مطلب پیشنهادی :
ad
+
ادبیاتفرهنگ و هنر

معنی ضرب المثل دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند

بازنویسی و مفهوم حکایت «دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند» با توضیح کامل

ضرب المثل دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند یعنی چی؟ برای مشاهده مفهوم، داستان و تاریخچه، گسترش و اصطلاح انگلیسی این حکایت در ادامه با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه ما باشید.

مطلب پیشنهادی: معنی ضرب المثل دندان طمع را کندن

معنی ضرب المثل دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند

معنی و مفهوم ضرب المثل دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند

به طور مثال اندازه‌ی بدی‌های دیگران، اندازه‌ی روزهای دشوار زندگی و تعداد موقعیت‌های اشتباهی را که در زندگی داشته‌ایم را نباید بشماریم و یا سبک سنگین کنیم؛ چون همین شمارش کردن بیهوده و یا نگرش اندک و بیجا، انسان را آزرده و لحظه‌های خوش و شادش را در نگاهش مخفی می‌کند.

معمولا انسان‌ها نباید از موقعیت‌های خوبی که در زندگی قسمت شان می‌شود، استفاده نادرست و غلط کنند؛ چرا که ممکن است هیچ گاه این موقعیت برایشان اتفاق نیفتاد.

زمانی که شخصی به شما هدیه‌ای می‌دهد شما نباید آن را جزئی و ناچیز بدانید و آن هدیه را قیمت گذاری کنید و بگویید: این وسیله بسیار کم ارزش است. مثل وقتی که از سمت دوست سوغات یا کادویی به ما می‌رسد، نباید عیب و نقصی روی آن بگذاریم؛ بدین سبب می‌گویند: هرچه از دوست رسد نکوست.

داستان و تاریخچه حکایت دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند

از آن جایی که اسب حیوان بسیار نجیب و خاصی است و از قرن‌ها پیش تأثیر خیلی زیادی در زندگی ما انسان‌ها داشته است. آدم‌ها از اسب‌ها برای حمل بار، تفریح، سفر و حتی در جنگ‌ها از آن استفاده می‌کردند.

قرن‌هاست که انسان‌ها به اسب نیاز دارند؛ به دلیل این که این حیوان اکثراً کارهای شان را انجام می‌داد. همین مسئله دلیلی شد که انسان بخواهد اسب‌ها را بهتر بشناسد؛ هم از نظر احساسی و هم رفتاری هم جسمی. با گذشت زمان انسان‌ها متوجه شدند که می‌توان سن و سلامت جسمی اسب‌ها را از طریق دندان هایشان تشخیص داد.

گسترش و باز آفرینی ضرب المثل دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند

برای بررسی بهتر مثلی برایتان می‌زنیم؛ یک روز فردی در خانه خود مهمانی گرفته بود و چندین نفر را دعوت کرده بود. یکی از مهمان‌ها یک هدیه‌ی کم قیمت تر را خرید (بر حسب بودجه ی خودش) و به مهمانی رفت پس از خوردن شام و دور هم نشستن در مهمانی، آخر وقت صاحبخانه شروع کرد هدیه‌ها را باز کردن، زمانی که اولین هدیه را باز کرد از آن خوشش نیامد و گفت: این چه هدیه‌ای است که برایم آوردی نمی‌توانستی هدیه‌ی بهتری بیاوری، آنگاه مهمان رو به صاحب خانه کرد و گفت دندان اسب پیشکشی را که نمی‌شمارند.

انشا با موضوع دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند

مقدمه: درست است که گاهی ما از هدایایی که در جشن تولد یا مناسبت‌های دیگری دریافت می‌کنیم، خوشمان نمی‌آید اما بهتر است هیچ گاه آن هدیه را جلوی شخص هدیه دهنده قضاوت نکرده یا درجه بندی نکنیم.

بدنه: ما باید به این درک برسیم که در زندگی هر آنچه که به ما داده می‌شود برای بررسی و جستجو نیست.

نتیجه: آیا اگر کسی بخواهد به شما هدیه‌ای بدهد باز هم می‌خواهید آن را نظارت کنید؟ خیر چون آن وسیله هدیه است و شما بابت آن پولی پرداخت نکرده‌اید؛ پس با این حساب درست نیست که بخواهیم جلوی شخصی که هدیه را پیشکش کرده آن را قضاوت کنیم.

اصطلاح انگلیسی دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند

Don’t look a gift horse In the mouth: don’t complain if a gift is not perfect

مَثَل های پیشنهادی:
معنی ضرب المثل «خورد گاو نادان ز پهلوی خویش»
و
معنی ضرب المثل خیاط در کوزه افتاد

☑️ به پایان معنی ضرب المثل دندان اسب پیشکشی را نمی شمارند رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل قدیمی و پرکاربرد داشتید حتما آن را از بخش نظرات با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =