مطلب پیشنهادی :
ad
+
سبک زندگی

سوالات متن درس هشتم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب

نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 8 هشت فنون اقناع (2) تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم و یازدهم با جواب

سوالات متن درس هشتم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۸ هشتم فنون اقناع (۲) کتاب تفکر و سواد رسانه ای کلاس دهم و یازدهم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: سوالات متن درس هفتم تفکر و سواد رسانه ای دهم

سوالات متن درس هشتم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب
سوالات متن درس هشتم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب

نمونه سوال های امتحانی متن درس 8 هشتم تفکر دهم با جواب

نمونه سوالات متن درس هشتم تفکر و سواد رسانه ای دهم :

۱) روش گرم و صمیمی در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: این روش که در واقع شکل دیگری از فن تداعی معانی است، سعی می‌کند با ارائه تصویری از محیطی صمیمی و گرم (خصوصاً از خانواده، کودکان یا حیوانات)، راحتی، فراغت و نشاط را برای تأثیر بیشتر بر مخاطب شبیه سازی کند.

۲) روش تملّق در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: قانع کنندگان چاپلوسی کردن را دوست دارند، چون آنها را به هدفشان نزدیک‌تر می‌کند. احتمالاً تا به حال به آگهی‌هایی برخورد کرده‌اید که به شما می‌گوید: «شما فوق‌العاده‌اید»، «کیفیت حق شماست»، «شما شایستۀ رسیدن به قله‌های بزرگ هستید» این طور پیام‌ها به طور پنهان جملات تملق آمیزی هستند برای متقاعد ساختن شما.

۳) روش کلمات پر زرق و برق در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: برخی از کلمات و اصطلاحات هستند که تقریبا راجع به پذیرش آنها در جامعه اتفاق نظر وجود دارد. این گونه کلمات به اصطلاح پر فضیلت مثل تمدن، مردم سالاری، حقوق بشر، آزادی، زیبایی، عشق و … معمولا در بسیاری از پیام‌های رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند تا مخاطب نسبت به پذیرش آن پیام بیشتر قانع شود.

قانع کنندگان از این گونه کلمات به این امید استفاده می‌کنند که ما پیام‌های آنها را بپذیریم بدون آنکه ادعای آنها را برای دستیابی به معانی آن کلمات مورد آزمایش قرار دهیم.

۴) روش نام گذاری (برچسب زدن) در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: این فن برخلاف فن کلمات پر زرق و برق، یک شخص، یک موضوع یا یک ایده را به نام‌هایی با ویژگی منفی (مثل دروغ گو، سخن چین، تروریست، خرابکار و …) پیوند می‌زند. قانع کنندگان از این فن استفاده می‌کنند تا ما یک شخص، یک موضوع یا یک ایده را بر اساس همان نمادهای منفی بدون بررسی مستندات و دلایل آن رد کنیم. در این فن در حالتی زیرکانه‌تر، از واژه‌های نرم تری (مثل منفعل، تنبل و …) برای برچسب زنی استفاده می‌شود.

۵) روش حسن تعبیر (معادل سازی) در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: همان طور که فنون «کلمات پر زرق و برق» و «برچسب زنی» مخاطب را به طور احساسی با کلمات پیشنهادی تحریک می‌کنند، فن معادل سازی نیز تلاش می‌کند تا با خوشایند سازی کلمات نامطلوب، ذهن مخاطب را به خود نزدیک‌تر کند. این فن در واقع جایگزین کردن کلماتی مطلوب به جای اصطلاحات و موضوعات ناخوشایند است تا مخاطب نسبت به آن پذیرش بیشتری داشته باشد.

۶) روش تازگی در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: ما چیزهای تازه و جدید را دوست داریم، چون به باور بسیاری از ما، چیزها، ایده‌ها، محصولات و موضوعات جدید بهتر از قدیمی‌ها است. شاید سرعت بالای تغییرات فناوری در عصر حاضر یکی از دلایل این موضوع باشد. مدام محصولات و ایده‌های نو و به روز جای قدیمی را می‌گیرند و ما را به مصرف چیزهای جدید ترغیب می‌کنند.

۷) روش نوستالژی (خاطره انگیز) در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: نوستالژی یا خاطره انگیز، یک احساس دلتنگی همراه با شادی به اشیا، اشخاص و موقعیت‌های گذشته است. نوستالژی حس غریبی از دوست داشتن اتفاقات گذشته است. همه دوست دارند خاطرات بد را فراموش کنند و خاطرات خوب را به یاد بیاورند. بنابراین، هر چیزی که خاطرات خوب قدیمی را برای ما زنده کند، بیشتر می‌تواند ما را به پذیرش خود قانع کند.

۸) روش پرسش‌های معلوم الجواب در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: گاهی وقت‌ها باید سؤال‌هایی پرسید که جوابش کاملاً معلوم است. این پرسش‌ها طوری طراحی می‌شوند که مخاطب کاملاً صحت گفتۀ سؤال کننده را تائید کند مثلاً: «آیا شما می‌خواهید قرض‌هایتان را پس بدهید؟» یا «آیا شما دوست دارید خیلی زود از سردرد رهایی پیدا کنید؟» معلوم است که هیچ کس پاسخی منفی به این سؤالات نمی‌دهد. این گونه سؤالات ذهن مخاطب را برای پیشنهادهای بعدی آماده می‌کنند.

۹) روش شواهد علمی در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: در این روش از خروجی‌ها و نتایج علمی کار پژوهشگران و دانشمندان مثل نمودارها، آمارها، نتایج آزمایشگاهی و … برای اثبات موضوعی استفاده می‌شود.

از آنجا که ما به نتایج کار علمی آنها اعتماد داریم و امکان دستیابی به این نتایج از طرف خود ما مهیا نیست، معمولاً این شواهد علمی و نتایج حاصل از آنها را راحت‌تر می‌پذیریم.

۱۰) روش راه حل های ساده در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: امروزه، زندگی پیچیده شده است. متغیرهای زیادی در مسائل و مشکلات دخیل هستند و از این رو حل آنها نیز پیچیدگی‌های خودش را پیدا کرده و به این سادگی‌ها میسّر نیست. همین واقعیت و سر و کله زدن روزانه با این مشکلات پیچیده، در بسیاری از ما اضطراب و نگرانی ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی قانع کنندگان در پیام‌های رسانه‌ای سعی می‌‌کنند با ساده کردن مسئله و چشم پوشی از پیچیدگی‌های آن، راه حل‌های ساده‌ای برای حل این مشکلات ارائه کنند که در بسیاری از مواقع هم به راحتی مورد پذیرش مخاطبان قرار می‌گیرد.

۱۱) روش کاریزما در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: کاریزما یا گیرایی در لغت به معنای دارا بودن صفت‌های ویژه و ممتاز و منحصر به فردی است که مورد پسند و ستایش تعداد زیادی از دیگر انسان‌ها است. جاذبه‌ای انفرادی (فردی) که اثری اجتماعی (جمعی) دارد. کاریزما یک هالۀ مقدس و یک ارزش بزرگ اجتماعی و فرهنگی است که به واسطۀ اتفاقات و جریانات عمیق اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به دور برخی از افراد تنیده می‌شود. از طرفی دیگر برخی افراد هم ذاتا به دلیل ویژگی‌های درونی می‌توانند شخصیت کاریزماتیک پیدا کنند.

۱۲) روش دروغ بزرگ در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی که خود یکی از بزرگ‌ترین مبلغان سیاسی قرن بود، اعتقاد داشت که مردم به دروغ‌های کوچک بیشتر از دروغ‌های بزرگ مشکوک می‌شوند و احتمالاً با فنونی شبیه همین بود که توانست جان و روح مردم آلمان را اسیر اندیشه‌های بلند پروازانه و نژاد پرستانۀ خود کند. دروغ بزرگ در واقع چیزی بیشتر از اغراق، بزرگ نمایی و مبالغه است که با آن چنان اعتماد یا کاریزمایی گفته می‌شود که مخاطب، بدون تعقل آن را می‌پذیرد.

۱۳) روش شیب لغزان در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: در این فن به جای پیش بینی یک آیندۀ مثبت، یک برونداد منفی هشدار داده می‌شود. بر اساس این فن یک ایده یا یک موضوع حتی مثبت با این استدلال رد می‌شود که این ایده می‌تواند گام‌های اولیه‌ای برای افتادن در یک شیب لغزنده باشد و در آینده منجر به پیامد‌های ناگواری برای مخاطب بشود.

نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.

همچنین بخوانید: جواب درس هفتم تفکر و سواد رسانه ای

سوالات متن درس ۸ هشتم تفکر و سواد رسانه ای دهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 😊

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =