ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب تمرین های درس پنجم عربی دهم انسانی صفحه ۷۵ تا ۸۰

گام به گام پاسخ و حل تمرینات صفحه 75 ، 76 ، 77 ، 78 ، 79 و 80 درس 5 پنجم عربی پایه دهم علوم انسانی

جواب تمرین های درس 5 پنجم عربی دهم انسانی ؛ در این مقاله از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با جواب و پاسخ تمرینات صفحه ۷۵ ، ۷۶ ، ۷۷ ، ۷۸ ، ۷۹ و ۸۰ درس ۵ پنجم کتاب عربی دهم متوسطه دوم رشته های ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.

بعدی: ترجمه متن درس ششم عربی دهم انسانی
جواب تمرین های درس ششم عربی دهم انسانی

جواب تمرین های درس پنجم عربی دهم انسانی

جواب تمرین اول صفحه ۷۵ درس پنجم عربی دهم انسانی

أَیُّ کَلِمَةٍ مِنْ کَلِماتِ الْمُعجَمِ، تُناسِبُ التَّوضیحاتِ التّالیَةَ؟
کدام کلمه از فرهنگ لغت با توضیحات زیر مطابقت دارد؟

۱- طائِرٌ یَسکُنُ فی الْأَماکِنِ الْمَتروکةِ یَنامُ فی النَّهارِ وَ یَخرُجُ فی اللَّیلِ. (البومة: جغد)
ترجمه: پرنده‌ای که در جاهای متروکه زندگی می‌کند، روز می‌خوابد و شب بیرون است.

۲- عُضوٌ فی جِسمِ الْحَیَوانِ یُحَرِّکُهُ غالِباً لِطَردِ الْحَشَراتِ.(الذَّنبَ: دم)
ترجمه: عضوی در بدن حیوان که معمولاً آن را برای راندن حشرات تکان می‌دهد.

۳- نَباتاتٌ مُفیدَةٌ لِلْمُعالَجَةِ نَستَفیدُ مِنها کَدَواءٍ. (اَلْأعشاب الطّبّیّة: گیاهان دارویی)
ترجمه: گیاهان مفیدی برای معالجه که از آنها مانند دارو استفاده می‌کنیم.

۴- طائِرٌ یَعیشُ فی الْبَرِّ وَ الْماءِ. (الْبَطّ: اردک)
ترجمه: پرنده‌ای که در خشکی و آب زندگی می‌کند.

۵- عَدَمُ وُجودِ الضَّوءِ. (الظلّام: تاریکی)
ترجمه: نبودن نور.

۶- نَشرُ النّورِ. (اَلْإنارة: نور دادن)
ترجمه: انتشار نور.

جواب تمرین دوم صفحه ۷۶ درس ۵ عربی دهم انسانی

عیِّنِ الْکَلِماتِ الْمُتَرادِفَةَ وَ الْمُتَضادَّةَ . = ≠
مترادف ها و متضادها را مشخص کنید. = ≠

اِستَطاعَ = قَدِرَ
توانست
سِلْم  حَرب
صلح / جنگ
اِقتَرَبَ  اِبتَعَدَ
نزدیک شد / دور شد
إحسان  إساءَة
نیکی / بدی
فارِغ  مَملوء
خالی / پر
ظَلام  ضیاء
تاریکی / روشنایی
أَغلَقَ  فَتَحَ
بست / باز کرد
نُفایَة = زُبالَة
زباله
غَیْم = سَحاب
ابر
حُجرَة = غُرفةَ
اتاق
قَذَفَ = رَمَی
پرتاب کرد
قَرُبَ  بَعُدَ
نزدیک / دور
فَرِح  حَزین
شاد / غمگین
مِن فَضلِکَ = رَجاءً
خواهشمندم (لطفاً)
سائِل  جامِد
مایع / جامد
جاهِز = حاضِر
آماده / حاضر

پاسخ تمرین سوم صفحه ۷۷ درس پنجم عربی دهم انسانی

 اُکتُبِ اسْمَ کُلِّ صورَةٍ فی الْفَراغِ، ثُمَّ عَیِّنِ الْمَطلوبَ مِنْکَ.
نام هر تصویر را در جای خالی بنویسید، سپس مشخص کنید چه چیزی از شما خواسته می شود.

الْبَطُّ / الْکِلابِ / الْغُرابُ / الطّاووسِ / الْحِرباءُ / الْبَقَرَةُ

پاسخ تمرین سوم صفحه ۷۷ درس پنجم عربی دهم انسانی

جواب تمرین چهارم صفحه ۷۸ درس پنجم عربی دهم انسانی

عیِّنِ الْفاعِلَ وَ الْمَفعولَ مِنَ الْکَلِماتِ الْمُلَوَّنَةِ.
فاعل و مفعول کلمات رنگی را مشخص کنید.

۱- ﴿فَأَنْزَلَ اللهُ سَکینَتَهُ عَلَی رَسولِهِ وَ عَلَی الْمُؤمِنینَ﴾ اَلْفَتح: ۲۶
ترجمه: پس خداوند آرامش خود را بر پیامبرش و بر مؤمنان نازل کرد.
اللهُ:
 فاعل / سَکینَةَ: مفعول

۲- ﴿لا أَمْلِکُ لِنَفْسی نَفْعاً ولا ضَرّاً ما شاءَ اللهُ﴾ اَلأَعراف: ۱۸۸
ترجمه: برای خود سود و ضرری ندارم جز آن که خدا بخواهد.
نَفْعاً:
 مفعول

۳- ﴿(يُريدُ اللهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ﴾ اَلْبَقَرَة: ۱۸۵
ترجمه: خدا می‌خواهد برای شما آسانی و رفاه باشد و نمی‌خواهد برای شما سختی و فشار.
اللهُ:
 فاعل / الْیُسْرَ: مفعول

۴- ﴿وَ هُوَ الَّذی یَقْبَلُ التَّوبَةَ عَن عبادِهِ﴾ الشّوری: ۲۵
ترجمه: و او کسی است که توبه را از بندگانش قبول می‌کند.
التَّوبَةَ:
 مفعول

۵- ﴿وَ لا یَظلِمُ رَبُّـکَ أَحَداً﴾ اَلْکَهف: ۴۹
ترجمه: و پروردگارت به کسی ظلم نمی‌کند.
ربُّ:
 فاعل / أَحَداً: مفعول

پاسخ تمرین پنجم صفحه ۷۸ درس ۵ عربی دهم انسانی

عَیِّنِ المْبُتدَأَ وَ الْخَبَرَ فی الْأَحَادیثِ التاّلیةَِ.
در روایات زیر متبدا و خبر را مشخص کنید.

۱- اَلنَّدَمُ عَلَی السُّکوتِ خَیرٌ مِنَ النَّدَمِ عَلَی الْکلَامِ. رَسولُ اللّٰهِ (ص)
ترجمه: پشیمانی برای سکوت بهتر از پشیمانی برای سخن (حرف زدن) است.
اَلنَّدَمُ: مبتدا
خَیرٌ: خبر

۲- أکبَرُ الْحُمْقِ الْإغراقُ فی الْمَدحِ وَ الذَّمِّ. رَسولُ اللّٰهِ (ص)
ترجمه: بزرگ‌ترین حماقت اغراق در ستایش و نکوهش است.
أکبَرُ:
مبتداالْإغراقُ: خبر

۳- سَیِّدُ الْقَومِ خادِمُهُم فی السَّفَرِ. رَسولُ اللّٰهِ (ص)
ترجمه: سرور و بزرگ قوم، خدمت‌کار آنها در سفر است.
سَیِّدُ:
مبتداخادِمُهُم: خبر

۴- اَلْعِلْمُ صَیدٌ وَ الْکِتابَةُ قَیدٌ. رَسولُ اللّٰهِ (ص)
ترجمه: علم شکار است و نوشتن قید و بند آن است.
اَلْعِلْمُ و الکِتابَةُ: مبتدا
/ صَیدٌ و قَیدٌ: خبر

۵- اَلصَّلاةُ مِفتاحُ کُلِّ خَیرٍ. رَسولُ اللّٰهِ (ص)
ترجمه: نماز کلید هر خوبی است.
اَلصَّلاةٌ:
مبتدا / مِفتاحُ: خبر

جواب تمرین ششم صفحه ۷۹ درس پنجم عربی دهم انسانی

تَرجِمِ الْجُمَلَ التّالیَةَ ثُمَّ عَیِّنِ الْمَحَلَّ الْإعرابیَّ لِلْکَلِماتِ الْمُلَوَّنَةِ. (مبتدأ وَ خبر وَ فاعِل وَ مفعول وَ مضافٌ إلیه)
جملات زیر را ترجمه کنید و سپس جایگاه دستوری کلمات رنگی را مشخص کنید. (متبدا، خبر، فاعل، مفعول و مضاف الیه)

۱- ﴿أَتَأْمُرونَ النّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنفُسَکُم﴾ اَلْبَقَرَة: 44
ترجمه: آیا مردم را به خوبی امر می‌کنید و خودتان را فراموش می‌کنید.
النّاسَ:
مفعول / أَنفُسَ: مفعول

۲- ﴿لا یُکَلِّفُ اللهُ نَفْساً إلّا وُسْعَها﴾ اَلْبَقَرَة: 286
ترجمه: خداوند تکلیف نمی‌دهد به کسی جز به اندازه‌ی توانش.
اللهُ:
فاعلنَفْساً: مفعول

۳- خَیَرُکم، خَیرُکُم لِأَهلِهِ وَ أنَا خَیرُکُم لِأَهْلی. رَسولُ اللّٰهِ (ص)
ترجمه: بهترین شما، بهترین‌تان برای خانواده‌اش است و من، بهترینِ شما نسبت به خانواده‌ام هستم.
خَیَرُ:
مبتدا (فاعل جمله اسمیه)خَیَرُ: مبتدا

۴- صَدرُ الْعاقِلِ صُندوقُ سِرِّهِ. اَلْإمامُ عَلیٌّ (ع)
ترجمه: سینه یک انسان عاقل، صندوق رازهای اوست.
الْعاقِلِ:
 مضاف‌الیهسِرِّ: مفعول

جواب و معنی بحث علمی صفحه ۸۰ درس ۵ عربی دهم انسانی

اِبحَثْ عَن نَصٍّ عِلمیٍّ قَصیرِ حَولَ عَظَمَةِ خَلْقِ اللهِ فِی الْبَرِّ ‌أَوِ الْبَحرِ أَوِ السَّماءِ
یک متن علمی کوتاه درباره عظمت خلقت خداوند در خشکی، دریا یا آسمان جستجو کنید.

پاسخ: قُدرَهُ الله فی خَلقِ الإنسانِ، خَلَقَ الله الإنسانِ و جَعَلَه خَلیفَتَه فی الأرضِ وَ کَرَّمه عَن سائِرِ المَخلوقاتِ بالعَقلِ و تَتَجَلّی قُدرَهَ الله تبارکَ و تَعالی فی العَدیدِ مِن المُعجِزاتِ وَ العَجائِبِ فی خَلقِ الله الإنسانِ الَّتی یُمکِنُ حَصرُها و هی مِن الدَّلائِلِ عَلی قُدرَهِ و عَظَمَهِ خالِقُه تَبارَک و تَعالی، و لَقَد أمرَ الله الإنسانِ بالتَّفَکُّرِ و التَّدَبُّرِ فی خَلقِه لَه لَکَی یَدرُک أنَّه هُو الخالِقُ وَحدَه شَریکَ لَه. و تَتَجَلَّى قُدرَهَ الله تبارَک و تَعالى فی خَلقِ الإنسانِ فی خَلقِ آدَمَ علیهِ السَّلامِ أبو البَشَرِ مِن طینِ ثُمَّ خَلقَ حَواءُ مِن ضِلعِهِ الأیسَرَ

ترجمه: قدرت خداوند در آفرینش انسان خداوند بزرگ انسان را خلق کرد و او را جانشین خودش در زمین قرار داد. او را با عقل و اندیشه از بقیه مخلوقات برتری داد. قدرت خداوند در بسیاری از معجزه ها و شکفتی های آفرینش انسان توسط خداوند متجلی می شود و غیر قابل شمارش است و این از نشانه های قدرت و عظمت خالق بزرگ است. خداوند به انسان دستور داده تا در آفرینش خود تفکر و تدبر کند تا بداند که او خالق بی همتا است و شریکی ندارد. قدرت خداوند بزرگ در آفرینش انسان در خلقت حضرت آدم از خاک و حواء از دنده چپ آدم هویدا می شود.

توجه: برای مشاهده سایر تمرینات و معنی متن درس پنجم عربی دهم انسانی، وارد لینک «ترجمه متن درس پنجم عربی دهم انسانی» شوید.

قبلی: ترجمه متن درس چهارم عربی دهم انسانی
جواب تمرین های درس چهارم عربی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم ، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی دهم انسانی ، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.

در انتها امیدواریم که مقاله جواب تمرین های درس 5 پنجم کتاب عربی دهم متوسطه دوم رشته علوم انسانی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =