مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره لباس محلی کردی ☑️ + بررسی تاریخچه و اجزای آن

مقاله درباره لباس محلی کردی و زیبایی های آن با توضیح کامل

تحقیق درباره لباس محلی کردی : یکی از لباس‌های اصلی و سنتی ایران، لباس‌های محلی کردی است که در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می خواهیم اطلاعاتی مفید درباره این لباس زیبا به شما بدهیم.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره لباس های محلی ایران

تحقیق درباره لباس محلی کردی

اطلاعاتی درباره لباس های کردی محلی

لباس‌های محلی کردی بخشی از ادب و رسوم مردم استان کردستان است که سنت پوشیدن این لباس‌های محلی از سوی کرد‌ها تاکنون حفظ شده است. پوشاک بخش مهم و بزرگی از آداب و رسوم یک منطقه است انسان‌ها در طول تاریخ بنا بر موقعیت اقلیمی خود لباس‌هایی را طراحی کرده و آن‌ها را می‌پوشیده است.

لباس‌های زنانه و مردانه کردی یکی از لباس‌های اصلی ایرانی نی باشد و آنچه که بسیار جالب است رنگ آمیزی، شلال دوزی، پولک دوزی بر روی لباس زنان می‌باشد.

لباس‌های محلی با ظرافت خاصی دوخته می‌شود و از کودکان تو بزرگسال این منطقه این لباس‌ها را تن می‌کنند شاید برای شما جالب باشد که بدانید دانشگاه سنندج کردستان تنها دانشگاهی است که زنان با لباس‌های محلی به دانشگاه می‌روند بدین ترتیب حفظ اصالت فرهنگی که از اهداف مهم میراث فرهنگی است از سوی زنان و مردان کرد حفظ شده است.

قدم کرد در استان کردستان، کرمانشاه، ایلام و بخش‌هایی از ارومیه زندگی می‌کنند البته باید بگوییم که لباس‌های کرمانشاه با لباس‌های کرد سنندج متفاوت است اما شباهت‌هایی نیز دارد.

تاریخچه لباس های کردی محلی

اولین طرح کشیده شده از لباس کردها توسط سیاحان اروپایی بوده است که حدود ۵۰۰ سال پیش به ایران سفر کرده بود. لباس‌های کردی قدمت کهن و طولانی دارند، اما بخاطر کمبود منابع باستانی سند تاریخی در دسترس نیست.

یکی از کلاه‌های ماده‌ها که کشیده شده بر نقش برجسته‌های هخامنشی مشابه کلاه مردان کرد است بر اساس این نقش برجسته کرد‌ها قدمت لباس خود را به آن دوره می‌دانند.

آنچه که حائز اهمیت است لباس‌های محلی کردی زیباترین و رنگ آمیزترین پوشش‌هایی است که سیاحان به آن اشاره کرده اند حتی در چندین جشنواره بین المللی لباس‌های کردی مقام اول را از لحاظ پوشش، زیبایی و تنوع کسب کرده اند.

لباس‌های کردی محلی بر اساس مناطق مختلف به نام‌های لباس سقزی، لباس‌های اورامی، مریوانی، کردی سنندجی، بانه‌ای و… نام گذاری شده اند.

نام اجزای لباس کردی محلی زنانه

گلونی نوعی پارچه سیاه رنگ است که بر روی آن طرح‌های زرد و قرمز کشیده شده و کاربرد روسری دارد و بیشتر زنان کرد آن را سر کنند و دو پر روسری بر پیشانی خود گره می‌زنند، این روسری به دلیل اهمیتی که دارد ثبت ملی شده است گلونی از اجزای مهم لباس‌های محلی کردی است.

  • کراس و جافی
  • کلنجه یا جلیقه و شال کردی
  • دستمال یا روسری کردی و کلاه

نام اجزای لباس کردی محلی مردانه

لباس‌های کردی مردانه نسبت به لباس زنان ساده‌تر هستند، اما از آنجا که از پارچه‌های نفیس برای دوخت آن استفاده می‌کنند بسیار گران قیمت می‌باشد هرچند که لباس‌های کردی زنانه باعث تعریف و تمجید سیاحان شده است اما از میراث فرهنگی لباس‌های کردی مردانه نیز نباید غافل شد.

اجزای لباس کردی مردانه:

  • چوخه و ملکی
  • رانک یا همان شلوار کردی
  • لفکه سورانی یا سورانی و دستار
  • شال و پشت بند
  • کلاو کلاه کردی و پچ
  • گیوه یا کلاش
  • ساق بند پشمی

مقالات پیشنهادی:
تحقیق درباره غذاهای محلی استان های ایران
و
تحقیق درباره فرهنگ بومی

✅ به پایان تحقیق درباره لباس محلی کردی رسیدیم، چنانچه در این خصوص نظری دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − یازده =