ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب تمرین های درس دوم عربی یازدهم انسانی صفحه ۲۵ تا ۳۰

گام به گام پاسخ و حل تمرینات صفحه 25 ، 26 ، 27 ، 28 ، 29 و 30 درس 2 دوم کتاب عربی پایه یازدهم رشته علوم انسانی

جواب تمرین های درس 2 دوم عربی یازدهم انسانی ؛ در این مقاله از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با جواب و پاسخ تمرینات صفحه ۱۱ ، ۱۲ ، ۱۳ ، ۱۴ ، ۱۵ و ۱۶ درس ۲ دوم کتاب عربی یازدهم متوسطه دوم رشته های ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: ترجمه متن درس سوم عربی یازدهم انسانی
جواب تمرین های درس سوم عربی یازدهم انسانی

جواب تمرین های درس دوم عربی یازدهم انسانی

جواب تمرین اول صفحه ۲۵ درس دوم عربی یازدهم انسانی

عَیِّنِ الْجُملَةَ الصَّحیحَةَ وَ غَیرَ الصَّحیحَةِ حَسَبَ الْحَقیقةِ. (ص / غ)
با توجه به واقعیت جمله صحیح و نادرست را مشخص کنید.

۱- اَلرَّکْبُ جَماعَةٌ مِنَ الْمُسافِرینَ یُسافِرونَ عَلَی الدَّوابِّ: درست
ترجمه: اسب سواران (کاروان) گروهی از مسافران هستند که (سوار) بر چارپایان می‌کنند.

۲- غُصونُ الْأَشجارِ فی الشِّتاءِ بَدیعَةٌ خَضِرَةٌ. نادرست
ترجمه: شاخه‌های درختان در زمستان نو و سبز است.

۳- اَلْغَداةُ نِهایَةُ النَّهارِ، وَ بِدایَةُ ظَلامِ اللَّیلِ. نادرست
ترجمه: بامداد پایان روز و آغاز تاریکی شب است.

۴- اَلْکأَسُ إناءٌ یُشْرَبُ بِهِ الْماءُ أَوِ الشّایُ. درست
ترجمه: لیوان ظرفی است که با آن آب یا چایی نوشیده می‌شود.

۵- یُصْنَعُ الْخُبزُ مِنَ الْعَجینِ. درست
ترجمه: نان از خمیر درست می‌شود.

جواب تمرین دوم صفحه ۲۵ درس دوم عربی یازدهم انسانی

ضَعْ فِی الدّائِرَةِ الْعَدَدَ الْمُناسِبَ. «کَلِمَةٌ واحِدَةٌ زائِدَةٌ»
عدد مناسب را در دایره قرار دهید. “یک کلمه اضافی”

جواب تمرین دوم صفحه ۲۵ درس دوم عربی یازدهم انسانی

۱- اَلْوُکْنَةُ = بَیتُ الطُّیورِ.
لانه = خانه پرندگان

۲- اَلْکَرامَةُ = شَرَفٌ وَ عَظَمَةٌ وَ عِزَّةُ النَّفسِ.
کرامت = شرافت و بزرگی و عزت نفس

۳- اَلْهَجْرُ = تَرْکُ الصَّدیقِ أَوِ الْمُحِبِّ.
دوری = وانهادن دوست و یار

۴- اَلرُّفاتُ (کلمه اضافی)
استخوان پوسیده

۵- اَلسِّوارُ = زینَةٌ مِنَ الذَّهَبِ أَوِ الْفِضَّةِ فی یَدِ الْمَرأَةِ.
دستنبند = زینتی از طلا یا نقره در دست زن

۶- اَلْمَلیحُ = مَنْ یُعْجِبُکَ شَکْلُهُ وَ کَلامُهُ وَ سُلوکُهُ.
با نمک = کسی که چهره و سخنان و رفتارش تو را به تعجب وا می‌دارد.

جواب تمرین سوم صفحه ۲۶ درس دوم عربی یازدهم انسانی

تَرْجِمْ هٰذِهِ الْأَحادیثَ، ثُمَّ عَیِّنِ الْمَطلوبَ مِنکَ.
این احادیث را ترجمه کنید، سپس چیزی که از شما خواسته شده است را مشخص کنید.

۱- إیّاکَ وَ مُصادَقَةَ الْأَحمَقِ، فَإنَّهُ یُریدُ أَنْ یَنفَعَکَ فَیَضُرُّکَ. اَلْإمامُ عَلیٌّ (ع)
ترجمه: از دوستی با نادان بپرهیز زیرا او می‌خواهد به تو سود برساند اما زیان می‌رساند.
اَلْفِعلَ الْمُضارِعَ: یُریدُ، أَنْ یَنفَعَ، یَضُرُّ

۲- اَلصَّدیقُ مَن کانَ ناهیاً عَنِ الظُّلمِ وَ الْعُدوانِ مُعیناً عَلَی الْبِرِّ وَ الْإحسانِ. اَلْإمامُ عَلیٌّ (ع)
ترجمه: دوست کسی است که بازدارنده از ستم و دشمنی و یاری رساننده بر نیکی و احسان باشد.
اَلْجارَّ وَ الْمَجرورَ: عَنِ الظُّلمِ، عَلَی الْبِرِّ

۳- إیّاکَ وَ مُصادَقَةَ الْکَذّابِ، فَإنَّهُ کَالسَّرابِ یُقَرِّبُ عَلَیکَ الْبَعیدَ وَ یُبَعِّدُ عَلَیکَ الْقَریبَ. اَلْإمامُ عَلیٌّ (ع)
ترجمه: از دوستی با دروغگو بپرهیز زیرا او مانند سراب است دور را برای تو نزدیک می‌سازد و نزدیک را برای تو دور می‌سازد.
اِسْمَ الْمُبالَغَةِ: الْکَذّابِ

۴- اَلصَّدیقُ الصَّدوقُ مَن نَصَحَکَ فی عَیبِکَ، وَ حَفِظَکَ فی غَیبِکَ، وَ آثَرَکَ عَلیٰ نَفْسِهِ. الْإمامُ الصّادِقُ (ع)
ترجمه: دوست راستگو کسی است که تو را درباره عیبت پند دهد، و تو را در نبودنت حفظ کند، و تو را بر خودش برگزیند (مقدم بدارد)
اَلْمَجرورَ بِحَرفِ جَرٍّ: عَیبِ، غَیبِ، نَفْسِ

۵- مَن غَضِبَ عَلَیکَ مِنْ إخْوانِکَ ثلَاثَ مَرّاتٍ، فَلَمْ یَقُلْ فیکَ شَرّاً، فَاتَّخِذْهُ لِنَفْسِکَ صَدیقاً. الْإمامُ الصّادِقُ (ع)
ترجمه: هر کس از برادرانت سه بار خشمگین شود (شد) و درباره تو به بدی سخن نگوید (نگفت) او را برای خودت به دوستی بگیر.
فِعْلَ الْأَمرِ: اتَّخِذْ

۶- یا بُنَیَّ، اِتَّخِذْ أَلفَ صَدیقٍ وَ الْأَفُ قَلیلٌ، وَ لا تَتَّخِذْ عَدوّاً واحِداً وَ الْواحِدُ کَثیرٌ. لُقمانُ الْحَکیمُ
ترجمه: ای پسرم، هزار دوست بگیر و هزارتا کم است، و یک دشمن نگیر و یک دشمن زیاد است.
فِعْلَ النَّهْیِ: لا تَتَّخِذْ

جواب تمرین چهارم صفحه ۲۷ درس دوم عربی یازدهم انسانی

اُکتُبْ مُتَادِفَ أَوْ مُتَضادَّ کُلِّ کَلِمَةٍ أَمامَها.
برای هر کلمه در مقابل آن یک مترادف یا متضاد بنویسید.

أ. أَرادَ / قَرُبَ / اَلدُّکاّن / اَلْوُدّ / اَلْعُداة / اَلْبُعْد / الَصَّحراء / اَلْغَداة / اَلْحَرْب
ب. صَدوقٌ / قَرَّبَ / مُصادَقَةٌ / آثَرَ / مُعینٌ / سَلْ / سِعْرٌ / مُعْجَبٌ بِنَفْسِهِ / رَفَعَ

أ.ب.
اَلْأَحِبَّة ≠ اَلْعُداة
(دوستان ≠ دشمنان)
کَذّابٌ ≠ صَدوقٌ
(بسیار دروغگو ≠ راستگو)
اَلْعَشیَّة ≠ اَلْغَداة
(شامگاه، آغاز شب ≠ صبحگاه، آغاز روز)
بَعَّدَ ≠ قَرَّب
(دور کرد ≠ نزدیک کرد)
اَلْفَلاة = الَصَّحراء
(دشت، بیابان)
مُساعِدٌ = مُعین
(کمک کننده، یاری‌گر)
اَلْحُبّ = اَلْوُدّ
(دوستی)
اِنْتَخَبَ = آثَرَ
(انتخاب کرد)
اَلسِّلْم ≠ اَلْحَرْب
(صلح ≠ جنگ)
عَداوَةٌ ≠ مُصادَقَةٌ
(دشمنی ≠ دوستی)
شاءَ = أَرادَ
(اراده کرد، خواست)
أَجِبْ ≠ سَل
(جواب بده ≠ سوال کن)
اَلْمَتْجَر = اَلدُّکاّن
(مغازه، دکان)
قیمَةٌ = سِعْرٌ
(قیمت، ارزش)
اَلْقُرْب ≠ اَلْبُعْد
(نزدیکی ≠ دوری)
نَزَّلَ ≠ رَفَعَ
(پایین آورد ≠ بالا برد)
دَنا = قَرُبَ
(نزدیک شد، پیش آمد)
مُخْتالٌ = مُعْجَبٌ بِنَفْسِهِ
(خودپسند)

جواب تمرین پنجم صفحه ۲۸ درس دوم عربی یازدهم انسانی

تَرجِمِ الْآیاتِ التّالیَةَ، ثُمَّ عَیِّنِ اسْمَ الْفاعِلِ وَ اسْمَ الْمَفعولِ وَ اسْمَ الْمُبالَغَةِ وَ اسْمَ الْمَکانِ وَ اسْمَ التَّفضیلِ.
آیات زیر را ترجمه کنید، سپس فاعل، مفعول، مبالغه، نام مکان و تفضیل را مشخص کنید.

۱- ﴿… إنَّهُ کانَ مَنصوراً﴾: اَلْإسْراء: ۳۳
گفت همانا او یاری شده (مورد حمایت) بود.
مَنصوراً: اسم مفعول

۲- ﴿إنَّکَ أَنتَ عَلّامُ‌ الْغُیوبِ﴾: اَلْمائِدَة: ۱۱۶
به درستی که تو بسیار دانای نهان‌ها هستی
عَلّامُ‌: اسم مبالغه

۳- ﴿قُلْ لِلّٰهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغرِبُ﴾: اَلْبَقَرَة: ۱۴۲
بگو مشرق و مغرب از آن خداست.
الْمَشْرِقُ وَ الْمَغرِبُ: اسم مکان

۴- ﴿إنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلینَ﴾ آلُ عِمران: ۱۵۹
قطعا خداوند توکل کنندگان را دوست می‌دارد.
الْمُتَوَکِّلینَ: اسم فاعل

۵- ﴿… اَللهَ أَعْلَمُ بِما تَعْمَلونَ﴾ اَلْحَجّ: ۶۸
خدا به آنچه انجام می‌دهید داناتر (آگاه‌تر) است.
أَعْلَمُ:‌ اسم تفضیل

۶- ﴿… مَنْ بَعَثَنا مِنْ مَرْقَدِنا هٰذا ما وَعَدَ الرَّحْمنُ وَ صَدَقَ الْمُرْسَلُونَ﴾ یس: ۵۲
چه کسی ما را از مرقدمان برانگیخت، این همان وعده خداوند رحمان است و فرستادگان راست گفتند. 
مَرْقَدِنا:‌ اسم مکان / الْمُرْسَلُونَ: اسم مفعول

جواب تمرین ششم صفحه ۲۹ درس دوم عربی یازدهم انسانی

تَرْجِمِ الْأَفعالَ فِی الْجُمَلِ التّالیَةِ؛ ثُمَّ عَیِّنْ بابَ کُلٍّ مِنها.
افعال را در جملات زیر ترجمه کنید: سپس باب هر کدام را مشخص کنید.

۱- أَنْشَدْنا فِی الِاصْطِفافِ الصَّباحیِّ.
در صف صبحگاه شعر سرودیم
باب: أفعال

۲- سَنَتَخَرَّجُ مِنَ الْمَدرَسَةِ بَعْدَ سَنَةٍ.
سالِ بعد از مدرسه دانش آموخته می‌شویم
باب: تَفعُّل

۳- جُنودُنا یُدافِعونَ عَنِ الْوَطَنِ.
سربازانمان از میهن دفاع می‌کنند.
باب: مُفاعَلَة

۴- تَنْفَتِحُ الْأَزهارُ فِی الرَّبیعِ.
شکوفه‌ها در بهار باز می‌شوند.
باب: إنفعال

۵- اَلشَّریکانِ تَعامَلا قَبْلَ سَنَةٍ.
دو شریک سالِ قبل باهمدیگر معامله کردند.
باب: تَفاعُل

۶- یَسْتَخْدِمُ الْمَصنَعُ عُمّالاً.
کارخانه کارگرانی را به کار می‌گیرد.
باب: إستفعال

۷- رَجاءً، عَلِّمْنی الزِّراعَةَ.
لطفاً، به من کشاورزی یاد بده.
باب: تَفعیل

۸- أَشْتَغِلُ عِنْدَ أَبی.
نزد پدرم کار می‌کنم.
باب: إفتعال

جواب و معنی بحث علمی صفحه ۳۰ درس دوم عربی یازدهم انسانی

اُکْتُبْ حَوْلَ أَحَدِ هٰؤلاءِ الشُّعَراءِ الْإیرانیّینَ.
در مورد یکی از این شاعران ایرانی زیر مطلبی بنویس.

جواب و معنی بحث علمی صفحه ۳۰ درس دوم عربی یازدهم انسانی

پاسخ: مولانا جلال الدین محمد بلخی، المعروف باسم مولانا، کان شاعرًا وفیلسوفًا وعارفًا إیرانیًا کبیرًا. ولد فی القرن السابع الهجری فی مدینه بلخ وتوفی فی القرن الثامن الهجری فی مدینه قونیه فی ترکیا. کان مولانا من أعظم الشعراء فی العصر الإسلامی وتحظى أعماله، وخاصه شعره العاطفی، بشعبیه کبیره فی جمیع أنحاء العالم.

ترجمه: مولانا جلال الدین محمد بلخی، معروف به مولانا، شاعر، فیلسوف و عارف بزرگ ایرانی بود. او در قرن هفتم هجری در شهر بلخ متولد شد و در قرن هشتم هجری در شهر قونیه در ترکیه درگذشت. مولانا از شاعران بزرگ دورهٔ اسلامی بود و آثار او، به ویژهٔ شعرهای عاشقانهٔ او، همچنان در سراسر جهان محبوبیت دارند.

توجه: برای مشاهده سایر تمرینات و معنی متن درس اول عربی یازدهم انسانی، وارد لینک «ترجمه متن درس دوم عربی یازدهم انسانی» شوید.

قبلی: ترجمه متن درس اول عربی یازدهم انسانی
جواب تمرین های درس اول عربی یازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه یازدهم انسانی متوسطه دوم ، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی یازدهم علوم انسانی ، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب تمرین های درس 2 دوم کتاب عربی یازدهم متوسطه دوم رشته علوم انسانی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + هفده =