سوالات متن درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب
نمونه سوال و جواب متن و پرسش های تشریحی و تعریف کنید و نقطه چین درس 4 چهارم ارزیابی فرهنگ ها کتاب هویت اجتماعی دوازدهم با جواب
سوالات متن درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب ؛ در این مقاله پاسخ و جواب نمونه سوال های تشریحی و تعریف کنید و جای خالی مهم امتحانی متن درس ۴ چهارم ارزیابی فرهنگ ها کتاب هویت اجتماعی پایه دوازدهم متوسطه دوم را قرار داده ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا همراه ما باشید.
سوال های متن درس بعدی: سوالات متن درس پنجم هویت اجتماعی دوازدهم
همچنین بخوانید: جواب درس چهارم هویت اجتماعی دوازدهم
نمونه سوال های امتحانی متن درس ۴ چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب
۱) مردمی که در یک جامعه زندگی میکنند ………………. و ……………….. و …………………. مشترکی دارند.
پاسخ: اهداف – آرمان ها – ارزش ها
۲) برخی از اهداف مشترک مردم یک جامعه را بنویسید.
پاسخ: رفع نیازهای اولیه، آزادی ، عدالت، امنیت، عزت و پیشرفت، دفاع از مظلومان.
۳) چه زمانی آرمان ها به واقعیت تبدیل می شوند؟
پاسخ: وقتی مردم مطابق آرمانها عمل کنند.
۴) آیا مردم همیشه مطابق آرمانهای جامعه خود عمل میکنند؟
پاسخ: خیر
۵) آیا مردم همیشه مطابق هنجارها و ارزشهایی که از آن ها طرفداری می کنند، عمل می نمایند؟
پاسخ: خیر
۶) فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی را تعریف کنید.
پاسخ: بخشی از فرهنگ که مردم یک جامعه از آن جانب داری می کنند و رعایت آن را لازم می دانند اما در عمل ممکن است آن را نادیده بگیرند، فرهنگ آرمانی نامیده می شود. آن بخش از فرهنگ که مردم به آن عمل می کنند فرهنگ واقعی نام دارد.
۲۴) چگونه جوامع مختلف حقیقت را به فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی خود وارد می کنند؟
پاسخ: با ایمان به حق ،حقیقت را به فرهنگ آرمانی خود وارد می کنند و با عمل کردن به حق، آن را وارد فرهنگ واقعی شان وارد می نمایند.
۲۶) چه تفاوتی بین فرهنگ آرمانی و فرهنگ حق وجود دارد؟
پاسخ: حق یا باطل بودن فرهنگ (عقاید، ارزش ها ، هنجارها، کنش ها) بر اساس آگاهی یا جهل، علاقه یا بی توجهی مردم جوامع مختلف نسبت به آنها تعیین نمی شود. ولی فرهنگ آرمانی با اعتبار دادن و توجه مردم شکل می گیرد.
۲) جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید.
الف) وقتی مردم مطابق آرمان ها عمل کنند، آرمان ها به ….. تبدیل می شوند.
ب) مرز و محدوده فرهنگ آرمانی و واقعی بر اساس ….. تغییر می کند.
پاسخ: الف) واقعیت
ب) عمل مردم
۸) کدام نوع از فرهنگ ، جهان اجتماعی را می سازد؟
پاسخ: فرهنگ واقعی
۹) مرز میان محدوده فرهنگ و محدوده فرهنگ واقعی بر چه اساسی تغییر میکنند؟
پاسخ: بر اساس عمل مردم تغییر میکند.
۳) در چه صورت آرمان ها به فرهنگ واقعی ورود پیدا می کنند؟
پاسخ: هر اندازه مردم مطابق آرمان ها و ارزش ها عمل کنند به همان اندازه وارد فرهنگ واقعی می شوند.
۴) چه هنگام فرهنگ واقعی از فرهنگ آرمانی فاصله می گیرد؟
پاسخ: اگر مردم به ارزش هایی که رعایت آنها در فرهنگ آرمانی لازم دانسته می شود عمل نکنند، فرهنگ واقعی از فرهنگ آرمانی فاصله می گیرد.
۱۲) برنامهریزان فرهنگی از طریق ………………….. زمینه ورود فرهنگ آرمانی را فرهنگ واقعی فراهم میکنند.
پاسخ: تعلیم و تربیت
۱۳) آرمان ها و قلمرو آرمانی همان نظام معیار ……………… است که بسیاری کم و بیش به آن عمل میکنند و برخی هم آن را مراعات نمیکنند.
پاسخ: فرهنگ
۱۴) واقعیت های هر جامعه را می توان بر اساس ………………………………… آن جامعه ارزیابی کرد.
پاسخ: آرمانهای
۱۶) آیا همه آرمانها و ارزش ها درست اند تا واقعیات را بر اساس آنها ارزیابی کنیم؟
پاسخ: خیر گاهی درست و گاهی نادرست اند.
۱۷) آیا آرمانها و ارزشها همواره حقاند؟
پاسخ: خیر- بخشهایی از فرهنگ که از نظر علمی صحیح و مطابق فطرت انسان باشند، حق هستند.
۵) چه کسانی و چگونه زمینه ساز ورود بیشتر فرهنگ آرمانی به فرهنگ واقعی می شوند؟
پاسخ: برنامه ریزان فرهنگی از طریق تعلیم و تربیت
۶) چرا مرز و محدوده فرهنگ آرمانی و واقعی متغیر بوده و از جامعه ای به جامعه ای دیگر متفاوت است؟
پاسخ: زیرا آرمانی یا واقعی بودن یک پدیده بر اساس نوع نگاه و رفتار افراد و جوامع تعیین می شود. پدیده ای در یک جامعه، درون فرهنگ آرمانی و در جامعه دیگر درون فرهنگ واقعی قرار می گیرد.
۷) واقعیت های هر جامعه چگونه ارزیابی می شوند؟
پاسخ: بر اساس آرمان ها و ارزش های جامعه، یعنی می توان بررسی نمود که آیا مردم مطابق آرمان ها و ارزش ها عمل می کنند یا خیر.
۸) دلایل باطل بودن یک فرهنگ چیست؟ (منظور از فرهنگ باطل چیست؟)
پاسخ: بخشهایی که از نظر علمی قابل دفاع نباشد و بر اساس خرافات شکل گرفته باشد، «فرهنگ باطل» است.
۹) فرهنگ حق چیست؟
پاسخ: بخشهایی از فرهنگ که از نظر علمی صحیح و مطابق فطرت انسان باشد، «فرهنگ حق» است.
۱۰) نمونه هایی از ارزش های حق و عقاید باطل را در جوامع انسانی ذکر نمایید.
پاسخ: ارزش های حق: توحید، عدالت، حمایت از محرومین، مهربانی، وفای به عهد و تحمل دیگران
ارزش های باطل: شرک، ظلم، بی عدالتی، تجاوز به حریم دیگران و دنیاپرستی
۱۱) حق یا باطل بودن هر بخش از فرهنگ چگونه شناخته می شود؟ با ذکر مثال آن را توضیح دهید.
پاسخ: حق یا باطل بودن هر بخش از فرهنگ، با علم متناسب با همان بخش شناخته میشود. علوم تجربی میتوانند دربارهٔ فنون و روشهای اجرایی داوری کنند؛ مثلاً درست یا نادرست بودن شیوهٔ مداوای بیماران را با روشهای تجربی میتوان شناخت.
۲۱) حق و باطل بودن هر بخش از فرهنگ با …………………………. با همان لایه شناخته میشود.
پاسخ: علم متناسب
۲۲) داوری در مورد تکنیکها و روش های اجرایی مانند روش درمان یک بیماری از طریق علوم ………. صورت میگیرد.
پاسخ: تجربی
۱۲) ابزار مهم علوم برای شناخت عقاید و ارزشها کداماند؟
پاسخ: عقل و وحی
۲۴) با ذکر یک مثال نشان دهید که فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی هر جامعه تغییر میکند؟
پاسخ: استقلال سیاسی در ایران پیش از انقلاب اسلامی یک آرمان بود که با انقلاب اسلامی به یک واقعیت تبدیل شد.
۲۵) فرهنگ واقعی و فرهنگ آرمانی از یک جامعه به جامعه دیگر …………………………… است.
پاسخ: متفاوت
۲۶) آیا حق و باطل بودن پدیدهها در جوامع مختلف و در طول زمان تغییر میکنند؟ چرا؟
پاسخ: خیر – زیرا حق یا باطل بودن عقاید، ارزشها، هنجارها و کنشها، بر اساس آگاهی یا جهل، و توجه یا بی توجهی مردم جوامع مختلف نسبت به آنها تعیین نمیشود.
۱۳) نقش آگاهی یا جهل مردم در حق یا باطل بودن هنجارها و ارزشها چگونه است؟
پاسخ: می توان گفت آگاهی یا عدم آگاهی، توجه یا عدم توجه مردم جوامع مختلف در حق یا باطل بودن هنجارها و ارزش ها تعیین کننده نیستند.
۱۴) جوامع چگونه حقیقت را به فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی وارد می نمایند؟
پاسخ: جوامع با ایمان به حق،حقیقت را به فرهنگ آرمانی خود وارد می کنند و با عمل به حق، آن را به فرهنگ واقعیشان وارد می نمایند.
۱۵) در چه صورت حق به فرهنگ آرمانی و واقعی ورود نمی یابد؟
پاسخ: در صورتی که جوامع به حق ایمان نداشته و بر اساس آن عمل ننمایند.
۱۶) معنای جمله زیر چیست؟
«حقایق ثابتاند ولی از نظر وارد شدن به فرهنگ آرمانی و واقعی جوامع، تغییرپذیرند»
پاسخ: یعنی برای جوامع امکان پذیرش حق و ترک باطل یا برعکس وجود دارد. جوامع می توانند حق یا باطل را برگزینند اما حق و باطل بر اساس گزینش آنها دچار تغییر نمی شوند.
۳۰) روش شناخت امور محسوس ……………………………….. میباشد.
پاسخ: مشاهده و حس
۳۱) روش شناخت امور غیر محسوس و غیر طبیعی ……………………………….. میباشد.
پاسخ: عقل و استدلال عقلی
۳۲) وحی نوع خاصی از شناخت ………………………………. است که خداوند برای هدایت آدمیان به پیامبران اعطا کرده است.
پاسخ: شهودی
۳۳) وحی الهی انسان را به استفاده از چه ابزارهایی برای شناخت فرا میخواند؟
پاسخ: حس و عقل
۱۷) مرز و محدوده فرهنگ آرمانی و فرهنگ واقعی بر چه اساسی تغییر می کند؟
پاسخ: بر اساس عمل مردم تغییر می کند. هر اندازه مردم مطابق آرمان ها و ارزش ها عمل کنند به همان اندازه آرمان ها وارد فرهنگ واقعی می شوند. اما اگر مردم به آرمان ها و ارزش هایی که رعایت آنها در فرهنگ آرمانی لازم دانسته می شود عمل نکنند، فرهنگ واقعی از فرهنگ آرمانی فاصله می گیرد.
۱۸) برای بخشی از فرهنگ واقعی که خارج از فرهنگ آرمانی است مثال بزنید
پاسخ: ثروت اندوزی، سبزه درست کردن در ایام نوروز ،تنبلی برخی از مردم، و ….
۱۹) کدام بخش از فرهنگ حق و کدام بخش باطل است؟
پاسخ: بخش هایی از فرهنگ که از نظر علمی قابل دفاع نباشد و بر اساس خرافات شکل گرفته باشد فرهنگ باطل و بخش هایی که از نظر علمی صحیح و مطابق فطرت انسان باشد فرهنگ حق است.
۲۰) نقش برنامه ریزان فرهنگی در جامعه چیست؟
پاسخ: تلاش می کنند از طریق نهادهای فرهنگی، تعلیم و تربیت لازم را برای ورود فرهنگ آرمانی به عرصه فرهنگ واقعی فراهم آورند.
۲۱) علوم تجربی کدام روش ها رامی توانند داوری کنند؟
پاسخ: فنون و روش های اجرایی که جنبه تجربی و حسی را دارند.
۲۲) چند نمونه از عناصر فرهنگ حق که در اغلب جوامع حضور دارد را نام ببرید.
پاسخ: وفای به عهد، راستگویی، پرستش خدا، عدالت خواهی، گذشت، رعایت پوشش، دفاع از مظلوم، احترام به همنوع، کمک به هم نوع
۲۳) آیا حق و باطل بودن عقاید و ارزش ها، هنجارها و کنش ها بر اساس آگاهی و توجه یا عدم آگاهی مردم تعیین می شود؟
پاسخ: خیر، مالک حق و باطل بودن ارزش ها و عقاید فرهنگ را آگاهی یا جهل مردم، توجه یا بی توجهی مردم جوامع مختلف نسبت به آنها تعیین نمی کند. مثلا پیروی مردم از نژادپرستی یا پول پرستی مانع باطل بودن آنها نمی شود.
۲۵) حقایق ثابتاند یا متغیر هستند؟
پاسخ: حقایق ثابت اند ولی از نظر وارد شدن به فرهنگ آرمانی و واقعی جوامع تغییرپذیرند. یعنی برای جوامع امکان پذیرش حق و ترک باطل وجود دارد. همان گونه که امکان انحراف از حق و روی آوردن به باطل نیز وجود دارد.(چه مردم حق را انتخاب کنند چه نکنند، حق همیشه حق و ثابت است. یعنی حق اعتبار خود را از مردم نمی گیرد از خدا (وحی) می گیرد.)
۳۴) چرا در اوایل قرن بیستم فقط علوم تجربی را علم میدانستند و فلسفه، اخلاق و علوم دینی را غیر علمی میپنداشتند؟
پاسخ: زیرا در اوایل قرن بیستم عدهای در جهان غرب مدعی شدند که «حس و تجربه» تنها روش کسب علم است و به همین دلیل این برداشت شکل گرفت که فقط «علوم تجربی» علم است و فلسفه، اخلاق و علوم دینی را غیر علمی میدانستند.
۳۵) در اوایل قرن بیستم علوم انسانی و اجتماعی با چه شرطی علم محسوب میشد؟
پاسخ: علوم انسانی و اجتماعی فقط در صورتی علمی تلقی میشدند که از «روش تجربی» استفاده کنند.
۳۶) این نگاه که فقط علوم تجربی علم است چه زمانی با چالش مواجه شد؟
پاسخ: از نیمه دوم قرن بیستم
۳۷) در مورد یکی از چالشهای رویکرد علمی غرب در نیمه دوم قرن بیستم توضیح دهید.
پاسخ: یکی از چالشهای علم ریاضی بود زیرا گر تجربه ما برخلاف اصول اولیه علم ریاضی باشد، ما تجربه خودمان را نادرست میدانیم نه آنچه علم ریاضی میگوید. (مثلا اگر هزار نفر با نقاله زوایای داخلی یک مثلث را اندازه بگیرند و آن را ۱۷۹ درجه اعلام کنند ما نظر همه آنها را خطا میدانیم.)
۳۸) ابزار شناخت در علوم اجتماعی را نام ببرید.
پاسخ: حس، عقل و وحی
۳۹) تمامی پدیده های انسانی و اجتماعی بعد …………………. دارند ولی همه آنها بعد …………………….. ندارند.
پاسخ: معنایی و ذهنی – محسوس و عینی
۴۰) چرا علوم اجتماعی همواره از «حس، عقل و وحی» برای شناخت حقایق و وقایع اجتماعی و تاریخی بهره میبرد؟
پاسخ: زیرا تمامی پدیدههای انسانی و اجتماعی بعد معنایی و ذهنی دارند ولی همه آنها بعد محسوس و عینی ندارند.
۴۱) چرا برخی افراد فقط وعده می دهند اما به آن ها عمل نمیکنند؟
پاسخ: سخن گفتن یک کنش است ولی برخی سخنانشان را جزء اعمالشان به حساب نمیآورند. از این رو به پیامدهای آن توجه نمیکنند و به جای آنکه متعهد شوند، تنها وعده میدهند.
۴۲) خداوند کسانی که از آرمانها و ارزشها سخن میگویند اما به آن ها عمل نمیکنند را چگونه خطاب می کند؟ و این سخن به کدام یک از قلمروهای فرهنگ اشاره دارد؟
پاسخ: ای کسانی که ای مان آوردهاید، چرا سخنی میگویید که به آن عمل نمیکنید؟ نزد خدا بسی ناپسند است سخنی بگویید که به آن عمل نمیکنید. خداوند کسانی را دوست میدارد که در صفی واحد، همانند سدی مستحکم در راه او قیام میکنند.
به قلمرو فرهنگ آرمانی اشاره دارد.
۴۳) چگونه امکان مقایسه و ارزیابی فرهنگ ها و داوری علمی و عقلانی درباره آنها امکان پذیر است؟ مثال بزنید.
پاسخ: ما میتوانیم هر فرهنگی را بر اساس فرهنگ حق با فرهنگهای دیگر ارزیابی کنیم و میزان نزدیکی هر فرهنگی به فرهنگ حق یا دوری از آن را مشخص نماییم. مثال اگر جامعهای عدالت را از یاد برده و به بی عدالتی عادت کرده باشد میتوانیم ناپسند بودن این سبک زندگی را دریابیم، نقد کنیم و خطرات آن را متذکر شویم.
۴۴) معیار ارزیابی همه فرهنگها ……………………… می باشد.
پاسخ: فرهنگ حق
نکته مهم: دانش آموزان عزیز، تنها به خواندن این سوالات اکتفا نکنید و حتما متن درس را هم به دقت مطالعه کنید.
سوال های متن درس قبلی: سوالات متن درس سوم هویت اجتماعی دوازدهم
✅ سوالات متن درس ۴ چهارم هویت اجتماعی دوازدهم با جواب را در این مقاله مشاهده کردید. امیدوارم از آن استفاده کرده باشید و از صفحات دیگر ماگرتا دیدن نمایید. برای بهتر پیدا کردن جواب ها در آخر کلمات جستجو شده داخل گوگل کلمه ماگرتا را قرار دهید. همچنین سوالات خود را در بخش دیدگاه بنویسید. 💖