اخبارعلمی

تحقیق در مورد دانه ها کلاس دوم دبستان 🕵️ + انواع آن

مقالات دانش آموزی درباره اجزای دانه ها و انواع آن ها برای کلاس دوم ابتدایی

تحقیق در مورد دانه ها : دانه بخش مهمی از گیاهان هستند و باعث ایجاد گیاه جدید می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با بخش تحقیق ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره لانه سازی پرستو کلاس دوم

تحقیق در مورد دانه ها کلاس دوم دبستان

دانه پیست؟

دانه‌ها، بذر یک گیاه هستند که مقداری از آن درون پوششی با روکش دانه می‌باشد در واقع دانه‌ها محصول تخمک رسیده گیاهان هستند که پس از لقاح و اندکی رشد در گیاه مادر ایجاد می‌شوند دانه‌ها از سه قسمت جنین، آندوسپرم و پوشش دانه تشکیل می‌شوند.

جنین یک گیاه دارای ریشه، ساقه یا چند برگ است، آندوسپرم بافت مغزی دانه است که شامل نشاسته، روغن و پروتئین می‌شود پوشش دانه یک پوشش محافظتش است که می‌تواند بذر برای مدت طولانی نگه دارد. برخی گیاهان دارای دانه و برخی دیگر فاقد دانه هستند مانند گیاهان سرخس‌ها و خزه‌ها که دانه ندارند.

اجزای دانه ها

اجرای دانه‌ها شامل جنین، آندوسپرم و پوشش دانه می‌شوند که هر کدام را در این بخش معرفی خواهیم کرد.

جنین : مهم‌ترین قسمت بذر جنین است همه سلول‌هایی که باید آن را تبدیل به یک جنین بالغ کنند درون آن وجود دارند و جنین شامل بخش‌های زیر می‌شود:

  • اپیکوتیل: یک شاخه کوچک که تبدیل به ساقه گیاه می‌شود.
  • ریشه چه: یک ریشه کوچک جنینی
  • هیپوکوتیل: ریشه اولیه‌ای که اندام گیاه را در خاک محکم نگه می‌دارد.

آندوسپرم : حاوی مواد مغذی همچون نشاسته، پروتئین و کربوهیدرات می‌شود و در زیر پوشش دانه قرار دارد، بذرها تا زمانی که جوانه بزنند با مصرف مواد مغذی زنده می‌مانند.

پوشش دانه : از قسمت‌های داخلی دانه در برابر نور خورشید و آب محافظت می‌کند و مانع ورود انگل به داخل دانه‌ها می‌شود، پوشش دانه شامل لایه بیرونی ضخیم و لایه داخلی نازک می‌شود.

انواع دانه

دانه‌ها بر اساس شکل بذر، نوع استفاده از دانه‌ها یا بر اساس گیاهی باشد که از بذر رشد پیدا می‌کند طبقه بندی می‌شوند اما به دلیل اینکه حدود یک میلیون نوع مختلف دانه وجود دارد تقسیمات بذری کمی دشوار خواهد بود در ادامه می‌خواهیم دو دسته دانه اصلی را معرفی کنیم:

دانه‌های زراعی

امروزه کشاورزان می‌توانند از دو نوع دانه برای کشت استفاده کنند که اولی بذرهای ترکیبی اصلاح شده ژنتیکی یا انتخاب دانه‌های ارگانیک برای بدست آوردن محصولات ارگانیک، دانه های ارگانیک انتخاب بهتری می‌باشد؛ زیرا طبیعی‌تر و ایمن‌تر است انواع دانه‌ها زراعی که برای مقاصد مختلف کشت می‌شوند عبارتند از:

  • دانه‌های غلات که شامل گندم، جو، برنج و ذرت می‌شود.
  • دانه برای پرورش سبزیجات مانند گوجه فرنگی، لوبیا، خیار، کدو، اسفناج و…
  • دانه برای رشد میوه که شامل زردآلو، هلو، شلیل، گل رز و آفتابگردان و… می‌شود.
  • دانه برای رشد گیاهان دارویی مانند جعفری، رزماری، نعناع، مریم گلی و پیازچه

دانه‌های خوراکی

برخی از دانه‌ها، دانه‌های خوراکی هستند مانند غلات، میوه‌ها، دانه‌های برخی از سبزیجات قابل خوردن هستند و در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند، برخی از دانه‌های خوراکی عبارتند از:

  • دانه‌هایی که می‌توان آن‌ها را به صورت خان خورد که شامل دانه‌های آجیل، بادام زمینی، آفتابگردان و… می‌شود.
  • دانه‌هایی که برای تهیه نوشیدنی مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند دانه‌های قهوه.
  • دانه‌هایی که قبل از خوردن باید پخته شوند مانند لوبیا قرمز، لوبیا سفید، سویا، نخود، ماش، چیتی و غیره
  • دانه‌هایی که برای تغذیه پرندگان مورد استفاده قرار می‌گیرند مانند جو دو سر، ارزن، ذرت ترک خورده، آفتابگردان

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره بادسنج کلاس دوم
و
تحقیق در مورد موش کور کلاس دوم

☑️ به پایان متن تحقیق در مورد دانه ها رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − چهار =