اخبارعلمی

تحقیق درباره سوخت و انواع آن ⚡️ مناسب تمامی پایه ها

مقاله دانش آموزی درباره سوخت شیمیایی و انواع آن

تحقیق درباره سوخت و انواع آن : سوخت‌ها با استفاده از فرایندهای شیمیایی تولید می شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره آتش سوزی جنگل

تحقیق درباره سوخت و انواع آن

سوخت چیست؟

سوخت یک ماده است که با تغییرات شیمیایی حاصل می‌شود و انرژی مفید تولید کرده که بعدا می‌تواند تبدیل به انرژی مکانیکی شود.

فرایند تبدیل سوخت به انرژی شامل واکنش‌های شیمیایی مختلف و گرمازا و واکنش‌های هسته‌ای مانند شکافت هسته‌ای می‌شود. شایع‌ترین منبع سوخت مورد استفاده توسط انسان‌ها هیدروکربن‌ها هستند، همچنین از فلزات رادیو اکتیو نیز استفاده می‌کنند.

انواع سوخت

سوخت‌ها دارای انواع مختلفی هستند اما به طور کلی می‌توان آن‌ها را به سه دسته گروه جامد، گاز و مایع تقسیم کرد.

سوخت جامد

سوخت جامد شامل چوب، زغال سنگ و کک می‌شوند که انسان‌ها در گذشته از چوب به عنوان سوخت استفاده می‌کردند در واقع چوب نخستین سوخت جامدی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین پارافین و پیه دو نوع سوخت جامد هستند اه برای ساختن شمع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما به طور کلی زغال سنگ پرمصرف‌ترین و فراوان‌ترین سوخت در جهان است و مصرف عمده این سوخت در تولید نیروی برق است.

سوخت مایع

اکثر سوخت‌های مایع از جمله بنزین، گازوئیل و نفت سفید از نفت خام تولید می‌شوند، همچنین روغن‌های حیوانی و گیاهی نیز نوعی سوخت محسوب می‌شوند و در برخی از کشورها الکل را به عنوان سوخت مایع استفاده می‌کنند.

سوخت گاز

مهم‌ترین انواع سوخت‌های گازی شامل گاز طبیعی، گاز زغال سنگ و گاز آب می‌شوند. گاز طبیعی در اعماق زمین و مجاورت حوزه‌های نفتی یافت می‌شود و در بیشتر در پخت و پز و تولید حرارت مورد استفاده قرار می‌گیرد گاز زغال سنگ که مخلوطی از گازهای منو اکسید کربن، متان، هیدروژن‌، هیدروکربن و اندکی نیتروژن، اکسیژن و کربن دی اکسید است.

این گاز هنگامی سنگ زغال به کک تبدیل می‌شود تولید می‌شود از گاز زغال سنگ برای تولید الکتریسیته در کارخانه ذوب فلزات استفاده می‌شود، گاز اب نیز ترکیبی از گازهای هیدروژن و منو اکسید کربن است که این گاز با بخار آب از روی کک داغ تولید می‌شود و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. گاز بوتان نیز یکی از سوخت‌های مهم گازی است.

سوخت شیمیایی و انواع آن

سوخت‌های شیمیایی باعث آزاد شدن انرژی از طریق واکنش با مواد اطراف آن‌ها می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها توسط فرایند اکسیداسیون صورت می گیرد.

سوخت‌های زیستی

سوخت‌های زیستی شامل سوخت‌های مایع، جامد یا گاز یا حاصل از زیست توده می‌شوند، زیست توده برای گرم کردن یا تولید برق استفاده می‌شود، سوخت‌های زیستی را می‌توان از منابع مختلفی از جمله گیاهان که به سرعت جایگزین می‌شود بدست آورد.

بسیاری از گیاهان مختلف و مواد مشتق شده از گیاهان برای تولید سوخت زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اولین سوخت به کار گرفته شده توسط انسان‌ها چوب است و تا به امروز به عنوان یک سوخت باقی مانده است.

سوخت‌های فسیلی

سوخت‌های فسیلی شامل زغال سنگ، نفت، هیدروکربن‌ها که از بقایای فسیل شده گیاهان و حیوانات در حرارت بالا و فشار بالا تشکیل می‌شوند.

سوخت‌های هسته‌ای

سوخته هسته‌ای شامل هر نوع ماده‌ای که برای مصرف انرژی هسته‌ای استخراج شده است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره چرخه کربن
و
تحقیق درباره برق گیر

☑️ به پایان تحقیق درباره سوخت و انواع آن رسیدیم امید است، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =