مطلب پیشنهادی :
ad
+
خودروفناوری

مقایسه تارا ایران خودرو با شاهین سایپا ♨️ کدام یک بهتر است؟

مقایسه کاملی از خودرو تارا و شاهین از نظر قیمت، طراحی ظاهری و داخلی و موتوریت به طور کامل

مقایسه تارا با شاهین یکی از جذاب ترین مقایسه های خودرویی است که طرفداران دو آتیشه ای دارند. مقایسه مشخصات فنی، ظرفیت ها و طراحی محصولات سدان جدید ایران خودرو و سایپا به آشنایی با این دو خودرو کمک می کند.

در ادامه به مقایسه کامل دو ماشین تارا و شاهین در خودرو ماگرتا می پردازیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی : علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک خودرو

مقایسه تارا با شاهین

جدول مقایسه مشخصات کامل تارا با شاهین

امکانات و مشخصاتتارا ایران خودروشاهین سایپا
نام پیشرانهEC۵M۱۵T
نوع پیشرانه۱.۶ لیتری ۴ سیلندر۱.۵ لیتری ۴ سیلندر
تنفسطبیعیتوربوشارژ
سوپاپ۱۶۸
قدرت۱۱۵ اسب بخار۱۱۰ اسب بخار
گشتاور۱۵۰ نیوتن بر متر۱۶۵ نیوتن بر متر
گیربکس۵ سرعته دستی۵ سرعته دستی
محور محرکجلوجلو
فاصله محوری۲.۶۵۲ میلی متر۲.۶۵۰ میلی متر
طول۴.۵۰۵ میلی متر۴.۴۴۶ میلی متر
عرض۱.۷۴۸ میلی متر۱.۷۷۱ میلی متر
ارتفاع۱.۴۶۶ میلی متر۱.۴۹۰ میلی متر
وزن۱۱۵۰ کیلوگرم۱۲۶۰ کیلوگرم
مصرف سوخت۶.۷ لیترحدود ۱۰ لیتر
ظرفیت باک۵۰ لیتر۴۷ لیتر
حجم صندوق بار۶۴۰ لیتر۴۲۰ لیتر
سایز رینگ۱۵ اینچ۱۵ اینچ
ترمزهادیسکی جلو و عقبدیسکی جلو و عقب
فرمانبرقیهیدرولیک

مقایسه شاهین و تارا از نظر طراحی ظاهری

حال نوبت به مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر ظاهر و طراحی ظاهری و داخلی رسیده است. بدیهی است که شرکت سایپا روند تغییر بصری محصول خود را به شکلی زیباتر انجام داده است. چرا که چهره شاهین به خصوص طراحی چراغ های جلو، جلو پنجره و سپر با دیگر ویژگی های ظاهری بدنه این خودرو همخوانی بیشتری دارد.

با این حال، چهره تارا با عناصر چند ضلعی تزئین شده است و طراحان سعی در ایجاد ظاهری تهاجمی از این سدان جمع و جور داشتند که متأسفانه آنطور که باید دلچسب نشد و تناسب بین چهره این خودرو و سایر خودروها خیلی مطلوب به نظر نمی‌رسد.

چراغ های عقب به هم پیوسته نیز چند ضلعی و زاویه ای هستند، بنابراین نمای عقب تارا آنطور که انتظار داشتیم جذاب به نظر نمی رسد. با این تعبیر به نظر می رسد سایپا شاهین در ظاهر تا حدودی برتر از محصول ایران خودرو بوده و زیبایی بیشتری را به چشم مشتریان منتقل می کند. به خصوص از نظر هماهنگی بین عناصر بدن، سایپا شاهین برتری دارد و امتیاز بیشتری می گیرد.

مقایسه شاهین و تارا از نظر طراحی ظاهری و عقب خودروها

مقایسه تارا و شاهین از نظر طراحی داخلی

از نظر طراحی داخلی هر دو خودرو طراحی چندان مدرن و نوینی بر روی داشبورد خود ندارند و طراحان صرفا با ارائه یک طراحی محافظه کارانه و نه چندان خلاقانه مشکل را حل کردند. البته احتمالا کاهش هزینه های تولید نیز در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

طراحی داشبورد تارا و کنسول مرکزی خلاقانه تر به نظر می رسد و ممکن است بتواند با طعم های بیشتری نسبت به شاهین سازگار باشد. از نظر کیفیت مواد، این دو خودرو تقریباً در یک سطح ظاهر شدند و کیفیت آنها چندان خوب نیست. با این حال، می تواند رضایت نسبی را برای مالکان در محدوده قیمتی خود به ارمغان بیاورد.

به دلیل فاصله بین دو محور تقریباً یکسان، فضای کابین هر دو حریف در یک سطح است و ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال می توانند از این فضا استفاده کنند. البته تارا از نظر ظرفیت صندوق عقب بسیار بهتر از شاهین سایپا است و ارائه محفظه ۶۴۰ لیتری مشکلات سفر خانواده را به حداقل می رساند. از سوی دیگر شاهین تنها حدود ۴۲۰ لیتر در صندوق عقب دارد.

مطلب پیشنهادی : علت بد جا رفتن دنده ماشین چیست

مقایسه تارا و شاهین از نظر طراحی داخلی

مقایسه تارا و شاهین از نظر فنی

ایران خودرو از مدل ارتقا یافته موتور ۲۰۶ برای تارا استفاده کرد. TU5 Plus! این موتور ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی قادر به تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است.

موتور سایپا M15 توربو و نسخه اصلاح شده موتور سایپا تیبا نیز نامیده می شود. این موتور همچنین ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

مدل خودروتاراشاهین
پیشرانهTU5M15T
حجم موتور۱.۶  لیتری۱.۵ لیتری
حداکثر قدرت۱۱۵ اسب بخار۱۱۰ اسب بخار
حداکثر گشتاور۱۵۰ نیوتن بر متر۱۶۵ نیوتن بر متر
گیربگس۵ سرعتِ دستی۵ سرعتِ دستی
مصرف سوخت (ترکیبی)۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
شتاب صفر تا صد۱۲.۵۱۲
حداکثر سرعت۱۸۰۱۷۰
مقایسه موتوریت و فنی تارا با شاهین

مقایسه تارا و شاهین ؛ از لحاظ امنیت و امکانات

سایپا و ایران خودرو با ارائه حداقل تجهیزات مورد نیاز مشتریان سعی در رفع نیازهای کاربران خود داشته اند. فرمان برقی مجهز به كليدهای کنترل، دوربین عقب، سنسور دنده عقب، شیشه‌ بالابرهای برقی، آينه‌های جانبی تاشونده برقی گرمکن‌ دار، سیستم تهویه اتوماتیک، صفحه نمايش ۷ اينچی لمسی، سانروف، چراغ مه‌شكن جلو و عقب دیلایت، اتولایت و چراغ مشایعت مهمترین تجهیزات رفاهی شاهین هستند، اما تارا در مقایسه با شاهین فاقد تهویه اتوماتیک ، سانروف، دوربین عقب نمایشگر لمسی و تاشوندگی برقی آینه های بغل است؛ بنابراین در مقایسه سایپا شاهین و تارا ایران خودرو از نظر امکانات و آپشن‌ها باید بگوییم که شاهین دنده‌ای امکانات رفاهی بیشتری را نسبت به تارا دستی در اختیار کاربران قرار خواهد داد.

تجهیزاتتاراشاهین
چراغروشنایی روزروشنایی روز
سیستم‌های مولتی مدیادارددارد
صفحه نمایشنمایشگر لمسینمایشگر لمسی
رینگ‌هاآلومینیومیآلومینیومی
آینهتاشو برقیتاشو برقی
تهویه مطبوعاتوماتیکاتوماتیک
صندلیبرقیبرقی
شیشهمعمولیمعمولی
سیستم‌های هشداردهندهسنسور نور و بارانسنسور نور و باران
سایر امکاناتاستارت دکمه‌ای دوربین عقباستارت دکمه‌ای دوربین عقب

مقایسه تارا و شاهین از نظر ایمنی

شرکت خودروسازی سایپا موفق به کسب استاندارد اروپایی ECE در تست برخورد از جلو و کنار برای شاهین شد. بنابراین واضح است که این شرکت نسبت به سایر رقبا به ایمنی محصول جدید خود اطمینان بالایی دارد. از طرفی ایران خودرو با تارا در تست تصادف بین المللی شرکت نکرده است.

اما با توجه به همسان بودن پلت فرم آن با پژو 301 که موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه معتبر یورو انکاپ شده است، می توان تا حدودی از ایمنی این محصول ایران خودرو اطمینان داشت. با این حال نمی توان به طور دقیق گفت که کدام یک از این دو خودرو نسبت به دیگری ایمن تر است و تنها می توان امیدوار بود که هر دو سدان جدید ایرانی حداقل استانداردهای ایمنی لازم برای سلامت و ایمنی سرنشینان را رعایت کرده باشند.

مدل خودرو تاراشاهین
تجهیزات ایمنی و حفاظتايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطه‌ای با قابليت تنظيم ارتفاع، ستون فرمان تلسكوپی، ايزوفيكس، سنسور دنده عقب، سيستم قطع سوخت خودكار سنسور TPMSقفل مرکزی، ایموبیلایزر و ایزوفیکس
کیسه هوا دو کیسه هوا (راننده و سرنشين جلو)دو کیسه هوا SRS (راننده و سرنشين جلو)
سیستم ترمز سيستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنك شونده، ترمز عقب ديسكی، HSA، ESC،TCS،HBAترمز EBD،ABS، BAS، ترمز جلو و عقب دیسکی

مطلب پیشنهادی : علائم خرابی و بهترین زمان مناسب تعویض تسمه تایم خودرو

مقایسه تجربه رانندگی شاهین و تارا

مقایسه تجربه رانندگی در شاهین و تارا

حال نوبت به مقایسه تارا و شاهین ایران خودرو از نظر تجربه رانندگی رسیده است. راننده دو سدان داخلی تقریباً دارای موقعیت ارگونومیکی است و دسترسی خوبی به تجهیزات دارد. اما به نظر می رسد شاهین از نظر میزان تسلط بر اجزای خودرو و همچنین دسترسی بهتر به تجهیزات کمی بهتر از تارا عمل کرده است. با وجود استفاده از پیشرانه تنفس طبیعی،، تارا عملکرد بهتری دارد و صدای موتور بسیار کمتر است. سیستم‌های تعلیق هر دو از نوع مک فرسون بوده و به گونه‌ای طراحی شده که در شهر و رانندگی درون‌شهری از خود عملکرد درستی نشان دهند.

در هر دو خودرو ضربات تا حد امکان به درون جذب می‌شود. اما به هر حال در جاده‌های ناهموار باید منتظر ورود ضرباتی ناشی از سطح جاده به درون کابین باشید. عملکرد سیستم تعلیق هنگام پایداری این خودروها در شرایط عادی تقریباً متعادل ارزیابی می شود. اما محصول ایران خودرو به دلیل استفاده از سیستم های کنترل، کشش و پایداری با انحراف و ناپایداری کمتری از پیچ ها عبور خواهد کرد. بنابراین کیفیت رانندگی و احساس اعتماد به نفس راننده تارا در هنگام رانندگی سریع در جاده های منحنی و لغزنده سریعتر از سایپا خواهد بود.

مقایسه شرایط بازار و جمع بندی نهایی خودرو های تارا و شاهین

اگر شما بیشتر به دنبال آپشن و امکانات رفاهی هستید به شما پیشنهاد می شود که شاهین را خریداری کنید اما اگر سواری نرم تر و موتور قوی تر را ترجیح می دهید به سراغ تارا بروید. در آخر می خواهیم بدانیم شما طرفدار شاهین هستید یا تارا؟ کدام را ترجیح می دهید تا بخرید؟ در قسمت دیدگاه برای مان بنویسید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

‫8 دیدگاه ها

  1. سلام خسته نباشید
    قطعا شاهین بهتره
    یه چند دلیل :
    ۱ : داشتن ظاهری زیبا و منحصر به فرد
    ۲ : داشتن سانروف و امکانات رفاهی بهتر
    ۳ : داشتن ایمنی بالاتر

  2. بایدتفاوت ۱۰۰ ملیونی در نظر گرفت هرکسی ۱۰۰ملیون بیشتر داره بر تارا بخر هر کسی نداره بره شاهین بخردر ضمن اگر شاهین صدا موتورش کابین زیاد است در عوض تارا صدای دنده های گیریبکس توی کابین به گوش میرسد

  3. من شاهین دارم واقعا ماشین خوبیه تا سوار نشدین و رانندگی نکردین تعصبی نظر ندین واقعا امکانات خوبی داره من یکی خودم به موتور ماشین های سایپا ایمان دارم واقعا سخت جونن نه واشر میزنن نه یاتاقان میزنن نه مثلا tu5کلا چینی شدن با تفاوت ۱۰۰ میلیونی تارا من شاهین میگیرم ۱۰۰ تومن هم میذارم جیبم

  4. فقط شاهین سایت اطلاعات غلط میده:
    ۱. تارا ۱۱۳ اسب تولید میکنه نه ۱۱۵
    ۲.تارا نه رینگ آلومینیم داره نه دوربین نه سانروف و…
    ۳.تمام تجهیزات ایمنی که برا تارا نوشتن شاهین هم داره
    ۴.شاهین فقط ۷ لیتر میسوزونه تو هر ۱۰۰تا
    ۵.فرمون شاهین هم برقیه
    و……………..‌.‌.‌.‌
    لطفا الکی درباره یه ماشین تعریف نکنین کمتر حاشیه سازی کنین شاهین هم قدرتش بهتره هم طراحی ظاهری و…

    1. ما توی مقایسه هامون تمام سعی مون این هست که بدون جانب داری و طرفداری از ماشینی اون رو نقد کنیم و نقاط قوت و ضعف شون رو باهم مقایسه کنیم
      اگر شما هم اطلاعاتی دارید که مارو کمک میکنه خوشحال میشیم باهامون درمیون بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =