اخبارعلمی

تحقیق درباره مسجد گوهرشاد ⚜️ + شبستان های آن

مقاله درباره بنا و شبستان های مسجد گوهرشاد با توضیح کامل

تحقیق درباره مسجد گوهرشاد و معماری آن : مسجد گوهرشاد تجلی هنر و قدرت یک زن در درباری خشن است. برای کسب اطلاعات بیشتر با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

گوهرشاد آغا، یکی از زنان سیاستمدار، ثروتمند در دوران حکومت تیموریان بوده است او همسر سلطان شاهرخ بود این زن در طول عمر پربار خود در انجام انور خیره و ساخت بناهای مذهبی و پیشرفت زبان فارسی و فرهنگ ایرانی نقش مهمی داشت.

اثر ماندگار گوهرشاد بیگم، مسجد گوهرشاد در مشهد است، مسجد گوهرشاد در سال ۸۲۱ هجری در قسمت جنوبی حرم امام رضا(ع) در مشهد به دستور گوهرشاد ساخته شد این بنای مذهبی جز آثار برجسته معماری محسوب می‌شود.

تحقیق درباره مسجد گوهرشاد

بنای مسجد گوهرشاد

این بنا توسط قوام الدین شیرازی ساخته شد، این مسجد دارای صحن به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع است و مانند بسیاری از مساجد ان دوران دارای چهار ایوانی و هفت شبستان است که هر ایوان نام مخصوص به خود را دارد، معروف‌ترین ایوان، ایوان جنوبی است که به نام ایوان مقصوره، ایوان شمالی مسجد دارالسیاده، ایوان شرقی اعتکاف و ایوان غربی شیخ بهاء الدین نام دارد.

در ایوان مقصوره کتیبه‌ای وجود دارد که خوشنویس مشهور شاهزاده بایسنقر بر روی کاشی معرق به خط ثلث نام گوهرشاد را نوشته است.

محراب بزرگی در قسمت جنوبی ایوان مقصوره قرار دارد، این محراب در سال ۱۲۴۳ در زمان فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است.

جنس آن از چوب گلابی و گردو ساخته شده است و در تزئین آن از هنر منبت و قلمزنی استفاده شده است، این منبر به منبر صاحب الزمان معروف است و ارتفاع آن حدود هفت و نیم متر و دارای ۱۴ پله است.

شبستان های مسجد گوهرشاد

شبستان‌های بی نظیر مسجد گوهرشاد یکی دیگر از شگفتی‌های این مسجد است، شبستان‌ها فضاهایی در مسجد هستند که دارای سقف و ستون دارند و با صحن اصلی مسجد مرتبط هستند شاید بتوان گفت که بهترین و زیبا‌ترین شبستان‌ها در مسجد گوهرشاد می‌توان دید.

کاربرد اصلی شبستان‌ها برگزاری نماز جماعت است علاوه بر نماز جماعت فعالیت‌های فرهنگی نیز در شبستان مساجد برپا می‌شود.

بازسازی و مرمت مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد در طول قرن‌ها چندین بار تخریب شد به طور مثال در سال ۱۸۰۴ در اثر زمین لرزه ایوان جنوبی آسیب دید که مرمت شد، بار دیگر به علت بمباران مشهد توسط روس‌ها قسمتی از گنبد و ایوان‌ها تخریب شدند، ولی مجدد بازسازی و مرمت شد، به طور کلی تاکنون ۴ بار قسمت‌های مختلف مسجد گوهرشاد تعمیر و بازسازی شده است.

واقعه مسجد گوهرشاد

در زمان رضا شاه واقعه مسجد گوهرشاد به علت اعتراضات به کشف حجاب اجباری در سال ۱۳۱۴ اتفاق افتاد، در این زمان به دلیل بازداشت سید محمد طباطبایی در مشهد به دلیل اعتراض به کشف حجاب در تیرماه ۱۳۱۴‌ مردم به رهبریت شیخ بهلول در مسجد گوهرشاد تجمع کردند.

وقتی خبر تجمع به گوش رضا شاه رسید، دستور داد تا مردم را به بدترین شکل ممکن قتل عام کنند تا آن‌ها پراکنده شوند اما مردم همچنان به تجمع ادامه دادند به همین دلیل رضا شاه دستور تیراندازی به تجمع کنندگان را صادر کرد، در این واقعه تعداد زیادی از مردم و حتی نظامی‌ها کشته شدند که اجساد آن‌ها بدون رعایت تشریفات مذهبی در باغ‌های مشهد به صورت دست جمعی دفن شدند.

مقالات پیشنهادی: تحقیق درباره مسجد نصیرالملک
و
تحقیق در مورد گنبد سلطانیه‌ و معماری آن
و
تحقیق درباره کاخ گلستان

✅ به پایان تحقیق درباره مسجد گوهرشاد رسیدیم امید است از خوانش این مطلب لذت ببرید، منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =