اخبارعلمی

تحقیق درباره ارگ بلقیس ⚜️ + تفاوت آن با قلعه های دیگر ایران

مقاله دانش آموزی درباره شرح سازه ارگ بلقیس و علت نامگذاری آن با توضیح کامل

تحقیق درباره ارگ بلقیس : شهر بلقیس یک شهر کهن و قدیمی است که حدود ۱۸۰ هکتار مساحت دارد و یک مجموعه کامل از شهر استراتژیک می‌باشد و دارای ارگ بلقیس، بازار، آب انبار، تپه منار، مسجد، قبرستان، کوره سفالگری، یخدان و کاروانسرا می‌باشد. با بخش تحقیق ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: تحقیق درباره جشن نوروز در دوره صفویه

تحقیق درباره ارگ بلقیس

درباره ارگ بلقیس

ارگ بلقیس در شهر بلقیس که واقع در سه کیلومتری جنوب اسفراین از توابع خراسان شمالی قرار دارد، مساحت ارگ بلقیس ۵۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع است، این بنا در سده نخست اسلام و در زمان دوره سلجوقیان در ایران ساخته شده است و از دروازه ورودی اصلی این ارگ در ضلع شمالی به داخل شارستان مشخص است که امروز بیشتر این بهش ها تخریب و به شکل تلی از خاک درآمده است.

مورخان و جغرافی دانان اسلامی اسفندیار پسر گشتاسب به عنوان بنیانگذار این شهر معرفی کرده اند، مولف تاریخ نیشابور الحاکم از تعلق خاطر قباد ساسانی به این ارگ یاد کرده است و نوشته که قباد اسفراین را مهرجان خطاب کرده اند.

در دوره صفویه این بنا بازسازی شد و تا زمان قاجار زندگی در این بنا جریان داشت، اما با گذشت زمان و تخریب‌های طبیعی و غیر طبیعی قسمت‌های زیادی از ارگ از بین رفته است.

شرح سازه ارگ بلقیس

ارگ بلقیس دومین بنای گلی در ایران است که بر اساس اصول معماری دوره ساسانی ساخته شده است و اصلی‌ترین قسمت باقی مانده از شهر کهن و تاریخی بلقیس محسوب می‌شود.

ارگ بلقیس یک دژ مستحکم محسوب می‌شود که شامل ۲۹ برج و ارتفاع هر یک حدود ۱۱ متر است، این ارگ شامل سه طبقه فضای معماری بوده که امروزه تنها پوسته گلی از آن باقی مانده است، جنس مصالح به کار رفته در این رگ گل، چینه، خشت، آجر و چوب است.

ارگ بلقیس به دلیل خندق‌هایی که دور تا دور آن کنده اند در زمینی مسطح و هموار قرار دارد، همچنین دور تا دور دیوارهای برج کنگره کار شده است.

علت نامگذاری ارگ بلقیس

در قسمت‌های فوق در خصوص ساختار این ارگ مطالبی را بیان کردیم حال شاید این سوال در ذهن شما مطرح شود که علت نامگذاری این ارگ به بلقیس چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید بگوییم برخی از مورخان معتقدند که با دلیل شباهت زیادی که در اسلام از شهر ملکه سبا توصیف کرده است نام ان را بلقیس نامیده اند، در کتاب بیهقی نام اسفراین که ترکیبی از اسپر به معنی سپر و آیین به معنای رسم و روش دانسته اند.

تفاوت اصلی قلعه بلقیس با قلعه‌های دیگر ایران

قلعه بلقیس که یکی از مهم‌ترین بناها شهر بلقیس و در دوره‌های مختلف قسمت‌های مختلفی از آن ساخته شده است با سایر قلعه‌های ایران تفاوت مهمی دارد، فرق اصلی این قلعه با قلعه‌های دیگر ایران این است که در یک دشت مسطح قرار گرفته اما بیشتر قلعه‌های ایران بر روی کوه و بلندی قرار دارند.

همچنین برای حفاظت بیشتر از این قلعه خندق‌هایی در اطراف آن ساخته شده است که در حال حاضر جز قسمت شمالی قلعه که نشانه‌هایی از خندق‌ها باقی است همه قسمت‌های آن پر شده است.

مقالات پیشنهادی:
تحقیق در مورد جزیره خارگ
و
تحقیق درباره جاده ابریشم

☑️ به پایان متن تحقیق درباره ارگ بلقیس رسیدیم، اگر دیدگاهی در این رابطه دارید حتما آن را از بخش نظرات با ما سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × پنج =