اخبارعلمی

تحقیق درباره غلامرضا تختی ✍️ به صورت خلاصه

تحقیق کوتاه درمورد زندگینامه و فعالیت های سیاسی غلامرضا تختی کشتی گیر بزرگ ایرانی

تحقیق کوتاه درباره غلامرضا تختی و زندگینامه او ؛ غلامرضا تختی یکی کشتی گیران و پهلوانان معروف در دوره معاصر است که توانست رکوردها و مدال‌های زیادی را بدست آورد. در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم درباره این پهلوان غیور ایرانی مطالبی را ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره شهید مطهری

تحقیق درباره غلامرضا تختی

زندگینامه غلامرضا تختی

غلامرضا تختی در ۵ شهریور سال ۱۳۰۹‌ در شهر تهران متولد شد او دو برادر و دو خواهر داشت و از همه آن‌ها بزرگتر بود، او تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان حکیم نظامی تهران گذراند و سپس ترک تحصیل کرد.

او ورزش زورخانه‌ای و کشتی را نزد پهلوان سید علی حق شناس پهلوان اول ایران تعلیم دید، سپس در سال ۱۳۲۷ به خدمت سربازی رفت و در ۲۵ مهر همان سال در اداره راه آهن تهران استخدام شد.

دوران ورزشی غلامرضا تختی

تختی از سال ۱۳۲۴ کشتی را در زورخانه سید علی آغاز کرد و سپس در ۲۰ سالگی به عضویت باشگاه پولاد درآمد و به صورت حرفه‌ای شروع به یادگیری کشتی زیر نظر حبیب الله بلوار کرد و در همان سال نیز نخستین قهرمانی کشور خود را کسب کرد.

تختی در سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۸ حدود هشت بار قهرمان کشور شد، او در سال ۱۳۵۱ در مسابقات قهرمانی جهان هلسینکی موفق به کسب مدال نقره شد او و سه هم تیمی اش برندگان اولین مدال‌های بین‌المللی تاریخ کشتی ایران بودند.

او سال بعد نیز موفق به کسب مدال نقره شد اما چهار سال بعد به همراه امام علی حبیبی نخستین مدال‌های طلا تاریخ ورزش ایران در المپیک را کسب کردند.

از مهم‌ترین رقیبان تختی در ۱۴ سال حضور او در عرصه کشتی بین‌المللی می‌توان و به وایکینگ پالم سوئدی، پت بلر آمریکایی، عادل آتان ترک، احمد آئیک ترک، الکساندر مدوید بیلورس از شوروی، بوریس کولایف روس، حسن کنگور ترک، عصمت آتلی ترک، ویچزیستیوک روس اشاره کرد. غلامرضا تختی موفق شد سه بار قهرمان کشتی پهلوانی و پهلوان اول ایران شود.

رکوردهای غلامرضا تختی در کشتی

رکوردهای غلامرضا تختی در کشتی

غلامرضا تختی اولین کشتی گیر ایرانی بود که در سه وزن مختلف صاحب مدال‌های جهانی و المپیک شد، همچنین او اولین کشتی گیر ایرانی بود که در سه المپیک مدال گرفت.

تختی با کسب ۷ مدال در رقابت‌های المپیک و قهرمان جهان بیشترین مدال جهان در میان کشتی گیران ایرانی را دارد، همچنین او اولین ورزشکار ایرانی که موفق شود در ۴ المپیک شرکت کند.

فعالیت‌های سیاسی تختی

او از سال ۱۳۳۰ وارد فعالیت‌های سیاسی شد، او ابتدا در حرب زحمتکشان ملت ایران به رهبری خلیل ملکی در آمد و از انشعاب این حرب به حزب نیروی سوم پیوست.

پس از کودتای ۲۸ مرداد غلامرضا تختی در کمیته ورزشکاران نهضت مقاومت ملی فعالیت خود را شروع کرد و پس از تشکیل جبهه ملی دوم به این سازمان وارد شد رفت و آمد های تختی به جبهه ملی باعث نارضایتی ساواک شد از این رو دستگاه ورزش تصمیم گرفت از تمرین‌ها و حضور او در مجامع ورزشی بین‌المللی جلوگیری کند.

مرگ غلامرضا تختی

غلامرضا تختی، پهلوان کشتی مشهور ایرانی، در سال ۱۳۴۷ درگذشت. علت دقیق مرگ او هنوز مورد بحث و جدل است. برخی منابع می‌گویند که او خودکشی کرده است، در حالی که منابع دیگر معتقدند که او به قتل رسیده است. هیچ توضیح رسمی در این مورد ارائه نشده است و راز مرگ او هنوز برای بسیاری از مردم مبهم است. 

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره شهید رجایی
و
تحقیق درمورد خواجه نظام الملک

⭐️ برای درج دیدگاه درمورد تحقیق و زندگینامه غلامرضا تختی پهلوان بزرگ ایرانی به قسمت نظرات همین مطلب مراجعه کنید و دیدگاه خود را برای ما و سایر کاربران بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =