جواب کارگاه تحلیل فصل دوم علوم و فنون یازدهم انسانی ⚡️ صفحه ۵۵ و ۵۶
پاسخ و حل سوال های کارگاه تحلیل فصل 2 دوم صفحه 55 و 56 کتاب علوم و فنون ادبی 2 پایه یازدهم انسانی
جواب کارگاه تحلیل فصل دوم علوم و فنون یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات کارگاه تحلیل فصل ۲ دوم صفحه ۵۵ و ۵۶ کتاب علوم و فنون ادبی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
پاسخ سوالات درس بعدی: جواب خودارزیابی درس هفتم علوم و فنون یازدهم انسانی
جواب کارگاه تحلیل فصل دوم صفحه ۵۵ و ۵۶ علوم و فنون ادبی یازدهم انسانی
۱) غزل زیر را از نظر سبک شناسی بررسی و تحلیل کنید:
من ندانستم از اوّل که تو بی مهر و وفایی / عهد نابستن از آن به که ببندی و نپایی
دوستان عیب کنندم که چرا دل به تو دادم / باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی
آن نه خال است و زنخدان و سر زلف پریشان / که دل اهل نظر برد که سری است خدایی
عشق و درویشی و انگشتنمایی و ملامت / همه سهل است، تحمل نکنم بار جدایی
گفته بودم چو بیایی، غم دل با تو بگویم / چه بگویم؟ که غم از دل برود چون تو بیایی
شمع را باید از این خانه به در بردن و کشتن / تا به همسایه نگوید که تو در خانهٔ مایی
سعدی آن نیست که هرگز ز کمندت بگریزد / که بدانست که در بند تو خوش تر ز رهایی سعدی
پاسخ: تاریخ ادبیات: سعدی شاعر قرن هفتم است که غزلیات عاشقانهٔ او وی را در میان شاعران این قرن و البته در میان غزلسرایی فارسی برجسته و ممتاز ساخته است.
سبکشناسی: محتوای عاشقانهی غزل اولین ویژگی بارز سبکی است که آن را در آثار سبک عراقی قرار میدهد. ذکر تخلّص در این غزل نیز از ویژگی مختصات سبکب آن است؛ زیرا جایگاه تخلّص در انتهای غزل در سبک عراقی تثبیت میشود. کاربرد آرایههای علم بدیع و بیان نیز از دیگر ویژگیهای سبکی غزل بالا است. آرایههایی چون تضاد (ببندی و نپایی)، تکرار (خانه در بیت سوم، دل در بیت پنچم)، تناسب (کمند، بند، رهایی در بیت آخر)، کنایه (دل دادن: عاشق شدن؛ انگشتنمایی؛ رسوایی) محتوای عاشقانه و مضمون شکایت از فراق و بیمهری معشوق نیز از ویژگیهای بارز فکری غزل فوق است.
موسیقی شعر: وزن غزل بالا از چهار پایه آوایی همسان تشکیل شده است و وزن واژهی فعلاتن چهار بار در آن تکرار شده است.
۲) متن زیر را از نظر زیباییشناسی بررسی نمایید:
«فراش باد صبا را گفته تا فرش زمرّدین بگسترد و دایة ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات در مهد زمین بپرورد. درختان را به خلعت نوروزی قبای سبز ورق در بر گرفته و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربیع کلاه شکوفه بر سر نهاده.» سعدی
پاسخ: عبارت بالا برگزیده از کتاب گلستان سعدی است که نثری موزون و مسجّع دارد. کاربرد آرایههایی همچون تشبیه (مهد زمین، فراش باد صباد و دایه ابر بهاری)، استعاره (فرش زمرّدین استعاره از گیاهان) و تشخیص (خلعت نوروزی پوشیدن درختان بهاری، فراش بودن باد صبا و قدم بهار) به زیبایی این عبارت افزوده است.
قلمرو زبانی: قالب غزل / قافیه در مصراع اول و همه در مصراع های زوج / فراش: فرشگستر، گسترنده فرش / دایه: زنی که به جای مادر به کودک شیر میدهد یا از او پرستاری میکند / بنات: ج بنت، دختر / را: حرف اضافه «به» / نبات: گیاه، رستنی / مهد: گهواره / خلعت: جامگی / قبا: جامه، جامهای که از سوی پیش باز است و پس از پوشیدن دو طرف پیش را با دکمه به هم پیوندند / ورق: برگ / بر: پهلو، آغوش / شاخ: شاخه / قدوم: آمدن، قدم نهادن، فرارسیدن / موسم: فصل، هنگام، زمان / ربیع: بهار
قلمرو ادبی: فرّاش باد صبا، دایه ابر بهاری، بنات نبات، مهد زمین هر چهار مورد اضافه تشبیهی / فرش زمرّدین: استعاره از سبزه و چمن / فرّاش، فرش، بگسترد: مراعات نظیر / فرّاش، فرش: هم ریشگی / باد صبا، ابر بهار، نبات، زمین: تناسب / دایه، بنات، مهد، بپرورد: تناسب / کلّ عبارت آرایه تشخیص دارد./ بگسترد، بپرورد، سجع / مهد زمین: تلمیح به آیه: الم نَجعل الارضَ مِهاداً / جانبخشی در سراسر عبارت / اضافه تشبیهی: قبای سبز ورق، اطفال شاخ، کلاه شکوفه/ بر: مجاز از تن / در بر گرفتن: کنایه از پوشیدن / اطفال شاخ را: «را» فک اضافه «بر سر اطفال شاخ» / قدوم موسم ربیع: تشخیص / ربیع: بهار / خلعت نوروزی، موسم ربیع: مراعات نظیر/ شاخ، درخت، ورق، شکوفه، نوروز، ربیع: مراعات نظیر/ بر: مجاز از تن/ نوروز، خلعت، قبا: مراعات نظیر / اطفال، کلاه، سر: مراعات نظیر / بر، سر: جناس / گرفته، نهاده: سجع
بازگردانی: به باد صبا که مانند فراش است گفته تا سبزه و چمن را بگستراند و به ابر بهاری که مانند دایه است گفته تا گیاهان را که همچون دختراناند در زمین پرورش دهد. خداوند درختان را پربرگ کرده است و برگهایشان مانند قبای سبز رنگ است و شاخهها با آمدن فصل بهار پر از شکوفه شدهاند و شکوفههایشان مانند کلاه است.
۳) وزن بیت زیر را بنویسید.
ز یزداندان، نه از ارکان که کوتهدیدگی باشد / که خطّی کز خرد خیزد، تو آن را از بنانبینی سنایی
قلمرو فکری: عشق زمینی شکوه از بی وفایی معشوق. ستایش معشوق. غیر قابل تحمل بودن فراق. ترجیح عاشق برای افتادن در دام معشوق.
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
پایههای آوایی | ز یَز دان دان | نَ از ار کان | کِ کو تَه دی | دِ گی با شَد |
پایههای آوایی | کِ خَط طی کَز | خِ رَد خی زَد | تُ آن را از | بَ نان بی نی |
نشانههای هجایی | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ | U ـ ـ ـ |
وزن | مَفاعیلُن | مَفاعیلُن | مَفاعیلُن | مَفاعیلُن |
پاسخ سوالات درس قبلی: جواب خودارزیابی درس ششم علوم و فنون یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات کارگاه تحلیل فصل ۲ دوم صفحه 55 و 56 کتاب علوم و فنون ادبی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖
بنات و نبات جناس نیستن چون در دو حرف اختلاف دارن
عالی و کامل
خوبه ولی وقتی بیت هست،میگید اینجا جمله هست،و وقتی هم که جمله هست بیت میگید ،انسان قاطی میکنه
قلمرو زبانی و ادبی در فعالیت دو جابه جا نوشته شده