جواب تمرین های درس دوم عربی دهم انسانی صفحه ۲۶ تا ۳۰
گام به گام پاسخ و حل تمرینات صفحه 26 ، 27 ، 28 ، 29 و 30 درس 2 دوم عربی پایه دهم علوم انسانی
جواب تمرین های درس دوم عربی دهم انسانی ؛ در این مقاله از بخش آموزش و پرورش ماگرتا با جواب و پاسخ تمرینات صفحه ۲۶ ، ۲۷ ، ۲۸ ، ۲۹ و ۳۰ درس ۲ دوم کتاب عربی دهم متوسطه دوم رشته های ادبیات و علوم انسانی آشنا می شوید. در ادامه با ما همراه باشید.
بعدی: ترجمه متن درس سوم عربی دهم انسانی
جواب تمرین های درس سوم عربی دهم انسانی
جواب تمرین اول صفحه ۲۶ درس دوم عربی دهم انسانی
اُکْتُبِ الْعَمَلیّاتِ الْحِسابیَّةَ التّالیَةَ بِالْأَعدادِ کَالْمِثالِ. (+ زائدِ) (− ناقِص) (÷ تَقسیمٌ عَلَی) (× ضَربٌ فی)
عملیات ریاضی زیر را با اعداد به عنوان مثال بنویسید. (+ به علاوه) (− منهای) (÷ تقسیم بر) (× ضرب در)
۱- عَشَرَةٌ فی ثلَاثَةٍ یُساوی ثَلاثینَ. (۳۰ = ۳ × ۱۰)
ترجمه: ده ضرب در سه، مساوی با سی است.
۲- تِسعونَ ناقِصُ عَشَرَةٍ یُساوی ثَمانینَ. (۸۰ = ۱۰ – ۹۰)
ترجمه: نود منهای ده، مساوی با هشتاد است.
۳- مِئَةٌ تَقسیمٌ عَلَی خَمْسَةٍ یُساوی عِشرینَ. (۲ = ۵ ÷ ۱۰۰)
ترجمه: صد تقسیم بر پنج، مساوی با ۲۰ است.
۴- سِتَّةٌ فی أَحَدَ عَشَرَ یُساوی سِتَّةً وَ سِتّینَ. (۶۶ = ۱۱ × ۶)
ترجمه: شش ضرب در یازده، با شصت و شش مساوی است.
۵- خَمْسَةٌ وَ سَبْعونَ زائِدُ خَمْسَةٍ وَ عِشْرینَ یُساوی مِئةً. (۱۰۰ = ۲۵ + ۷۵)
ترجمه: هفتاد و پنج به اضافه بیست و پنج، مساوی با صد است.
۶- اِثنانِ وَ ثَمانونَ تَقسیمٌ عَلَی اثنَینِ یُساوی واحِداً وَ أَربَعینَ. (۴۱ = ۲ ÷ ۸۲)
ترجمه: هشتاد و دو تقسیم بر دو، مساوی با چهل و یک است.
پاسخ تمرین دوم صفحه ۲۶ درس ۲ عربی دهم انسانی
اُکتُبْ فی الْفَراغِ عَدَداً تَرتیبیّاً مُناسِباً.
در جای خالی یک عدد ترتیبی مناسب بنویسید.
۱- اَلْیَومُ الثّانیُّ مِنْ أَیّامِ الْأُسبوعِ یَومُ الْأَحَدِ.
ترجمه: روز دوم از روزهای هفته، روز یکشنبه است.
۲- اَلْیَومُ السّادِسُ مِنْ أَیّامِ الْأُسُبوعِ یَومُ الْخَمیسِ.
ترجمه: روز ششم از روزهای هفته، روز پنجشنبه است.
۳- اَلْفَصلُ الرّابِعُ فی السَّنَةِ الْإیرانیَّةِ فَصلُ الشِّتاءِ.
ترجمه: فصل چهارم در سال ایرانی، فصل زمستان است.
۴- اَلْفَصلُ الثّالثُ فی السَّنَةِ الْإیرانیَّةِ فَصلُ الْخَریفِ.
ترجمه: فصل سوم در سال ایرانی، فصل پاییز است.
۵- یَأخُذُ الْفائِزُ الْأَوَّلُ جائِزَةً ذَهَبیَّةً وَ الْفائِزُ الثّانیُّ جائِزَةً فِضّیَّةً.
ترجمه: برنده اول جائزه طلایی و برنده دوم جائزه نقرهای میگیرد.
جواب تمرین سوم صفحه ۲۷ درس دوم عربی دهم انسانی
ضَعْ فِی الدّائِرَةِ الْعَدَدَ الْمُناسِبَ. «کَلِمَةٌ واحِدَةٌ زائِدَةٌ.»
عدد مناسب را در دایره قرار دهید. “یک کلمه اضافی.”
۱- اَلنَّشاطُ: عَمَلٌ بِتَحَرُّکٍ وَ سُرعَةٍ.
ترجمه: فعالیت: اقدام به کاری با تحرک و سرعت
۲- اَلدَّوامُ: ساعاتُ الْعَمَلِ لِلْمُوَظَّفینَ وَ الْعُمّالِ.
ترجمه: ساعت کار: ساعتهای کار برای کارمندان و کارگران
۴- اَلْهاتِفُ: آلَةٌ لِنَقلِ الْأَصواتِ مِن مَکانٍ إلَی آخَرَ.
ترجمه: تلفن: ابزاری برای انتقال صداها از جایی به جای دیگر
۵- اَلِاقْتِراحُ: إعطاءُ حَلٍّ وَ بَیانُ طَریقَةٍ لِلْقیامِ بِعَمَلٍ.
ترجمه: پیشنهاد: راه حل و بیان راهی برای انجام کاری.
۶- اَلْمُواطِنُ: هوَ الَّذی یَعیشُ مَعَنا فی وَطَنٍ واحِدٍ
ترجمه: شهروند: او کسی است که با ما در یک وطن زندگی میکند.
کلمه اضافی: ۳- اَلْحِصَّةُ (زنگ درسی)
پاسخ تمرین چهارم صفحه ۲۷ درس دوم عربی دهم انسانی
ضَعْ فی الْفَراغِ کَلِمَةً مُناسِبَةً مِنَ الْکَلِماتِ التّالیَةِ. «کَلِمَتانِ زائِدَتانِ.»
یک کلمه مناسب از زیر را در جای خالی قرار دهید. “دو کلمه اضافی.”
عَشْرُ / الْهُدوءِ / خَمسینَ / أَعمِدَةً / أَخبَرونا / مِضیاف / حُجرَةٌ / یَمتَلِکُ / فَرَغَتْ
۱- ﴿وَ لَقَد أَرسَلْنا نوحاً إلَی قَومِهِ فَلَبِثَ فیهِم أَلفَ سَنَةٍ إلّا خَمسینَ عاماً﴾ اَلْعَنکَبوت: ۱۴
ترجمه: همانا نوح را به سوی قومش فرستادیم پس نهصد و پنجاه سال در میانشان درنگ کرد.
۲- ﴿مَن جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمثالِها﴾ اَلْأَنعام: 160
ترجمه: هر کس کار نیک بیاورد، پاداشش ده برابر آن است.
۳- سافَرْنا إلَی قَریَةٍ، لِأَنَّنا بِحاجَةٍ إلَی الْهُدوءِ.
ترجمه: به روستا سفر کردیم زیرا به آرامش نیاز داریم.
۴- اَلْجیرانُ أَخبَرونا بِما حَدَثَ فِی الشّارِعِ.
ترجمه: همسایه ها به انچه که در خیابان اتفاق افتاد ما را خبر کردند.
۵- أَنزَلَ الْعامِلُ الْبَضائِعَ فَـفَرَغَتْ السَّیّارَةُ.
ترجمه: کارگر، کالاها را از ماشین پایین آورد پس خالی شد.
۶- هَلْ یَمتَلِکُ أَبوکَ أَرضاً فِی الْقَریَةِ؟
ترجمه: آیا پدرت مالک زمینی در روستا است؟
۷- لَیسَتْ فِی الْفُندُقِ حُجرَةٌ فارِغَةٌ.
ترجمه: در هتل اتاق خالی نیست.
جواب تمرین پنجم صفحه ۲۸ درس ۲ عربی دهم انسانی
تَرجِمِ الْعِباراتِ التّالیَةَ. هَل تَعلَمُ أَنَّ …
عبارات زیر را ترجمه کنید. آیا می دانید که …
۱- … الْکَلبَ یَقدِرُ عَلَی سَماعِ صَوتِ السّاعَةِ مِن مسافَةِ أَربَعینَ قَدَماً؟
ترجمه: آیا می دانید که سگ میتواند صدای ساعت را از فاصلۀ چهل قدم بشنود؟
۲- … النَّملَةَ تَقدِرُ عَلَی حَملِ شَیءٍ یفَوقُ وَزنَها خَمسینَ مَرَّةً؟
ترجمه: آیا می دانید که مورچه میتواند چیزی که وزنش پنجاه برابر وزن خود است را حمل کند؟
۳- … ثَمانینَ فِی الْمِئَةِ مِن مَوجوداتِ الْعالَمِ حَشَراتٌ؟
ترجمه: آیا می دانید که هشتاد درصد از موجودات جهان حشرات هستند؟
۴- … الْغُرابَ یَعیشُ ثَلاثینَ سَنَةً أَوْ أکثَرَ؟
ترجمه: آیا می دانید که کلاغ بیست تا سی سال یا بیشتر زندگی میکند؟
۵-… طولَ قامَةِ الزَّرافَةِ سِتَّةُ أَمتارٍ؟ (أَمتار: جمع متر)
ترجمه: آیا می دانید که طول قد زرافه شش متر است؟
جواب تمرین ششم صفحه ۲۹ درس دوم عربی دهم انسانی
عَیِّنِ الْعَدَدَ أَوِ الْمُعدودَ الصَّحیحَ لِلْفَراغِ.
عدد یا عدد صحیح را برای جای خالی مشخص کنید.
۱- فی الِاصطِفافِ الصَّباحیِّ وَقَفْنا فی …………… صُفوفٍ. (عَشَرَةِ / الْعاشِرِ)
ترجمه: در صف صبحگاهی در ده صف ایستادیم.
۲- یَلْعَبُ أَحَدَعَشَرَ …………… فی فَریقِ کُرَةِ الْقَدَمِ. (لاعِبینَ / لاعِباً)
ترجمه: یازده بازیکن در تیم فوتبال بازی میکنند
۳- أَربَعَةُ …………… واقِفونَ أَمامَ بابِ الْمُنَظَّمَةِ. (جُنودٍ / جُندیٌّ)
ترجمه: چهار سرباز روبهروی درب سازمان ایستادهاند.
۴- تَیّارُ الْکَهرَباءِ فی …………… حُجُراتٍ مَقطوعٌ. (الرّابِعُ / أربَعِ)
ترجمه: جریان برق در چهار اتاق قطع است.
۵- …………… اثْنانِ حَولَ کَوکَبِ الْمِرّیخِ. (قَمَرانِ / أَقمارٌ)
ترجمه: خورشید و ماه در اطراف ستاره مریخ هستند.
۶- …………… واحِدَةٌ فی الْحَدیقَةِ مُغلَقَةٌ. (نافِذَةٌ / نَوافِذُ)
ترجمه: یک پنجره در باغ بسته است.
۷- فی الْغُرفةِ عَشَرَةُ ……. (مُعَلِّماً / مُعَلِّمینَ)
ترجمه: در اتاق ده معلم هستند.
۸- اَلشَّهرُ ……………، إسفَند. (اِثنا عَشَرَ / الثّانیَ عَشَرَ)
ترجمه: ماه دوازدهم اسفند است.
جواب و معنی بحث علمی صفحه ۳۰ درس ۲ عربی دهم انسانی
اُکتُبْ آیَةً أَوْ حَدیثاً أَوْ نَصّاً بِاللُّغَةِ الْعَرَبیَّةِ حَولَ مَسؤولیَّةِ جَمیعِ الْمُواطِنینَ بِالنِّسبَةِ لِثَرَواتِ الْوَطَنِ وَ الْمَرافِقِ الْعامَّةِ وَ الْآثارِ التّاریخیَّةِ وَ اکْتُبْ تَرجَمَتَهَا الْفارِسیَّةَ وَ الْإنجِلیزیَّةَ مُستَعیناً بِمُعجَمٍ.
آیه ای یا حدیثی یا متنی به زبان عربی در مورد مسؤولیت همه شهروندان نسبت به دارایی های وطن، تاسیسات عمومی و آثار تاریخی بنویس و همچنین ترجمه ی فارسی و انگلیسی اش را به کمک لغت نامه بنویس.
پاسخ: برای پاسخ به این سؤال، در اینجا یک متن کوتاه عربی درباره مسئولیت شهروندان نسبت به داراییهای عمومی و آثار تاریخی آمده است، همراه با ترجمه فارسی و آن:
متن عربی: “عَلى كُلِّ مُواطِنٍ أن يُحافِظَ على ثَرواتِ وَطَنِهِ وَ المَرافِقِ العامَّةِ وَ الآثارِ التَّاريخيَّةِ، فَهي مِلكٌ للجَميعِ وَ تَحمِلُ قِيمَةً وَ طَنيَّةً وَ تاريخيَّةً.”
ترجمه فارسی: “بر هر شهروندی واجب است که از داراییهای کشور خود، تاسیسات عمومی و آثار تاریخی محافظت کند، زیرا اینها متعلق به همه هستند و ارزش ملی و تاریخی دارند.”
ترجمه متن های پایین صفحه ۳۰ :
اَلْجانِبُ الشَّرقیُّ مِن بُستانِ إئل غولی فی مَدینَهِ تبریز.
معنی: سمت خاوری بوستان شاه گلی در شهر تبریز (از زمین نگهداری کنید؛ زیرا مادرتان است.)
توجه: برای مشاهده معنی متن درس دوم عربی دهم انسانی، وارد لینک «ترجمه متن درس دوم عربی دهم انسانی» شوید.
قبلی: ترجمه متن درس اول عربی دهم انسانی
جواب تمرین های درس اول عربی دهم انسانی
توجه: شما دانش آموزان عزیز پایه دهم متوسطه دوم ، برای دسترسی سریع و بهتر به ترجمه و جواب تمرینات درس های کتاب عربی دهم انسانی ، می توانید با اضافه کردن کلمه «ماگرتا» در سرچ های درسی خود، به مطلب مورد نظرتان دست پیدا کنید.
در انتها امیدواریم که مقاله جواب تمرین های درس 2 دوم کتاب عربی دهم متوسطه دوم رشته علوم انسانی ، برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد و از آن استفاده و بهره برده باشید.