مطلب پیشنهادی :
ad
+
ادبیاتفرهنگ و هنر

معنی ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد + گسترش

معنی ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد

معنی ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد : این حکایت به معنای انتقام گرفتن از کسی است. در واقع افراد با استفاده از آن قصد دارند تا فردی را تهدید کرده و بترسانند و در نهایت از این طریق به هدف خود برسند. ولی لازم به ذکر است که انجام این کار غلط بوده و می‌تواند دردسرساز شود. با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: معنی ضرب المثل به خون کسی تشنه بودن

معنی ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد

مفهوم ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد

این ضرب المثل معمولا زمانی کاربرد دارد که فردی بخواهد از کس دیگری انتقام بگیرد و با به کار بردن آن قصد آگاه کردن او را داشته باشد. فردی را در نظر بگیرید که از کسی متنفر بوده و به منظور گرفتن انتقام خود از این ضرب المثل استفاده می‌کند. باید بدانید که هدف او از این کار توطئه کردن و انتقام گیری است.

زمانی که فردی از ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد استفاده می‌کند، قصد دارد با به کار گیری آن میزان نفرت خود را به مردم نشان دهد.

داستان آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد

در متن کتاب سه سال در دربار ایران نویسنده بیان کرده ناصرالدین شاه هرساله به خدمتکاران خود دستور می‌داد تا برای مردم آش نذری درست کنند. زمانی که نوکران ناصرالدین شاه آش را پخته و در کاسه‌ها می‌ریختند و بین مردم پخش می‌کردند، باید منتظر می‌ماندند تا اینکه مردم کاسه داده شده را لبریز از زر و سیم کرده و به نوکران بازگردانند. سپس آن‌ها موظف بودند زر و سیم‌های گردآوری شده را نزد ناصرالدین شاه ببرند.

افرادی که از نزدیکان و آشنایان ناصرالدین شاه بودند، برای شاه کاسه‌ای بزرگ‌تر در نظر می‌گرفتند و آن را پر از آشی با میزان روغن زیاد می‌کردند و تحویل نوکران می‌دادند. نوکران سعی می‌کردند تا بیشتر آش‌ها را برای افراد بزرگ و پولداری ببرند تا از این طریق بتوانند زر و سیم بیشتری جمع آوری کرده و به جای ضرر، سود تحویل شاه بدهند.

زمانی که افراد می‌گویند آشش یک وجب روغن دارد، به این معنی است که هدف از این کار این است در این ظرف آش قرار است که زر و سیم‌های بیشتری به جای آش داده شده بازگردانده شود. ولی گاهی ممکن است که هم سود و هم ضرر داشته باشید، پس نباید دل خود را تنها برای سود خوش کنید.

گسترش و بازآفرینی آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد

تنفر جزو یکی از خصوصیات و عادات بد افراد است که باید بتوانید آن را کنار گذاشته و با مردم خوب رفتار کنید. به این وسیله هر فردی خواهد توانست در زندگی موفق بوده و پیشرفت داشته باشد. در حقیقت هر چه بیشتر با مردم رفتار خوبی داشته باشید، به همان میزان نزد خداوند عزیز خواهید شد.

مَثَل های پیشنهادی:
معنی ضرب المثل زدی ضربتی ضربتی نوش کن
و
معنی ضرب المثل آش نخورده و دهان سوخته

☑️ به پایان معنی ضرب المثل آشی برایت بپزم که یک وجب روغن رویش باشد رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل قدیمی داشتید حتما آن را در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

موسوی پوران

هم‌بنیانگذار مجله ماگرتا ، زندگی ۲۴ ساعته روی خط آنلاین دهکده جهانی وب . تحلیلگر و متخصص تولید محتوای با ارزش و با کیفیت هستم و ۸ سالی می شود که وارد دنیای دیجیتال شدم. مدیر تیم تحقیق و توسعه شرکت هستم. بالاترین لذت برای من انجام کار تیمی ست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + سه =