ادبیاتفرهنگ و هنر

جواب خودارزیابی درس نهم علوم و فنون یازدهم انسانی ♨️ صفحه ۷۵ و ۷۶

پاسخ و حل سوال های خودارزیابی صفحه 75 و 76 درس 9 نه کتاب علوم و فنون ادبی 2 پایه یازدهم انسانی

جواب خودارزیابی درس نهم علوم و فنون ادبی یازدهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات خودارزیابی صفحه ۷۵ و ۷۶ درس ۹ نهم «استعاره» کتاب علوم و فنون ادبی ۲ پایه یازدهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

پاسخ سوالات درس بعدی: جواب کارگاه تحلیل فصل سوم علوم و فنون یازدهم انسانی
و
جواب خودارزیابی درس دهم علوم و فنون یازدهم انسانی

جواب خودارزیابی درس نهم علوم و فنون ادبی یازدهم انسانی

جواب خودارزیابی صفحه ۷۵ و ۷۶ درس ۹ نهم علوم و فنون ادبی یازدهم

۱- در بیت‌های زیر استعاره‌ها را مشخص کنید:

الف) کی‌ام؟ شکوفهٔ اشکی که در هوای تو هر شب / ز چشم ناله شکفتم به روی شِکوه دویدم اوستا

پاسخ: استعاره پنهان و جانبخشی: چشم ناله (ناله مانند انسانی است که چشم دارد.)
روی شِکوه (شکوه مانند انسانی است که روی دارد.)


بازگردانی: من چه کسی ام؟ من مانند شکوفه اشکی ام که در عشق تو هر شب از چشم ناله شکفتم و به روی گلایه دویدم. (روز و شبم همیشه با ناله و گلایه است.)

ب) ای باد بامدادی خوش می‌روی به شادی / پیوند روح کردی پیغام دوست دادی سعدی

پاسخ: استعاره پنهان و جانبخشی: ای باد بامدادی

بازگردانی: ای باد صبحگاهی، با شادی و خوشی می‌روی. تو پیام دوست را به من رساندی و روحم را تازه کردی.

پ) ای گل تازه که بویی ز وفا نیست تو را / خبر از سرزنش خار جفا نیست تو را وحشی بافقی

پاسخ: استعاره پنهان و جانبخشی: ای گل تازه، سرزنش خار جفا

بازگردانی: ای گل تازه، که از وفاداری بویی نبرده ای، تو از ستم و جفایی که بر من روا می‌داری هیچ خبری نداری.

ت) هر کاو نکاشت مهر و ز خوبی گلی نچید، / در رهگذار باد نگهبان لاله بود حافظ

پاسخ: استعاره پنهان: مهر را نکاشت (مهر مانند درخت گل است که آن را می‌کارند.)
از خوبی گلی نچید (خوبی مانند بوته گل است که از آن گل می‌چینند.)
رهگذار باد (باد مانند رهزن لاله است و ما نگهبان لاله.)
نگه‌داشتن لاله در برابر باد: کنایه از کار بیهوده و بی‌ثمر کردن است، زیرا گلبرگ‌های ضعیف و لطیف لاله در برابر باد پرپر می‌شود یا لاله به معنای چراغ است که باز هم در برابر باد خاموش می‌شود.

نکاشت مهر: استعاره‌ی نوع دوم: مهر (مشبّه) مانند دانه‌ای (مشبّه‌به) که کاشته (وجه شبه) می‌شود.

بازگردانی: هر کس در این جهان عشق نکاشت و از زیبایی بهره ای نبرد، عمرش بیهوده به فرجام خواهد رسید.

ث) شب ایستاده است / خیره نگاه او / بر چارچوب پنجره من سپهری

پاسخ: استعاره پنهان و جانبخشی: شب ایستاده؛ خیره نگاه او

ج) آینه‌ات دانی چرا غمّاز نیست؟ / چون که زنگار از رخش ممتاز نیست مولانا

پاسخ: استعاره: آینه استعاره از دل
زنگار: استعاره از آلودگی و گناه
رخ آینه: جانبخشی


بازگردانی: آیا می‌دانی چرا دل تو که مانند آینه است، آشکار کننده راز نیست؛ به این دلیل که صیقل نخورده و آلوده است.

چ) دهقان سالخورده چه خوش گفت با پسر / کای نور چشم من به جز از کشته ندروی حافظ

پاسخ: استعاره: ای نور چشم؛ استعاره از فرزند
کشته: استعاره از کردار


بازگردانی: دهقان پیر چه سخن خوشی به پسرش گفت. او گفت: ای نور چشم، من به جز آنچه در این جهان انجام داده ای در جهان دیگر درو نخواهی کرد.

۲- تشبیه بیت زیر را بیابید و از آن‌ یک استعاره بسازید و در جمله‌ای به کار ببرید:

دگر باره خیّاط باد صبا / بر اندام گل دوخت رنگین قبا ملک‌الشعرای بهار

پاسخ: تشبیه: خیاط باد صبا
استعاره: ای باد صبا، برای گل قبا بدوز.

بازگردانی: بار دیگر باد صبا که مانند خیاط است تن پوش زیبا و رنگینی را برای اندام گل دوخت.

۳- استعاره‌های آشکار را در بیت زیر بیابید و آنها را به یک تشبیه کامل تبدیل کنید.

صبحگاهی سر خوناب جگر بگشایید / ژاله صبحدم از نرگس تر بگشایید خاقانی

پاسخ: استعاره: ژاله صبح‌دم: استعاره از اشک؛
تشبیه: اشک مانند ژاله صبحدم زیبا است.
استعاره: نرگس: استعاره از چشم؛
تشبیه: چشم یار مانند گل نرگس است.

بازگردانی: صبحگاه سر خوناب جگرتان را باز کنید و اشکی مانند ژاله صبحدم از چشمانتان که همچون نرگس تر است بریزید.

۵- ویژگی‌های شعر کلیم کاشانی را در بیت زیر بیابید و وزن واژه‌‌های بیت را مشخص کنید:

ما ز آغاز و ز انجام جهان بی خبریم / اوّل و آخر این کهنه کتاب افتاده است کلیم کاشانی

پاسخ: تصویرهای بدیع و معانی تازه از ویژگی‌های برز شعر کلیم است که در این بیت نمایان است. وی مفهوم ابد و ازل را با بیانی تازه و بدیع مطرح کرده و با آوردن ترکیب «کهنه کتاب» استعاره تازه‌ای برای مفهوم جهان خلق کرده است.

خط عروضی: ما ز آغازُ زِ اَنجامِ جَهان بی خَبَریم / اَووَلُ آخرِ این کُهنِ کِتابُفتادَست

پایه‌های آواییما  زِ  آ غازُ زِ اَن جامِ جَ هان  بیخَ  بَ  ریم
نشانه‌های هجاییـ U ـ ـU  U ـ ـU  U ـ ـU  U ـ U
پایه‌های آواییاَو وَ لُ  آخَ رِ این کُهنِ  کِ  تا بُفتا   دَست
نشانه‌های هجاییـ U ـ ـU  U ـ ـU  U ـ ــ (U U) ـ U
وزنفاعِلاتُن (فَعِلاتُن)فَعِلاتُنفَعِلاتُنفَعِلُن

پاسخ سوالات درس قبلی: جواب خودارزیابی درس هشتم علوم و فنون یازدهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه یازدهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و سوالات دروس کتاب علوم و فنون ادبی یازدهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات خودارزیابی درس 9 نهم صفحه 75 و 76 صفحه کتاب علوم و فنون ادبی پایه یازدهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕

زنجیران

هم‌بنیانگذار ماگرتا ، عاشق دنیای وب و ۷ سالی ست که فعالیت جدی در حوزه اینترنت دارم. تخصص من تولید محتوایی‌ست که مورد نیاز مخاطبان است. مدیر ارشد تیم شبکه های اجتماعی سایت هستم. به قول ماگرتایی‌ها وقت بروز شدنه !

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 4 =