جواب سوالات درس اول فارسی هفتم صفحه ۱۴ و ۱۶ زنگ آفرینش
پاسخ و حل پرسش های خودارزیابی ، کار گروهی و فعالیت های نوشتاری صفحه 14 و 16 درس اول زنگ آفرینش ادبیات فارسی هفتم
جواب سوالات صفحه ۱۴ و ۱۶ درس اول فارسی هفتم ؛ در این نوشته از بخش آموزش و پرورش ماگرتا به پاسخ و جواب سوال های خودارزیابی صفحه ۱۴ ، کار گروهی و فعالیت های نوشتاری صفحه 16 درس اول زنگ آفرینش کتاب ادبیات فارسی پایه هفتم متوسطه اول پرداخته ایم. در ادامه با ما همراه باشید.
بعدی: معنی حکایت اندرز پدر فارسی هفتم
معنی کلمات و آرایه های درس دوم فارسی هفتم چشمه معرفت و کژال
جواب سوالات صفحه ۲۱ و ۲۲ درس ۲ دوم فارسی هفتم
جواب فرصتی برای اندیشیدن صفحه ۲۹ فارسی هفتم
جواب سوال های خودارزیابی صفحه ۱۴ درس اول فارسی هفتم
سوال ۱) چه کسانی در کلاس جنگل سبز، آرزوهای خود را مطرح کردند؟
پاسخ: شبنم، دانه، غنچه، جوجه گنجشک، جوجه گنجشک پرستو، جوجه های کبوتران و معلم
سوال ۲) منظور شبنم از جمله «می خواهم آفتاب شوم» چیست؟
پاسخ: منظور شبنم این است که می خواهد با گرمای خورشید بخار شود و به آسمان برود و با خورشید یکی شود.
سوال ۳) اگر شما در جنگل سبز بودید، چه آرزویی داشتید؟
پاسخ: برای نمونه: آرزو می کردم جای رودخانه بودم، پس از جاری شدن و طی کردن مسافت های بسیار و کسب تجربه های گوناگون به دریا می پیوستم.
نمونه دیگر: آرزو می کردم کاش می شد هیچ درختی قطع نشود و هر روز درختی می کاشتیم.
پاسخ سوالات کار گروهی صفحه ۱۶ درس اول فارسی هفتم
سوال ۱) درباره تعداد جمله های بند دوم شعر (بیت ۳ و ۴)، گفت و گو کنید.
پاسخ: جمله با فعل های: بودند، بود (مصراع ۲). بود (مصراع ۴) و فعل حذف شده در مصراع ۳، داشت. از مفهوم به این فعل پی می بریم. (حذف به قرینهی معنوی) صورت گرفته است.
سوال ۲) شعر را به صورت نمایش در کلاس اجرا کنید.
پاسخ: برای اجرای نمایشی شعر «زنگ آفرینش» در کلاس، میتوانید از ساختار زیر استفاده کنید:
شخصیتها
- معلّم
- شبنم
- دانه
- غنچه
- جوجه گنجشک
- جوجه پرستو
- جوجه کبوتران
صحنهگذاری
- محل اجرا: یک فضای کلاس درس با دکوراسیون بهاری، شامل گلها و درختان.
- نورپردازی: نور ملایم و رنگی برای ایجاد حس شاداب و بهاری.
دیالوگها و حرکات
(معلّم با چهرهای خندان وارد کلاس میشود.)
معلّم: (با خوشحالی) سلام بچهها! امروز موضوع انشای شما «آرزوی شما در آینده» است. بیایید آرزوهایتان را بشنویم!
(بچهها دور هم جمع میشوند و هر کدام به نوبت جلو میآیند.)
شبنم: (با انرژی) من میخواهم آفتاب شوم!
(دستش را به سمت آسمان بلند میکند.)
ذره ذره به آسمان بروم و ابر شوم، دوباره آب شوم!
(دانه آرام به جلو میآید.)
دانه: (با اعتماد به نفس) من هم آرزو دارم باغی بزرگ شوم!
(دستش را به شکل درخت در میآورد.)
تا ابد سبزِ سبز خواهم ماند!
(غنچه با حسرت جلو میآید.)
غنچه: (با صدای ملایم) گرچه دل تنگم،
(دستش را بر سینهاش میگذارد.)
اما مثل لبخند، باز خواهم شد!
(جوجه گنجشک با هیجان جلو میآید.)
جوجه گنجشک: (با لحن شاد) من میخواهم روی هر شاخه جیک جیک کنم!
(دستهایش را باز کرده و به اطراف اشاره میکند.)
در دل آسمان، رها باشم!
(جوجه پرستو با آرزو جلو میآید.)
جوجه پرستو: (با هیجان) کاش با باد رهسپار شوم!
(دستش را به سمت افق دراز میکند.)
تا افقهای دور کوچ کنم!
(جوجه کبوتران با صدای هماهنگ جلو میآیند.)
جوجه کبوتران: (همزمان) کاش میشد کنار هم باشیم!
(دستهایشان را به هم وصل کرده و دور هم حلقه میزنند.)
توی گلدستههای یک گنبد روز و شب، زائر حرم باشیم!
پایان نمایش
(پس از بیان آرزوها، بچهها دوباره به سمت معلّم برمیگردند.)
معلّم: (با لبخند) آرزوهایتان چه رنگین است!
(به آرامی دستش را بر روی قلبش میگذارد.)
کاش روزی به کام خود برسید، بچهها، آرزوی من این است!
نکات اجرایی
- حرکات بدنی: هر شخصیت باید حرکات مرتبط با آرزوی خود را انجام دهد.
- احساسات: احساسات هر شخصیت باید از طریق لحن صدا و حرکات بدنی منتقل شود.
- لباسها و دکوراسیون: استفاده از لباسهای رنگی و دکورهای طبیعی برای ایجاد حس بهاری.
این نمایش نه تنها مفهوم شعر را منتقل میکند بلکه انگیزهای برای دانشآموزان برای بیان آرزوهای خود ایجاد خواهد کرد.
جواب سوالات فعالیت های نوشتاری صفحه 16 درس اول فارسی هفتم
سوال ۱) واژه صحیح را با توجّه به معنی جمله در جای خالی قرار دهید. (پاسخ صحیح با رنگ آبی مشخص شده است)
الف) مسلمانان دو ماه محرّم و صفر را گرامی میدارند. (سفر، صفر)
ب) هیچ کس او را نمی شناسد؛ او در اینجا غریب است. (قریب، غریب)
سوال ۲) با حروف زیر، چهار کلمه بنویسید که ارزش املایی داشته باشد.
(م، ح، ر، ز، ت، ی)
پاسخ: زحمت، حرم، حریم، تمیز، حرمت، تیز، مرز، رمز، تحریم، حرمت، تمیز
توجه: برای مشاهده معنی کلمات و آرایه های ادبی درس اول فارسی هفتم، وارد لینک «معنی شعر درس اول زنگ آفرینش فارسی هفتم» شوید.
قبلی: معنی شعر ستایش یاد تو فارسی هفتم
توجه: شما دانش آموزان پایه هفتم متوسطه اول عزیز اگر می خواهید به راحتی به معنی کلمات و جواب سوال های کتاب فارسی هفتم دسترسی داشته باشید، تنها کافیه جواب و معنی کلمات درس مورد نظرتان را به همراه عبارت « ماگرتا » در گوگل جست و جو کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات صفحه ۱۴ و ۱۶ درس اول زنگ آفرینش فارسی هفتم ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و توانسته باشید تا از آن استفاده و بهره برده باشید.
خوب بود من راضیم😍❤️
این سایت عالیه همیشه از این سایت استفاده میکنم
ماگرتا بهترین برنامه هس ممنون از شما😎😎👌🏻:/ :/
خوب بود⭐⭐⭐⭐⭐
عالی بود
عالیی بود ممنون
عالی بود دست سازندش دردنکنه
واقعا ممنونم ازمدیریت شما👌
عالی حرف نداره ممنون ماکارانی
آفرین به کسی که این درس ها رو یاد داره و این که به ما هم کمک کرده و حالا سر امتحان تر بزن و بیچاره شو برو حفظ کن کم نیاری یه وقت😎🤣😘
آفرین به کسی که این درس رو یاد داره وا اینکه به ما هم کمک کرده و سر امتحان بیچاره می شه حالا برو حفظ کن بدو😂🤣😎
عالی👏❤
کامل بود ممنون از مدیر سایت
عالی 🌹
خوب بود
آرزو میکنم ۸ ساعت از عمرم تو مدرسه به فنا نمیرفت
خوب بود
به تو چه
عالیییه مرسی…
آره واقعا
هیچی نداشت ولی بازم مرسی از سازندش
سازندش چیه مگه برنامه یا بازیه😂
آره والا منظورش اینه که دست کسی که این مطالب و گذاشته در نکنه. 🤣🤣🤣🤣
عالی😍
عالی
عالی بود 😄😍😍
عالی🤩😍😘😎
عالییییییییی بهتریننننننننننننننننههههههههههههه
خوبه ممنون
خیلی خوب بود ممنون دست سازندش درد نکنه 😍😍😍😍😍😍
عالی بود
سلام بهترین بود دوسش داشتم