فرهنگ و هنر

جواب درس ۱۲ تاریخ یازدهم انسانی ▶️ فرهنگ و هنر در عصر مغول – تیموری

گام به گام درس دوازدهم تاریخ یازدهم انسانی و پاسخ پرسش های نمونه و فعالیت های درس 12 دوازدهم فرهنگ و هنر در عصر مغول - تیموری تاریخ 2 انسانی یازدهم

جواب درس ۱۲ دوازدهم تاریخ یازدهم انسانی ؛ گام به گام درس دوازدهم تاریخ (۲) از بعثت پیامبر اسلام تا پایان صفویه پایه یازدهم رشته انسانی که شامل جواب فعالیت ها و پرسش های نمونه درس 12 دوازدهم فرهنگ و هنر در عصر مغول – تیموری از فصل سوم ایران از ورود اسلام تا پایان صفویه در صفحه های ۱۲۵ ، ۱۲۶ ، ۱۲۷ ،‌ ۱۳۱ ، ۱۳۲ و ۱۳۴ است را در ادامه در بخش آموزش و پرورش ماگرتا آماده کرده ایم.

پاسخ درس بعد: جواب درس ۱۳ تاریخ یازدهم انسانی

جواب درس ۱۲ دوازدهم تاریخ یازدهم انسانی
جواب درس ۱۲ دوازدهم تاریخ یازدهم انسانی

جواب بحث و گفت و گو صفحه ۱۲۵ درس ۱۲ تاریخ یازدهم انسانی

با راهنمایی دبیر دربارۀ این موضوع بحث و گفت‌وگو کنید که جامعۀ ایرانی چگونه و با پیشگامی چه افراد و گروه‌هایی موفق شد روحیۀ خشونت و ویرانگری مغولان را مهار و آنان را به فرمانروایانی آبادگر و دوستدار علم و فرهنگ تبدیل کند؟

پاسخ: عوامل اصلی در این تحول عبارتند از:

  • تسامح دینی مغولان: این ویژگی باعث شد تا ایرانیان بتوانند به تدریج بر آن‌ها نفوذ کنند.
  • فرهنگ غنی ایرانی: فرهنگ ایرانی با وجود آسیب‌ها، همچنان پویا بود و بر مغولان تأثیر گذاشت.
  • نقش علما و اندیشمندان: این گروه با حفظ دانش و فرهنگ، به تربیت نسل جدید کمک کردند.
  • توجه ایلخانان به علم و فرهنگ: برخی ایلخانان از علم و فرهنگ حمایت کردند و به ساخت بناهای تاریخی پرداختند.
  • تغییر ساختار حکومت: ایرانیان به تدریج در دستگاه حکومتی نفوذ کردند و سیاست‌ها را تغییر دادند.

جواب فعالیت ۱ صفحه ۱۲۵ و ۱۲۶ درس ۱۲ تاریخ یازدهم انسانی

بررسی شواهد و مدارک
توصیف جوینی، مورخ عهد ایل خانان از اعتقادات دینی مغولان را بخوانید و اهمیت آن را در شناخت وضعیت دین و عقاید قوم مغول بیان کنید.

«[چنگیزخان مغول] متقلّد (پیرو) هیچ دین و تابع هیچ ملت (مذهب، آئین) نبود، از تعصب و رجحان ملتی و تفضیل بعضی بر بعضی مجتنب (دوری کردن) بودست؛ بلکه علما و زهّاد هر طایفه را اکرام و اعزاز و تبجیل (بزرگ داشت، تجلیل) می کردست و در حضرت حق تعالی آن را وسیلتی می دانسته. و چنان که مسلمانان را به نظر توقیر (بزرگ داشتن، تعظیم کردن) می نگریسته، ترسایان (مسیحیان) و بت پرستان را نیز عزیز می داشته. و اولاد و احفاد او هر چند کس بر موجب هوی از مذاهب اختیار کردند: بعضی تقلید اسلام کرده و بعضی ملت نصاری گرفته و طایف های عبادت اصنام (بت ها) گزیده و قومی همان قاعده قدیم آبا و اجداد را ملتزم گشته و به هیچ طرف مایل نشده؛ اما این نوع کم تر ماندست. و با تقلدّ مذاهب، بیش تر از اظهار تعصب دور باشند و از آن چه یاسای چنگیزخان است همه ی طوایف را یکی شناسند و بر یک دیگر فرق ننهند و عدول نجویند» ( تاریخ جهان گشا، ج ۱، ص ۱۸ – ۱۹)

پاسخ: بیانگر این مطلب است که چنگیز از لحاظ دینی اعتقاد مشخصی نداشت اما با همین حال به پیروان سایر ادیان نیز احترام می گذاشت.

جواب فعالیت ۲ صفحه ۱۲۷ درس دوازدهم تاریخ یازدهم انسانی

استنباط تاریخی
با راهنمایی دبیر و هم فکری، چند دلیل برای اتحاد و یگانگی پیروان مذاهب و فرق اسلامی و زندگی مسالمت آمیز آنان در عصر ایل خانان و تیموریان ذکر کنید.

پاسخ: از بین رفتن حاکمیت های ضد شیعه و در راس آن خلافت عباسیان – عدم تعصب مذهبی مغولان و تیموریان – عدم حمایت حاکمیت و دولت ها از هیچ یک از فرقه های دینی و مذهبی

جواب کاوش خارج از کلاس صفحه ۱۲۸ درس دوازدهم تاریخ یازدهم انسانی

شیخ نجم‌الدین کبری و فریدالدین عطار، شاعر معروف، دو تن از صوفیان بزرگ بودند که در هنگام هجوم مغولان در کنار مردم ایستادند و به شهادت رسیدند. با استفاده از منابعی که دبیر معرفی می‌کند، گزارشی دربارهٔ زندگی و آثار این شخصیت‌ها به صورت روزنامهٔ دیواری تهیه و در کلاس ارائه کنید.

پاسخ: شیخ نجم‌الدین کبری یکی از بزرگترین عرفای شیعه بود که سلسله کبرویه را بنیان نهاد. او علاوه بر عرفان به علوم مختلفی نیز تسلط داشت و آثاری چون “مناقب العارفین” و “مفتاح الغیب” از او به یادگار مانده است. سلسله کبرویه بر پایبندی به شریعت و اهمیت علوم عقلی تأکید داشت.

فریدالدین عطار نیشابوری شاعری بزرگ و عارفی توانا بود که با اشعاری چون “منطق الطیر” و “مصیبت نامه” به بیان مفاهیم عرفانی پرداخت. زبان ساده و روان، تخیل قوی و عشق به اهل بیت از ویژگی‌های شعر عطار است.

نکته مهم: هرچند این دو عارف در عصر پر آشوبی زندگی می‌کردند، اما شهادت قطعی آنها در جریان حمله مغولان به طور مستند ثبت نشده است.

پاسخ فعالیت صفحه ۱۳۱ درس ۱۲ تاریخ یازدهم انسانی

بررسی شواهد و مدارک
با بررسی تصویر بناهای تاریخی این درس و تصاویر دیگری که دبیر به نمایش می گذارد، برای هر یک از ویژگی های معماری عصر ایل خانی و تیموری، چند نمونه یا مثال بنویسید.

بناهای عظیم ارگ علیشاه؛ مسجد جامع ورامین، گنبد سلطانیه.
گنبد‌ها و مناره‌های بلندمسجد گوهرشاد مشهد؛ مسجد جامع یزد، آرامگاه بایزید بسطامی، مجموعهٔ تاریخی امیرچخماق یزد.
تزیین با گچ‌بری مسجد جامع اصفهان، گنبد علویان همدان، مسجد جامع اردبیل، مسجد میدان کاشان.
تزیین با آجر و کاشیآرامگاه شیخ زین‌الدین تایبادی، مسجد جامع کرمان، مسجد جامع ورامین، مسجد بی بی خانم سمرقند.

پاسخ فکر کنیم و پاسخ دهیم صفحه ۱۳۲ درس ۱۱ تاریخ یازدهم انسانی

به نظر شما دلیل توجه به منظومه های حماسی تاریخی در دوران ایل خانی و تیموری چه بوده است؟

پاسخ: ۱) سقوط خلافت عباسی
۲) خودآگاهی رجال ایرانی و تلاش آنان برای حفظ هویت ایرانی در دوران سلطه ی مغولان
۳) علاقه مندی ایلخانان و فرمانروایان تیموری به داستان های پهلوانان شاهنامه و تمایل آنان به تشبیه خود به این پهلوانان

همچنین بخوانید: جواب درس ۱۰ تاریخ یازدهم انسانی

جواب پرسش های نمونه صفحه ۱۳۴ درس ۱۱ تاریخ یازدهم انسانی

۱- تسامح و تساهل دینی مغول ها چه تأثیری بر اسلام پذیری آن ها داشت؟

پاسخ: اقدام مغول به اقتضای زندگی در صحرا نسبت به مسائل دینی چندان تعصبی نداشتند و با پیروان دین های دیگر با ملایمت برخورد می کردند. این مدارای اعتقادی هر چند از روی آگاهی نبود و بخاطر سبک زندگیشان بود، اما در پذیرش دین های مختلف از سوی فرمانروایان و بزرگان مغول تاثیر بسزایی داشت و همین تسامح باعث شد پیروان دین های گوناگون در میان آنها به تبلیغ بپردازند.

۲- علل رشد تصوف را در دوران مغولان و تیموریان شرح دهید.

پاسخ: به اعتقاد برخی از مورخان هجوم ویرانگر و وحشت انگیز مغول به ایران و نگرانی و ناامیدی که در جامعه ایجاد کرد نقش موثری در آوردن مردم به تصوف و رفتن به درون خانقاه ها داشت.

۳- زمینه های رشد هنر را در عصر تیموری بیان کنید.

پاسخ: علاوه بر سلاطین و شاهزادگان تیموری که به هنر و هنرمندان توجه زیادی داشتند، برخی از وزیران از جمله امیر علی شیر نوایی ، شاعر و وزیر سلطان حسین میرزا بایقرا نیز پشتیبان و مشوق جدی هنرمندان بود و همچنین شهر هرات بدلیل داشتن کتابخانه های بزرگ به یکی از کانون های علمی و فرهنگی جهان اسلام بدل شده بود.

۴- چرا تاریخ نگاری به زبان فارسی در عهد ایل خانان رشد کرد؟

پاسخ: علاقمندی ایلخانان و فرمانروایان تیموری به جاودانه ساختن کشور گشایی و موفقیت های سیاسی و نظامی خود و خود آگاهی رجال ایرانی، تأثیر بسزایی بر رشد و شکوفایی تاریخ نگاری در آن عصر نهاد.

۵- منابع غیر نوشتاری که در این درس به آن ها استناد شده است را فهرست کنید.

پاسخ: کتابخانه ها – آرامگاه ها – سردر مناره های مسجد جامع یزد – محراب مسجد جامع اصفهان – شنب غازان – آرامگاه شیخ زینالدین تایبادی

پاسخ درس قبل: جواب درس ۱۱ تاریخ یازدهم انسانی

😃 اگر سوالی در رابطه با جواب پرسش های نمونه و فعالیت های درس ۱۲ دوازدهم کتاب تاریخ انسانی یازدهم دارید آن را از قسمت دیدگاه بپرسید. همچنین جهت مشاهده گام به گام سایر درس های کتاب کافیست شماره درس را به همراه عبارت ماگرتا در گوگل جست و جو کنید.

طهرانی

بنیانگذار مجله اینترنتی ماگرتا و متخصص سئو ، کارشناس تولید محتوا ، هم‌چنین ۱۰ سال تجربه سئو ، تحلیل و آنالیز سایت ها را دارم و رشته من فناوری اطلاعات (IT) است . حدود ۵ سال است که بازاریابی دیجیتال را شروع کردم. هدف من بالا بردن سرانه مطالعه کشور است و اون هدف الان ماگرتا ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 11 =