جواب کارگاه تحلیل فصل دوم علوم و فنون یازدهم انسانی ⚡️ صفحه ۵۵ و ۵۶
پاسخ و حل سوال های کارگاه تحلیل فصل 2 دوم صفحه 55 و 56 کتاب علوم و فنون ادبی 2 پایه یازدهم انسانی
جواب کارگاه تحلیل فصل دوم علوم و فنون یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات کارگاه تحلیل فصل ۲ دوم صفحه ۵۵ و ۵۶ کتاب علوم و فنون ادبی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
همچنین بخوانید: جواب خودارزیابی درس ششم علوم و فنون یازدهم انسانی
جواب کارگاه تحلیل فصل دوم صفحه ۵۵ و ۵۶ علوم و فنون ادبی یازدهم انسانی
۱) غزل زیر را از نظر سبک شناسی بررسی و تحلیل کنید:
من ندانستم از اوّل که تو بی مهر و وفایی / عهد نابستن از آن به که ببندی و نپایی
دوستان عیب کنندم که چرا دل به تو دادم / باید اول به تو گفتن که چنین خوب چرایی
آن نه خال است و زنخدان و سر زلف پریشان / که دل اهل نظر برد که سری است خدایی
عشق و درویشی و انگشتنمایی و ملامت / همه سهل است، تحمل نکنم بار جدایی
گفته بودم چو بیایی، غم دل با تو بگویم / چه بگویم؟ که غم از دل برود چون تو بیایی
شمع را باید از این خانه به در بردن و کشتن / تا به همسایه نگوید که تو در خانهٔ مایی
سعدی آن نیست که هرگز ز کمندت بگریزد / که بدانست که در بند تو خوش تر ز رهایی سعدی
پاسخ: تاریخ ادبیات: سعدی شاعر قرن هفتم است که غزلیات عاشقانهٔ او وی را در میان شاعران این قرن و البته در میان غزلسرایی فارسی برجسته و ممتاز ساخته است.
سبکشناسی: محتوای عاشقانهی غزل اولین ویژگی بارز سبکی است که آن را در آثار سبک عراقی قرار میدهد. ذکر تخلّص در این غزل نیز از ویژگی مختصات سبکب آن است؛ زیرا جایگاه تخلّص در انتهای غزل در سبک عراقی تثبیت میشود. کاربرد آرایههای علم بدیع و بیان نیز از دیگر ویژگیهای سبکی غزل بالا است. آرایههایی چون تضاد (ببندی و نپایی)، تکرار (خانه در بیت سوم، دل در بیت پنچم)، تناسب (کمند، بند، رهایی در بیت آخر)، کنایه (دل دادن: عاشق شدن؛ انگشتنمایی؛ رسوایی) محتوای عاشقانه و مضمون شکایت از فراق و بیمهری معشوق نیز از ویژگیهای بارز فکری غزل فوق است.
موسیقی شعر: وزن غزل بالا از چهار پایه آوایی همسان تشکیل شده است و وزن واژهی فعلاتن چهار بار در آن تکرار شده است.
۲) متن زیر را از نظر زیباییشناسی بررسی نمایید:
«فراش باد صبا را گفته تا فرش زمرّدین بگسترد و دایة ابر بهاری را فرموده تا بنات نبات در مهد زمین بپرورد. درختان را به خلعت نوروزی قبای سبز ورق در بر گرفته و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربیع کلاه شکوفه بر سر نهاده.» سعدی
پاسخ: عبارت بالا برگزیده از کتاب گلستان سعدی است که نثری موزون و مسجّع دارد. کاربرد آرایههایی همچون تشبیه (مهد زمین، فراش باد صباد و دایه ابر بهاری) استعاره (فرش زمرّدین استعاره از گیاهان) تشخیص (خلعت نوروزی پوشیدن درختان بهاری، فراش بودن باد صبا و قدم بهار) و جناس (بنات و نبات) به زیبایی این عبارت افزوده است.
قلمرو ادبی: قالب غزل. قافیه در مصراع اول و همه در مصراع های زوج. تضاد در بیت اول.کنایه (دل دادن)
قلمرو زبانی: در بیت دوم. تشخیص در بیت سوم. واج آرایی و تشبیه فشرده ترکیبی (بار جدایی) در بیت چهارم. تضاد در بیت پنجم. واج آرایی.کنایه (دل بردن)، تشبیه و مراعات النظیر در بیت ششم. تخلص، مراعات النظیر، تضاد و مجاز در بیت هفتم.
۳) وزن بیت زیر را بنویسید.
ز یزداندان، نه از ارکان که کوتهدیدگی باشد / که خطّی کز خرد خیزد، تو آن را از بنانبینی سنایی
پاسخ: در جدول زیر می توانید مشاهده کنید:
پایههای آوایی | من ن دا نس | ت م زو ول | کِ تُ بی مه | رُ و فا یی |
پایههای آوایی | عه دُ نا بس | ت ت زا به | کِ بِ بن دی | یُ ن یا یی |
نشانههای هجایی | – U – – | UU – – | UU – – | UU – – |
وزن | فاعلاتن | فعلاتن | فعلاتن | فعلاتن |
قلمرو فکری: عشق زمینی شکوه از بی وفایی معشوق. ستایش معشوق. غیر قابل تحمل بودن فراق. ترجیح عاشق برای افتادن در دام معشوق.
همچنین بخوانید: جواب خودارزیابی درس پنجم علوم و فنون یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات کارگاه تحلیل فصل ۲ دوم صفحه 55 و 56 کتاب علوم و فنون ادبی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖
عالی و کامل
خوبه ولی وقتی بیت هست،میگید اینجا جمله هست،و وقتی هم که جمله هست بیت میگید ،انسان قاطی میکنه
قلمرو زبانی و ادبی در فعالیت دو جابه جا نوشته شده