مطلب پیشنهادی :
ad
+
اخبارعلمی

تحقیق درباره کهکشان ها و نحوه به وجود آمدن آن ها

مقاله دانش آموزی درباره چگونگی تشکیل کهکشان ها با توضیح کامل

تحقیق درباره کهکشان ها راه شیری چگونه به وجود آمد؟ دانشمندان بر این باور هستند که بیش از صدها میلیارد کهکشان در جهان وجود دارد پس می خواهیم در این نوشته از بخش تحقیق ماگرتا اطلاعاتی را در مورد کهکشان ها ارائه بدهیم با ما همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره صورت های فلکی

تحقیق درباره کهکشان راه شیری

کهکشان به چه معناست

کهکشان‌ها سامانه‌های بزرگی از گاز، گردوغبار و صدها میلیون ستاره هستند که توسط نیروی جاذبه در کنار هم قرار گرفته اند، تعداد ستاره‌های کهکشان بر اساس اندازه کهکشان متغیر است برای مثال کهکشان‌های کوچک چند صد میلیون ستاره دارند و کهکشان‌های عظیم یک صد تریلیون ستاره دارند. کهکشان‌ها در گروه‌هایی به نام خوشه‌های کهکشانی قرار دارند و کهکشان ما کهکشان راه شیری است که حالت مارپیچی دارد.

کهکشان ها چگونه به وجود آمدند؟

درباره‌ی شکل‌گیری کهکشان‌ها نظریه‌های مختلفی وجود دارد. عده‌ای از ستاره شناسان معتقد هستند که با انفجار عظیمی دو عنصر هیدروژن و هلیم پا به عرصه جهان گذاشته است و با گذشت زمان و کاهش دما این گاز‌ها متراکم شده و مجموعه گازی به نام سحابی را بوجود آورده است که سحابی‌ها باعث تشکیل ستاره و کهکشان می‌شوند.

انواع کهکشان

به طور کلی کهکشان‌ها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • کهکشان راه مارپیچی
  • کهکشان بیضوی
  • کهکشان عدسی
  • کهکشان نا منظم

کهکشان مارپیچی

این کهکشان هاله‌ای متورم و یک دیسک مسطح در حال چرخش دارد که توسط بازوهایی مارپیچی احاطه شده اند. دیسک‌ها نیز معمولا غبار آلود هستند. کهکشان‌های مارپیچی ترکیبی از ستاره‌های جوان و پیر را تشکیل می‌دهند و سحابی‌های درخشان و ستاره‌های جوان در بازوهای مارپیچی قرار گرفته اند. انواع مختلفی از این کهکشان وجود دارد که اجزای آنها از نظر جرم، روشنایی و اندازه با یکدیگر متفاوت هستند.

کهکشان بیضوی

بزرگترین کهکشان‌هایی که تاکنون شناخته شده اند کهکشان‌های بیضوی غول پیکر هستند البته این کهکشان‌ها ممکن است کوچک نیز باشند. کهکشان بیضوی دارای ستاره‌های قدیمی، غبار کم و مواد بین ستاره‌ای است. کهکشان‌های بیضوی ساختار سه بعدی دارند و ستارگان در آنها به طور تصادفی در مدار مرکز کهکشانی می‌چرخند.

کهکشان عدسی

کهکشان‌های عدسی بین کهکشان‌های بیضوی و مارپیچی قرار گرفته است و شبیه به لنز است. این کهکشان همانند کهکشان‌های مارپیچی دیسک در حال چرخش دارد ولی بازوهای مارپیچی ندارد. کهکشان‌های عدسی گرد و غبار و مواد بین ستاره‌ای کمی دارد.

کهکشان‌های نامنظم

اگر کهکشان‌ها جزو دسته کهکشان‌های بیضوی، عدسی و مارپیچی نباشد کهکشان نامنظم محسوب می‌شود. کهکشان‌های نامنظم بد شکل و فاقد شکل مشخصی است که به صورت ابرهایی بزرگ و کوچک در نزدیکی کهکشان راه شیری قرار گرفته است. این کهکشان پر از گرد و غبار می‌باشد و محل مناسبی برای تشکیل ستاره‌های جدید است.

تکامل کهکشان

کهکشان‌ها به علت تکاملی که انجام می‌دهند از نظر ظاهری با یکدیگر متفاوت هستند. کهکشان‌ها در آغاز جهان شکل گرفته اند و امروز صدها میلیارد کهکشان وجود دارد که تکامل یافته است. در کهکشان‌های بیضوی ماده‌ی ستاره‌ای به سرعت ستاره تشکیل می‌دهد ولی در کهکشان‌های مارپیچی سرعت تشکیل ستاره کمتر است. در اثر برخورد و ادغام کهکشان‌ها، کهکشان مارپیچ به کهکشان بیضوی شکل تبدیل می‌شود.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد انرژی خورشیدی
و
تحقیق در مورد فسیل دایناسورها

به پایان تحقیق درباره کهکشان ها و نحوه به وجود آمدن آن ها رسیدیم، اگر شما نیز نظری در مورد عجایب کهکشان ها دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =