اخبارعلمی

تحقیق درباره مسجد نصیرالملک ⚡️ + تاریخچه و معماری آن

مقاله درباره معماری و زیبایی های مسجد نصیرالملک در شیراز

تحقیق درباره مسجد نصیرالملک: یکی از آثار تاریخی شهر شیراز مسجد نصیر الملک است که به مسجد صورتی شهرت دارد، در این مقاله از بخش تحقیق ماگرتا می‌خواهیم مطالبی درباره این مسجد تاریخی ارائه بدهیم با ما همراه شوید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره شهر سوخته

تحقیق درباره مسجد نصیرالملک

اطلاعاتی درباره مسجد نصیرالملک

مسجد نصیرالملک در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند در شیراز واقع شده است، این مسجد یکی از زیباترین مساجد شیراز است که قدمت آن به دوران قاجاریه باز می‌گردد، این مسجد زیبا به مسجد صورتی نیز معروف است و یکی از پر طرفداران جاهای دیدنی استان فارس در شیراز محسوب می‌شود و محبوبیت زیادی در میان گردشگران داخلی و خارجی دارد.

تنوع رنگ‌ها در کاشی کاری این مسجد سبب شده که این مسجد جاذبه توریستی منحصر با فردی به حساب آید.

تاریخچه مسجد نصیرالملک

ساخت این بنا به دوران قاجاریه باز می‌گردد، در سال ۱۲۵۵ میرزا حسن علی خان حاکم فارس مقلب به نصیر الملک از حاج محمد حسن معمار و میرزا رضای کاشیگر خواست تا این مسجد ساخته شود. ساخت این مسجد حدود ۱۱ سال طول کشید و سپس استاد حاج میرزا شیشه‌های رنگی مسجد را طراحی و اجرا کرد.

این مسجد دارای قسمت‌های مختلف مانند حیاط طاق مروارید، ایوان جنوبی، ایوان شمالی، گاوچاه و امامزاده زنجیری است و در ضلع غربی مسجد شبستان اصلی مسجد نصیر الملک قرار دارد که با شیشه‌های رنگی محصور شده است.

معماری مسجد نصیر الملک

صحن وسیعی در قسمت شمالی این مسجد قرار دارد این مسجد دارای بخش‌های مختلفی است که هنر معماری هر کدام متفاوت است این بخش‌ها شامل:

سردر ورودی مسجد نصیرالملک

در ورودی مسجد دارای طاق نمایی بزرگ است که سقف آن با کاشی هفت رنگ پوشیده شده است، ازاره طاق نما از سنگ گندمک است و طاق نمای ورودی از کاشی هفت رنگ مقرنس کاری شده است و دو در بزرگ چوبی در ورودی این مسجد قرار دارد که بالای آن سنگ مرمری قرار داد که شعری از شوریده شیرازی بر روی آن هک شده است.

شبستان غربی مسجد نصیرالملک

این مسجد دارای دو شبستان است که بخاطر جهت‌گیری قبله در امتداد محور ان واقع شده اند شبستان غربی پوشش آجری دارد و زیباتر از شبستان شرقی است، طاق این شبستان روی ستون‌های سنگی با طرح مارپیچ است این ستون‌ها در دو ردیف ۶ تایی و به تعداد دوازده امام قرار گرفته اند این شبستان دارای هفت درگاه است که با هفت در چوبی و شیشه‌های رنگی به صحن مسجد مرتبط می‌شود، این شبستان به شبستان زمستانه معروف است.

شبستان شرقی مسجد نصیر الملک

سنگ تراشی و تزیین شبستان شرقی از مسجد وکیل و مسجد مشیر شیراز الهام گرفته شده است و از سنگ گندمک یکپارچه ساخته شده است بر روی طاق و دیوار های شبستان کاشی کاری‌های زیبایی وجود دارد و آسمانه آن را با نقش‌هایی چون گل وبته، نقوش اسلیمی و چند آیه از قرآن به خط ثلث عالی آراسته اند.

کف شبستان با کاشی‌های فیروزه‌ای مزین شده و سنگ کف محراب از جنس مرمر است، این شبستان به شبستان تابستانه معروف است.

طاق مروارید

مسجد نصیرالملک دارای دو ایوان شمالی و جنوبی می‌باشد که ایوان شمالی زیبا تر از ایوان جنوبی است این ایوان دارای سه نیم طاق در سه طرف است و از سمت چپ به صحن راه دارد، طاق میانی طاق بلندی است که به طاق مروارید معروف است و بر روی دیوارهای این طاق آیات قرآنی و احادیث نوشته شده است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌
و
تحقیق درباره کاخ گلستان

☑️ به پایان تحقیق درباره مسجد نصیرالملک رسیدیم امید است از خوانش آن لذت ببرید چنانچه در این خصوص نظر یا پیشنهادی دارید حتما آن را برای ما بنویسید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − چهار =