اخبارعلمی

تحقیق درباره سالک کلاس ششم ✳️ + علائم و انواع آن

مقاله دانش آموزی درباره بیماری سالک و علائم آن

تحقیق درباره بیماری سالک کلاس ششم : سالک یک نوع بیماری است که برای بسیاری از افراد ناشناخته می باشد این بیماری از طریق انگل‌ها بوجود می‌آیند. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره بیماری وبا

تحقیق درباره سالک کلاس ششم

سالک چیست؟

سالک نوعی بیماری انگلی است که بیشتر در مناطق گرمسیری و جنوب اروپا یافت می‌شود، بیماری سالک به وسیله انگل پروتوزوا ایجاد می‌شود. مناطق درگیری این بیماری دارای اقتصاد بی ثبات هستند و منابع محدودی برای درمان این بیماری دارند.

در کشور ما حدود ۱۵۰۰۰ تا ۲۵۰۰۰ مورد از این بیماری ثبت می‌سود و در ۱۹ استان کشور این بیماری گزارش شده است. سازمان پزشکان بیماری سالک را یکی از خطرناک‌ترین بیماری گرمسیری می‌داند.

انواع بیماری سالک

سه نوع بیماری سالک وجود دارد:

سالک احشایی

به بیماری سالک احشایی، کالا آزار نیز می‌گویند و در صورت عدم درمان بسیار کشنده است، این بیماری معمولا پس از دو تا هشت ماه از نیش پشه خاکی بروز می‌دهد.

از علائم این بیماری می‌توان به نامنظم بودن تب، کاهش وزن، بزرگ شدن طحال و کبد و کم خونی اشاره کرد همچنین این بیماری باعث آسیب رساندن به اندام‌ها و مغز استخوان و بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیر می‌گذارد.

بیش از ۹۵ درصد موارد جدید این بیماری در کشور های برزیل، چین، عراق، کنیا، سودان جنوبی، هند، سومالی، نپال و اتیوپی گزارش شده است.

سالک پوستی

رایج‌ترین شکل سالک، سالک پوستی است این بیماری باعث ایجاد ضایعات پوستی در قسمت‌های بدنی می‌شود زخم‌هایی که بر روی پوست ایجاد می شود حتی پس از بهبود نیز اثراتش باقی می‌ماند و بیش از ۸۵ درصد موارد جدید این بیماری در کشور های افغانستان، ایران، عراق، برزیل، کلمبیا، الجزایر، تونس، بولیوی و سوریه مشاهده شده است.

سالک مخاط جلدی

نوع نادر این بیماری سالک مخاط جلدی است که پس از چند ماه از بهبود زخم‌های پوستی رخ می‌دهد در این نوع بیماری انگل‌ها به بینی، گلو و دهان نفوذ می‌کنند و موجب تخریب جزئی یا کل غشاهای مخاطی در آن نواحی شود. بیش از ۹۰‌ درصد این بیماری در بولیوی، برزیل، اتیوپی و پرو یافت شده است.

علائم سالک

تحقیق در مورد علائم سالک

علائم سالک احشایی

علائم سالک احشایی بیشتر از دو تا شش ماه پس از عفونت آشکار می‌شوند که رایج‌ترین ان‌ها عبارتند از:

  • ضعف
  • بزرگ شدن طحال
  • خون ریزی
  • سایر عفونت‌ها
  • کاهش تولید سلول‌های خونی
  • تورم غدد لنفاوی
  • بزرگ شدن کبد
  • کاهش وزن
  • تب که ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

علائم سالک پوستی

علائم مهم سالک پوستی زخم‌های بدون درد در پوست می‌باشد علائم پوستی چند هفته پس از گزش پشه آلوده ظاهر می‌شود البته در برای از موارد برای ماه‌ها یا سال‌ها ظاهر نمی شوند.

علائم سالک مخاطی جلدی

افرادی که به سالک مخاطی جلدی مبتلا می‌شوند معمولا یک تا پنج سال پس از ضایعات پوستی ظاهر می‌شود این انگل‌ها ابتدا در زخم‌های دهان، بینی یا لب هایشان بوجود می‌آید از دیگر علائم این نوع سالک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خون دماغ شدن
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • تنفس دشوار

مقالات پیشنهادی: تحقیق در مورد گلسنگ ها
و
تحقیق درباره گیاهان دارویی
و
تحقیق درباره قارچ ها و انواع آن ها

☑️ به پایان تحقیق درباره بیماری سالک رسیدیم امید است این مطلب برای شما مفید باشد چنانچه در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید برای ما کامنت بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − ده =