

تحقیق درباره زندگانی و خدمات میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی

مقاله درباره ویژگی ها و نحوه به قتل رسیدن میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی

تحقیق درباره زندگی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی : او یکی از بزرگان زمان فتحعلی شاه بود که در شهر فراهان اراک و در سال 1158 هجری شمسی چشم به جهان گشود. ایشان ملقب به قائم مقام فراهانی بوده و در زمان فتحعلی شاه، صدر اعظم ایشان بوده است.

پدر او یکی از افراد هنرمند، دانشمند و در واقع وزیر آذربایجان بود که در هر حوزه‌ای سر رشته داشت و همین موضوع سبب شده بود که میرزا ابوالقاسم نیز در نزد او به یادگیری مشغول شود. ایشان نزد پدر خود با حوزه‌های گوناگونی آشنا شده و سپس در زمان جوانی به خدمت دولت برگزیده شد.

پس از چند سال نیز به نزد پدر خود رفت و در آنجا به نویسندگی مشغول شد و مدتی از عمر خود را به این حوزه اختصاص داد. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا برای کسب اطلاعات بیشتر همراه باشید.

تحقیق درباره میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی

ویژگی های میرزا ابوالقاسم

میرزا نیز همانند بسیاری از سایر افراد دارای ویژگی‌های فردی زیادی بود که این ویژگی‌ها سبب شده بودند تا ایشان در نزد شاه و مردم عزیز شمرده شود. او فرد باهوش و زرنگی بود و می‌دانست که با هر فرد و هر اتفاقی به چه شکلی مواجه شود. به همین منظور بسیاری از مردم او را الگوی خود قرار داده بودند و طبق اعمال و رفتار ایشان عمل می‌کردند. در ادامه به معرفی برخی از ویژگی‌های فردی ایشان می‌پردازیم.

سیاست

قائم مقام فراهانی به سیاست علاقه بسیاری داشت و به خوبی از اوضاع کشور ایران باخبر بود. ایشان فرد زرنگی بوده و با تحمل کمی سختی توانسته بود تا در مزاج شاه جوان کشور ایران نفوذ کرده و خود را در دل او جای کند. میرزا به قدری با قدرت و توانایی عمل می‌کرد که انگلیسی‌ها با خود می‌گفتند تا زمانی که او به اوضاع و احوال ایران رسیدگی کند، محال است ما قدرت انجام کاری را داشته باشیم.

خوش نویسی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی

یکی از بهترین ویژگی‌های قائم مقام فراهانی، خوش نویسی بود. ایشان به قدری دارای خط زیبا و روانی بودند که هر فردی با یک بار مشاهده محو زیبایی خط آن می‌شد. قائم مقام با برخورداری از خط زیبای خود نیز به عنوان یکی از افراد تأثیرگذار خط فارسی نیز شناخته شد.

به قتل رساندن قائم مقام فراهانی

همانطور که ایشان دارای طرفدار و هوا خواهان بسیاری بود، به همان میزان نیز دشمنانی داشت که این موضوع در حوزه عملکرد ایشان تأثیرات منفی داشت. قائم مقام فراهانی در ۲۴ صفر سال ۱۲۵۱ هجری قمری توسط یکی از خدمتکاران محمد شاه به سوی قصر اعزام شد.

زمانی که ایشان به آنجا رسیدند، هر میزان زمانی که ایستادند از شاه خبری نشد. او که دید از شاه خبری نیست اقدام به برگشت کرد، ولی مستخدمان اجازه انجام این کار را به ایشان ندادند. ایشان خبر نداشت که شاه توطئه چینی کرده و قصد به قتل رساندن او را دارد.

به همین منظور به خدمتکارانش دستور داده بود تا او را به قصر آورده و سپس در زیر زمین زندانی کنند. خدمتکاران نیز قائم مقام را به مدت ۵ الی ۶ شش در زیر زمین قصر زندانی کردند. آن‌ها به قدری قائم مقام را اذیت کردند که دیگر جانی برایش باقی نمانده بود و سرانجام ایشان را در آخرین شب ماه صفر خفه کرده و به قتل رساندند.

البته شاه به این قتل بسنده نکرد و به خدمت کارانش دستور داد تا جسد او را در حرم شاه عبدالعظیم دفن کرده و سپس خانواده و اقوام آن را زندانی کرده و بکشند.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره خسرو انوشیروان
و
تحقیق درباره ادیب الممالک فراهانی
و
تحقیق درباره چنگیزخان

⭕️ به پایان تحقیق درباره زندگی میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی رسیدیم؛ اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + شانزده =