اخبارعلمی

تحقیق درباره شهر سوخته کلاس چهارم

بهترین مقاله درباره شهر سوخته برای دانش آموزان کلاسی و تمامی پایه ها

تحقیق درباره شهر سوخته سیستان و بلوچستان: باستان شناسان معتقدند سال­های خیلی دور مردمانی در منطقه­ای در نزدیکی جاده زابل-زاهدان شهری به قدمت بیش از 5000 سال وجود دارد که به آن شهر سوخته گفته می­شود. این شهر پر رمز و راز و شگفت انگیز در روز 28 اسفند ماه سال 1385 به ثبت ملی رسید. در ادامه با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

تحقیق پیشنهادی : تحقیق درباره لباس محلی کردی

تحقیق درباره شهر سوخته

از شهر سوخته چه می­ دانید؟

این شهر از بزرگ­ترین شهرهای ایران باستان و از مهم­ترین تمدن­های شرق فلات ایران است و با نگاهی به این شهر، اطلاعات جامعی در مورد فرهنگ، اقتصاد و اجتماع ایران باستان در دشت سیستان متوجه خواهیم شد. این شهر تاریخی و شگفت انگیز از مکان­های دیدنی زابل در استان سیستان و بلوچستان است که در گذشته ­های دور شاهراه ارتباطی آسیای مرکزی و شبه قاره هند با فرهنگ و تمدن­های حاشیه خلیج فارس محسوب می­شده.

در واقع این شهر باستانی بخش اعظمی از تمدن کهن ایران و ریشه­های فرهنگی شرق فلات ایران را در بر دارد و مرکز شهر نشینی در عهد باستان محسوب می­شود.

جالب است بدانید از این شهر با نام­های دیگری نیز یاد می­شود. به دلیل کشف آثار هنری برجسته و صنایع دستی «شهر هنر» و به دلیل یافته­های برجسته علمی به خصوص در زمینه علم پزشکی با نام «شهر علم» یاد می­شود.

یکی از جالب‌ترین نکات درباره این شهر نبود برج ­ها و باروهای جنگی برخلاف شهرهای اطراف آن، بررسی­ها نشان داده است این شهر حتی از دروازه نیز برخوردار نبوده است که دال بر این است که ساکنان این منطقه با شهرهای دیگر است.

مساحت این شهر حدود 280 هکتار بوده است و دارای 5 بخش اصلی است. این پنج بخش اصلی شامل مناطق مسکونی در شال شرقی و در شرق، نواحی وسیع مرکزی، یاد بود وگورستانی در بخش جنوب غربی و بخش صنعتی در شمال غرب است البته لازم به ذکر است این بخش صنعتی خارج از شهر بوده و از بخش مسکونی فاصله داشته است.

در گذشته‌های دور زمانی که این شهر در اوج شکوفایی خود بود، شهری سرسبز و پر آب بود و شغل اکثر مردم آن در زمینه کشاورزی و صنعتگری بوده است.

چرا شهر سوخته سوخت؟

آیا واقعا این شهر سوخته است؟ چرا این شهر سوخت؟ بعد از کشف این شهر این قبیل سوال‌ها ذهن تمامی باستان شناسان را به خود مشغول کرده بود و هر یک از آنها نظریه‌ای مختلف داشت. در بررسی‌های اولیه باستان شناسان خارجی به دلیل مشاهده لایه‌هایی وسیع از خاکستر و وجود آثار سوختگی در بناها به این شهر لقب «شهر سوخته» را دادند.

بر اساس تحقیقات و نظر کارشناسان این شهر دوبار به آتش کشیده شده است، بار اول به دوران شکوفایی و رشد این شهر برمی‌گردد و بار دوم مربوط به زمان نابودی این شهر است. لازم به ذکر است برخی محققان این نظریه را رد می‌کنند.برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که عامل تخریب و از بین رفتن شهر سوخته خشکسالی و از بین رفتن منابع آب و کاهش تدریجی دام و محصولات کشاورزی بوده است.

امروزه نیز کارشناسان بر این معتقدند که به علت رونق فعالیت‌های صنعتی و وجود مناطق صنعتی در اطراف این شهر در گذشته، تلی از خاکستر ناشی از فعالیت صنعتی این شهر را پوشانده است و اصلی‌ترین دلیل زوال این  شهر از بین رفتن رونق تجارت و صنعت و تغییرات اقلیمی در این منطقه است.

تحقیقات پیشنهادی : تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌
و
تحقیق درباره کوره آفتابی
و
تحقیق در مورد نرم تنان

سخن پایانی: به پایان این مقاله از شهر سوخته رسیدیم امیدواریم برای شما مفید بوده باشد. پیشنهادات و نظرات خود را در قسمت دیدگاه برایما به اشتراک بگذارید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =