جواب خودارزیابی درس هشتم علوم و فنون یازدهم انسانی ❤️ صفحه ۶۷ تا ۷۰
پاسخ و حل سوال های خودارزیابی صفحه 67 ، 68 ، 69 و 70 درس 8 هشت کتاب علوم و فنون ادبی 2 پایه یازدهم انسانی
جواب خودارزیابی درس هشتم علوم و فنون ادبی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۶۷ ، ۶۸ ، ۶۹ و ۷۰ درس ۸ هشتم «پایه های آوایی همسان (۲)» کتاب علوم و فنون ادبی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.
پاسخ سوالات درس بعدی: جواب خودارزیابی درس نهم علوم و فنون یازدهم انسانی
و
جواب کارگاه تحلیل فصل سوم علوم و فنون یازدهم انسانی
جواب خودارزیابی صفحه ۶۷ ، ۶۸ ، ۶۹ و ۷۰ درس ۸ هشتم علوم و فنون ادبی یازدهم
۱- بیتهای زیر را متناسب با پایههای آوایی تفکیک کنید، سپس وزن واژه و نشانههای هجایی هر یک را در خانهها، جای دهید:
الف) بخندد همی باغ چون روی دلبر / ببوید همی خاک چون مشک اذفر رودکی
پایههای آوایی | بِـ خَن دَد | هَـ می با | غ چُن رو | یِ دِل بَر |
پایههای آوایی | بِ بو یَد | هَـ می خا | ک چُن مُشـ | کِ اَذ فَر |
وزن | فعولن | فعولن | فعولن | فعولن |
نشانههای هجایی | U – – | U – – | U – – | U – – |
ب) هین سخن تازه بگو تا دو جهان تازه شود / وارهد از حدّ جهان، بی حد و اندازه شود مولوی
پایههای آوایی | هین سُ خَ نِ | تا زِ بِ گو | تا دُ جَ هان | تا زِ شَ وَد |
پایههای آوایی | وا رَ هَـ دَز | حَد دِ جَ هان | بی حَ دُ اَن | دا زِ شَ وَد |
وزن | مفتعلن | مفتعلن | مفتعلن | مفتعلن |
نشانههای هجایی | – U U – | – U U – | – U U – | – U U – |
نکته: ممکن است در برخی از پایههای آوایی، بنابر ضرورت شعری، کشیدگی هجاها یکسان نباشد.
پ) دریادلان راه سفر در پیش دارند / پا در رکاب راهوار خویش دارند حمید سبزواری
پایههای آوایی | دَر یا دِ لان | را هِ سَ فَر | دَر پیـ ش دا | رَند |
پایههای آوایی | پا دَر رِ کا | بِـ را ه وا | رِ خیـ ش دا | رَند |
وزن | مستفعلن | مستفعلن | مستفعلن | مُس (فَع) |
نشانههای هجایی | – – U – | – – U – | – – U – | – |
ت) سوزد مرا سازد مرا در آتش اندازد مراوز من رها سازد مرا بیگانه از خویشم کند رهی معیری
پایههای آوایی | سو زَد مَ را | سا زَد مَ را | دَر آ تَ شَن | دا زَد مَ را |
پایههای آوایی | وَز مَن رَها | سا زَد مَ را | بی گا نِ اَز | خی شَم کُ نَد |
وزن | مستفعلن | مستفعلن | مستفعلن | مستفعلن |
نشانههای هجایی | – – U – | – – U – | – – U – | – – U – |
ث) ای به ازل بوده و نابوده ما / وی به ابد زنده و فرسوده ما نظامی گنجوی
پایههای آوایی | اِی بِـ اَ زَل | بو دِ وُ نا | بو دِ ما |
پایههای آوایی | وِی بِـ اَ بَد | زِن دِ وُ فَر | سو دِ ما |
وزن | مفتعلن | مفتعلن | مُفتَعِل (فاعِلُن) |
نشانههای هجایی | – U U – | – U U – | – U – |
ج) سعادت به بخشایش داور است / نه در چنگ و بازوی زورآور است سعدی
پایههای آوایی | سَ عا دَت | بِـ بَخ شا | یِـ شِ دا | وَ رَست |
پایههای آوایی | نَ دَر چَن | گُ با زو | یِ زو را | وَ رَست |
وزن | فعولن | فعولن | فعولن | فعل |
نشانههای هجایی | U – – | U – – | U – – | U – |
چ) جرمی ندارم بیش از این کز جان وفادارم تو را / ور قصد آزارم کنی، هرگز نیازارم تو را انوری
پایههای آوایی | جُر می نَ دا | رَم بی شَ زین | کَز جان وَ فا | دا رَم تُ را |
پایههای آوایی | وَر قَص دِ آ | زا رَم کُـ ـنی | هَر گِز نَ یا | زا رَم تُ را |
وزن | مستفعلن | مستفعلن | مستفعلن | مستفعلن |
نشانههای هجایی | – – U – | – – U – | – – U – | – – U – |
ح) نظر آوردم و بردم که وجودی به تو ماند / همه اسمند و تو جسمی همه جسمند و تو روحی سعدی
پایههای آوایی | نَ ظَ را وَر | دَ مُ بُر دَم | کِ وُ جو دی | بِ تُ ما نَد |
پایههای آوایی | هَـ مِ اِس مَن | دُ تُـ جِس می | هَ مِ جِس مَن | دُ تُ رو حی |
وزن | فعلاتن | فعلاتن | فعلاتن | فعلاتن |
نشانههای هجایی | U U – – | U U – – | U U – – | U U – – |
۲- غزل زیر از کلیم کاشانی را بخوانید و موارد خواسته شده را پاسخ دهید:
گر تمنّای تو از خاطر ناشاد رود / داغ عشق تو گلی نیست که از یاد رود
نرود حسرت آن چاه زنخدان از دل / تشنه را آب محال است که از یاد رود
نتوان از سر او برد هوای شیرین / لشگر خسرو اگر بر سر فرهاد رود
کاش چون شمع همه سر شود اعضای کلیم / تا سراسر به ره عشق تو بر باد رود
الف) ویژگیهای شعر کلیم را در آن مشخّص کنید.
پاسخ: خیالهای رنگین و معانی نو از ویژگیهای بارز شعر کلیم است که در این شعر نیز در قالب تصویرسازی نمایان است. چنانکه در بیت اول، عشق را چو نان داغی میداند و بلافاصله آن را همچون گلی فراموش ناشدنی به تصویر میکشد. بهرهگیری از مضامینی شبیه به ضربالمثل، چنانکه در مصراع دوم از بیت دوم آمده است، تصویرسازی هنرمندانه وی در بیت پایانی نیز از ویژگیهای برجسته شعری اوست که سبب شده لقب «خلّاقالمعانی ثانی» را بهخود اختصاص دهد.
پاسخ دیگر: زبان شعر ساده و نزدیک به زبان محاوره است.
به کار بردن مضمونهای ابداعی: اعضای کلیم چون سر شود و بر باد رود مضمون نو است
تکرار قافیه: «یاد» در بیت نخست و دوم بازآمده است که در گذشته رواج نداشته است.
قالب غزل است.
تلمیح در مضمون سازی نقش فعالی دارد.
محور عمودی شعر قوی نیست و سخنور تک بیت گوست.
اسلوب معادله در بیت دوم دیده میشود.
ب) یک مجاز در بیت سوم مشخّص کنید.
پاسخ: سر مجاز از خیال، اندیشه و فکر (ذهن)
پاسخ سوالات درس قبلی: جواب خودارزیابی درس هفتم علوم و فنون یازدهم انسانی
توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.
✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی درس 8 هشتم صفحه 67 ، 68 ، 69 و 70 صفحه کتاب علوم و فنون ادبی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💖
دستتون دردنکنه
اجرتون با امام زمان(عج)
درود و خسته نباشید !
تشکر بابت زحماتتون !
و نکته ای که هست این که ، سوال اول ، مورد ( ب ) ؛ بهتر نیست در قسمت پایه های آوایی این گونه باشد که : هی ن سُ خن (مفتعلن )….. این گونه هم مجبور به دریافت اختیار شاعری زبانی هم نیستیم !
مرســــــــــــــــــــــی دمتونم گرم
عالی
ممنون از زحمات تون عالی بودن♥😊